Mazda 3 2.0 Skyactiv-G 120: Srdcová dáma

Mazda 3 byla v nižší střední střídě vždy modelem hodným našeho doporučení. S novou generací pravděpodobně dostane nálepku „velmi doporučujeme“.

Design, moderní technologie, radost z řízení. Tři oblasti, na které se Mazda soustředila při vývoji nové „trojky“. Zdánlivě laciná a otřepaná prohlášení však v tomto případě mají svou váhu. Například karoserie novinky je jakýmsi malým uměleckým dílem. Každá oblina či linka má svůj smysl, vše spolu tak nějak „harmonicky funguje“ pro dotvoření dokonalého celku.

Samotné rozměry vozu, až na výšku karoserie, jsou v rámci třídy nadprůměrné. To je znát v interiéru, který je velmi prostorný ve všech směrech. Zavazadlový prostor svým objemem nijak neoslní, ale ke cti mu lze přičíst skladnost a pravidlené rozměry i prakticky rovnou podlahu po sklopení zadních opěradel. Pochvalu zaslouží také příjemně tuhé výplně sedadel. Vpředu by pak opěradla mohla mít výraznější tvarování bočnic.

Pozice pro řízení je v Mazdě 3 jedním slovem vynikající. Pochvalu zaslouží i dobrá ergonomie ovládacích prvků.


Palubní deska je inspirována stejným dílem z většího modelu 6. Dominantou střední části je displej multimediálního systému. Zmínku si jistě zaslouží jeho propracované ovládání otočným ovladačem a tlačítky pro rychlý přístup do jednotlivých sekcí. Nechybí tlačítko pro přístup do menu oblíbených položek. Sem si lze uložit oblíbené rádiové stanice, ale i navigační cíle.

Technologie, chcete-li filozofie, Skyactiv je cítit z každého konstrukčního celku vozu. Abyste si je či jí mohli naplno užívat, navrhla pro vás Mazda pracoviště řidiče se skvělou ergonomií posazu. Pohodlně se usadí i řidiči rozličných postav, vždy bude vzájemná pozice volantu, pedálů a řadicí páky vynikající. Pochvalu zaslouží dobře do ruky padnoucí volant. Krátké a přesné dráhy řazení, stejně jako hladký chod páky dávají vzpomenout na model MX-5.

„Papírovým“ objemem zavazadelník nenadchne, ve skutečnosti je však dobře využitelný.


Řízení by se naopak legendárním roadsterem mělo inspirovat více. Chybí mu přesnost okolo středové polohy a alespoň jakýsi pocit mechanické vazby mezi volantem a předními koly. Odezva samotného podvozku na vaše povely je však famózní. Mazda si toho nechá hodně líbit, za správné vedení se pak odvděčí opravdu rychlým průjezdem zatáčkou. Zadní náprava se nenechá jen tak „tahat“, ale její kinematika pracuje na redukci nedotáčivosti. Obecně je pak „trojka“ velmi neutrální. Sportovní charakter i malé náklony karoserie s sebou mohou přinášet obavy ohledně komfortu odpružení. Ty však nejsou namístě. Filtrování i velkých nerovností je na úrovni. Negativně překvapil jen hluk od náprav. Tlumicí soustava nerovnost podvozku pohltí, ale o své práci zbytečně akusticky informuje, což snižuje celkově vynikající dojem z konstrukce podvozku.

Pod kapotou testovaného vozu byl slabší z benzinových dvoulitrů o výkonu 88 kW. Čtyřválec nadchne svou pružností danou vysokým točivým momentem 210 Nm, ale i ochotou k vytáčení. Jeho charakteristika je možná lineárnější, než byste od japonského benzinového atmosférického agregátu očekávali, ale to neberte jako kritiku. Udělat tak charakterní motor splňující současné emisní předpisy se totiž zdálo býti nemožné. Mazda však takový motor umí nabídnout i v běžné produkci. V tabulkách technických údajů se motor chlubí průměrnou spotřebou 5,1 l/100 km. V praxi však syrový motor žádal 7 až 7,5 l/100 km. Je však jasné, že s postupným zajížděním by měl apetit klesat.

Protáhlejší zadní část hatchbacku je opakem trendu vozů kombi. Ty se snaží být kratší, či tak alespoň vypadat. „Trojka“ se naopak dozadu protahuje.

Vydáno: 13. 12. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mazda 3 bazar