Mazda 3 MPS vs. Nissan 370 Z vs. Subaru WRX STI

Chovají se jako chuligáni, kterým není nic svaté. Ješitné Subaru WRX STI si nárokuje titul okruhového krále. Mazda 3 MPS a Nissan 370 Z si ale najdou sebemenší příležitost, jak mu zkřížit cestu.

Vrrrrrrrrrrrrr! Kakofonie zvuků motorů a výstřely z výfuků prořezávají klid ospalého mlhavého rána na závodním okruhu v Sosnové u České Lípy. Tady jsou ale doma. Byly postaveny, aby jezdily naplno, a na okruhu je k tomu ta nejlepší příležitost.

Traťoví komisaři v roli sekundantů ještě dopíjejí svoji ranní kávu a sledují, jak se jednotliví adepti připravují na souboj. A je to hodně nesourodá trojice. Dvakrát čtyři, jednou šest válců, jednou vše vpředu, podruhé pohon vzadu, potřetí tam i tam, dvakrát "foukání", jednou "atmosféra". A aby toho nebylo málo, tak každý z této trojice je navíc v jiné karosářské variantě (subaru existuje i jako hatchback). Dvakrát s pěti místy a jednou se dvěma. Co je ale spojuje, je to, že pocházejí ze země vycházejícího slunce. A tomu se dnes v Sosnové zpoza mraků zaboha nechce.

 Automobily Mazda 3 MPS vs Nissan 370 Z vs Subaru WRX STI

Teploměr ukazuje 1°C. Klepeme se jako osiky. Jak se v případě počasí říká, jedenáctá rozhodne. Tentokrát i o tom, jaké bude pořadí na stupních vítězů. Nejedná se ale jen o rychlost, nýbrž i o trakci v zatáčkách, stabilitu a ovladatelnost.

Ospoilerovaná Mazda 3 MPS, přikrčený a jakoby k silnici přilepený Nissan 370 Z a výhružně působící Subaru WRX STI, jehož mohutné křídlo na zádi se tyčí vzhůru jako jakýsi pomyslný falický symbol. Nejvíce válců v tomto souboji má Nissan 370 Z, který disponuje i největším výkonem 241 kW. Jeho šestiválec chce trápit subaru, má ale atmosférické plnění, a tak při objemu 3,7 l generuje "jen" 363 Nm. Po otevření kapoty se u běžných aut odkryje pohled většinou jen na obligátní plastový kryt s logem automobilky. Ten je i u nissanu, ale ocelová rozpěra v tomto případě vše vynahrazuje. Ležatý přeplňovaný čtyřválec Subaru s protiběžnými písty, to je skutečná strojovna, kde i laik pozná: ne, toto není běžné auto! Při objemu 2,5 l dává k dispozici 407 Nm a 221 kW. Druhým největším točivým momentem disponuje 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec Mazdy 3 MPS, jehož 380 Nm doplňuje i z této trojice nejnižší výkon 191 kW. Ale konec encyklopedie, jde se jezdit!

 Automobily Mazda 3 MPS vs Nissan 370 Z vs Subaru WRX STI
Jen stěží si lze představit rozdílnější trojici.

Jako první vyráží na trať mazda. Pozvolnou první levou zatáčku následuje utahující se ostrá pravá. Ta již o mnohém napoví. V přímém směru hodně "upovídané" řízení 3 MPS se vám v zatáčkách pod plynem snaží vyrvat volant z ruky. Podvozek je vcelku jistý, poháněná přední kola ale mají problém přenést rychle narůstající točivý moment na asfalt. O trakční problémy předních kol tak není nouze. Z nedotáčivého stroje se navíc při ubrání plynu rychle dovede změnit na přetáčivý, na výjezdu jí navíc ustřeluje záď.

