Maserati Ghibli: Baby Porte

Poprvé v historii bude mít značka Maserati na trhu současně dva čtyřdveřové vozy. K legendárnímu Quattroporte připojí menší sedan řadící se do vyšší střední třídy: Maserati Ghibli.

Ghibli si navíc připisuje ještě jedno prvenství: bude vůbec prvním maserati spalujícím naftu.

Ghibli oprašuje slavné jméno, které nesly modely Maserati v šedesátých, sedmdesátých a devadesátých letech. Design odráží styl velkého quattroporte, ale přidává mu na lehkosti. Charakterizuje ho pro Maserati typická maska chladiče nebo boční linka vedoucí od výdechů za předními koly až k zadním světlům.

 Automobily Maserati Ghibli
Design pro Maserati nezaměnitelný. Výrazná maska, přikrčený tvar světel, to vše dotváří exkluzivitu značky.

Ghibli se drží klasické koncepce s motorem uloženým vpředu a pohonem zadních kol. Už v základní výbavě disponuje zadním diferenciálem se zvýšenou svorností a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Výkonnější verze budou moci být na přání vybaveny pohonem všech kol Q4.

Skelet karoserie je ocelový, doplněný o prvky vyrobené z hliníkových slitin. To zaručí nízkou hmotnost a pro pasivní bezpečnost i jízdní projev také potřebnou pevnost. Vpředu je použito zavěšení s dvojitými lichoběžníky vyrobenými z hliníkové slitiny, vzadu pak víceprvkové, jehož ramena jsou vyrobena z válcované ocele. Rozvor je o 200 mm kratší než u quattroporte, celková délka pak 4971 mm. Hmotnost se dle verze pohybuje mezi 1710 kg (Ghibli) a 1870 kg (Ghibli S Q4).

 Automobily Maserati Ghibli
Palubní deska vypadá na pohled sportovněji než u luxusního quattroporte. Ghibli se chce zalíbit mladým.

Brzdy odpovídají potenciálu vozu, nejvýkonnější verze Ghibli S má vpředu kotouče o průměru 360 mm a šestipístkové třmeny, vzadu 350 mm a čtyřpístkové. Všechny nesou značku Brembo.

Na výběr bude mezi dvěma motory. V obou případech jde o vidlicové, třílitrové šestiválce, z nichž jeden spaluje benzin a jeden prémiově naftu. Základní verzi ghibli bude pohánět dvěma paralelními turbodmychadly přeplňovaný motor 3.0 V6 s přímým vstřikováním o výkonu 243 kW, výkonnější Ghibli S dostane stejný motor, avšak naladěný na výkon 301 kW. Obě verze mají shodné maximum točivého momentu 550 Nm. Maximální rychlost v obou případech hravě překročí 280 km/h.

 Automobily Maserati Ghibli
Benzinový agregát 3.0 V6 vycházející z V8 Quattroporte se bude vyrábět u Ferrari.

Vznětový motor původní konstrukce Maserati se systémem vstřikování paliva common-rail disponuje výkonem 202 kW a točivým momentem 600 Nm, což nejsou o mnoho horší čísla než u zážehových verzí. Na straně dieselu však bude stát ekonomika provozu, ve vyšší střední třídě v konkurenci Audi A6, BMW řady 5 nebo Jaguaru XF podstatná - kombinovaná spotřeba se má vejít pod 6 l/100 km dle cyklu NEDC
(benzinové motory si "vezmou" téměř 10). Aby motor produkoval zvuk hodný jména Maserati, má ghibli v koncovém dílu výfuku instalovány aktuátory, které mají přinášet sportovnější akustickou kulisu. Dynamika za benzinovými verzemi nijak výrazně nezaostává, Ghibli Diesel dosáhne stokilometrové rychlosti za 6,3 sekundy, maximální rychlost pak činí 250 km/h.

Pokud vás nové maserati zaujalo, navštivte webovou stránku www.ghibli.maserati.com, kde naleznete poutavou prezentaci a další relevantní materiály. Na evropském trhu se ghibli objeví ve třetím kvartálu tohoto roku.

 Automobily Maserati Ghibli
Základní rozměr ráfků shodný pro všechny verze je 18 palců. Za příplatek lze pořídit až 21palcová kola.


Vydáno: 02. 06. 2013

Autor: Vojtěch Formánek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz