Maserati Gran Turismo MC Stradale

Silniční vůz se závodními geny? Tím se dnes ohání kdekdo... V případě Maserati Gran Turismo MC Stradale to ale platí stoprocentně!

Maserati jde už o zavedený postup, že vezme závodní vůz, trochu jej „umravní“, zajistí pro něj homologaci na běžné silnice a nabídne jej zákazníkům. Anebo, chcete-li naopak, sériovému vozu přidá pár kilowattů (u stradale sedm), naopak ubere kilogramy (–110 kg), odmontuje zadní sedadla, sníží a přitvrdí podvozek, přidá superrychlou převodovku, karbonové brzdy, spoilery, originální dvacetipalcová kola, karbonová přední sedadla, na přání i bezpečnostní rám a čtyřbodové pásy… Ať tak či tak, Gran Turismo MC Stradale je nejvýkonnější sériové maserati všech dob – pokud tedy nepočítáme sedm let starý a spíš závodní model MC12. Charakter vozu se tím skutečně znatelně proměnil – zatímco standardní gran turismo je „jen“ rychlé GT, stradale můžeme s klidným svědomím zařadit do rodiny supersportů.

 Automobily Maserati Gran Turismo MC Stradale
Superrychlé řazení velkými pádly nemá chybu, jezdit na samočinný režim by byl hřích. Tlačítkem 1 zařadíte jedničku, R zpátečku, neutrál stiskem obou pádel.

To hned po nastartování dává jasně najevo řevem osmiválce, který se ještě umocní po přepnutí do režimu Sport nebo Race, kdy se otevře výfukové potrubí. Hlavní změnou v módu Race je ale zrychlení řazení šestistupňové robotizované převodovky (známé také z vozů Ferrari), která umí přeřadit za neuvěřitelných 0,06 sekundy. Otáčky brutálně řvoucího motoru letí nahoru jako pominuté, těsně před červeným polem pak ťuknete do pravého pádla, dostanete řádnou „herdu do zad“, zadní kola se často i na suchém asfaltu krátce protočí a stradale doslova jak vystřelené z praku akceleruje dál.

 Automobily Maserati Gran Turismo MC Stradale
Karbonová přední sedadla jsou dohromady o 26 kg lehčí než ta původní.

Ač by se zdálo, že nejlépe se bude cítit na závodním okruhu, sebemenší problémy mu nečiní ani úzké serpentiny – a to navzdory bezmála pětimetrové délce vozu a i po odtučňovací kúře stále značným 1770 kg. Devízou vozu je totiž perfektní rozložení hmotnosti na nápravy 48/52 %, a to díky motoru posunutému až za přední nápravu a umístění převodovky vzadu. Díky tomu jízdní vlastnosti vozu nejsou na rozdíl od mnoha jiných „polozávodních“ verzí supersportů vůbec záludné a řidič už po pár minutách za volantem získá potřebnou jistotu a odvahu deaktivovat stabilizační systém a v zatáčkách si trochu pohrát se zádí.

Stradale ale stále zůstává vozem vhodným i na běžné každodenní ježdění, podvozek je totiž stále dostatečně komfortní, ze sportovních sedadel ani po delší jízdě nebolí záda, hlučnost při ustálené rychlosti na dálnici je snesitelná a v normálním módu převodovka řadí příjemně plynule.

Komfortní prvky jako klimatizace nebo rádio vozu také zůstaly, stejná je i spotřeba, při ostřejší jízdě značně přes 20 l/100 km – u Maserati vědí, proč do vozu montují obří devadesátilitrovou nádrž…

 Automobily Maserati Gran Turismo MC Stradale
4,7litrovému osmiválci přibylo v porovnání s Gran Turismem S 7 kW a 20 Nm.


Vydáno: 08. 02. 2012

Autor: Jiří Steiger (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Maserati GranTurismo bazar