Motor sice není žádný beránek, zvukový projev je ale oproti subaru mnohem mírnější. Někde na půl cesty zůstal i možná až příliš civilní interiér 3 MPS. Odlišná grafika přístrojů a trochu výraznější sedadla jsou slabou náplastí. Čest se snaží zachránit ukazatel tlaku, který generuje turbodmychadlo. Za volantem se ale sedí přirozeně, řidič se však musí stále prát s příliš tuhou spojkou.

 Automobily Mazda 3 MPS vs Nissan 370 Z vs Subaru WRX STI
Pohon jen předních kol mazdy je na okruhu nevýhodou.

Nissan 370 Z je zřetelně klidnější, a ač má poháněna jen zadní kola, s trakcí nemá na suchu žádné problémy. Abyste ho dostali do přetáčivého smyku, musíte se hodně snažit. Interiér nissanu působí z této trojice nejvýjimečněji. Pedály si sice již elektricky nenastavíte jako u 350 Z a velký volant bohužel postrádá podélné nastavení, sportovní kokpit s kapličkou přístrojů, která se přestavuje společně s volantem, má však své kouzlo. Samočinná převodovka řadí rychle, zejména s ní je 370 Z již spíše jakési gétéčko. Valivý hluk od kol je nepříjemný, přes tuhé pérování je však vůz komfortní. Obratnost ale není jeho silnou stránkou a z pololežaté polohy za volantem, kde není moc místa pro dlouhány, není na trať vidět zrovna nejlépe. Motor si klidně přede, jenže dovede rychle vystrčit růžky. Karoserie kupé z této trojice nejlépe splňuje představu o něčem extra.

Ale to již vyráží na trať Subaru WRX STI, a v zatáčkách je zatraceně rychlé. Otočný ovladač SI-Drive mezi předními sedadly nastavuje charakteristiku odezvy plynového pedálu. Režim Intelligent je dobrý na silnici, v Sosnové si však nejen WRX STI, ale i my zasloužíme nejostřejší Sharp Sport, který v motoru otevírá všechna stavidla. Subaru je výborně vyváženým vozem, který si prostřednictvím mezinápravového diferenciálu můžete dovyvážit podle sebe. Je libo více přetáčivosti? Potom není nic snadnějšího než směrovat více točivého momentu na zadní kola. Subaru se vrhá do zatáček s vervou a jeho ovladatelnost je příkladná. Návykový zvuk boxeru se dostává pod kůži. Řízení je velmi dobře vyvážené a přesné. Aby ne, je to ještě stará dobrá hydraulika a brzdy se z této trojice nejlépe dávkují.

 Automobily Mazda 3 MPS vs Nissan 370 Z vs Subaru WRX STI
Díky nejlepší trakci dominuje WRX STI.

Standardní přední sedadla působí efektně, nějak výraznou boční oporu ale neposkytují. Můžete si však připlatit skořepinová, ba i řadu dalších "drobností", na testovaném voze jich bylo za 300 000 Kč. WRX STI je přitom až překvapivě komfortní stroj. Na okruhu ho ani jeden z obou konkurentů nepřekoná. Nepřekonatelné je i v tom, jak snadno ho dostanete do původního směru po cíleném smyku. Jeho pohon čtyř kol je k nezaplacení. S převahou tedy obhájilo titul krále okruhu. Nissan je hodně rychlý, ale v zatáčkách není zdaleka tak obratný. Mazda nás v Sosnové příjemně překvapila. Za podobné peníze se takto rychle a pohodlně nesvezete. Současně však ukazuje, že přenést takový výkon jen prostřednictvím předních kol není jen tak.

Každý z této trojice má něco, čím vám přiroste k srdci. Za jejich volanty se vám chce euforicky zpívat a dosti často i smát, anebo také brečet. Že si nemůžete koupit všechny tři...

 Automobily Mazda 3 MPS vs Nissan 370 Z vs Subaru WRX STI
Subaru v našem testu obhájilo titul krále okruhu.


Vydáno: 26. 01. 2013

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mazda 3 bazar