Mazda 6 2.2 Skyactiv-D Wagon Revolution: Vlastní cestou

Kondenzátory pro rekuperaci energie, motory slibující přímo pohádkovou spotřebu, nový design a velký vnitřní prostor. Nová Mazda 6 se do souboje o zákazníky ve střední třídě možná vydává osamocena, chuť bojovat jí ale nechybí.

Nejprve tu máme špatnou zprávu pro pamětníky. Nová Mazda 6 už nebude liftback, prodávat se budou pouze varianty sedan a kombi. Předchůdce šestky, 626, se přitom v Evropě poprvé představil právě jako vůz s výklopnou splývavou zádí. Povyhrával tehdy pár srovnávacích testů a japonského výrobce etabloval jako automobilku schopnou vyrábět nejen netradiční auta (např. kupé RX se sebevražednými dveřmi a rotačním motorem).

 Automobily Mazda 6 2.2 Skyactiv-D Wagon Revolution
I při vysokých rychlostech je vznětový motor Skyactiv tichý.

Třetí generace Mazdy 6 je od roku 1979 vlastně osmou, pokud budeme v úvahu brát právě i jejího předchůdce s trojciferným číslováním. Nejpraktičtější karoserie si vystačí se vcelku obyčejným označením Wagon, nepotřebuje přívlastky jako Sport nebo Tour. Vyžívá se totiž v jiných termínech, její design výrobce pojmenoval Kodo, motory patří do rodiny Skyactiv a rekuperace brzdné energie se nazývá i-Eloop. I s krkolomným jménem pracuje nenápadně a účinně. Naftové agregáty Skyactiv se vyznačují mimořádně nízkým kompresním poměrem. Snižuje se tak množství oxidů dusíku ve výfukových plynech a spolu s tím i spotřeba. Nová šestka navíc bez přídavných katalyzátorů a filtrů splňuje normu Euro 6. Všechno funguje tak, jak má. Řidič vůbec nemusí tušit nic o tom, že v motorovém prostoru pracují i speciální žhavicí svíčky nebo výfukové ventily s variabilním zdvihem.

Výkon 129 kW na kombi bez problémů stačí. Při nízkých otáčkách se probouzí nejprve trochu neochotně, pak se ale rychle utiší a uklidní. Jen hodnotě z technického průkazu jsme zpočátku nevěřili, v nízkých otáčkách jsme očekávali podstatně větší zátah 2,2litrového čtyřválce. Při 2000/min ze sebe sice dostane
420 Nm, ale chybí mu nástup výkonu srovnatelně silných motorů. Jeho síla je spíše rovnoměrně rozložena do celého pásma otáček, což sice příliš neuchvátí, v každodenním provozu si na to ale stěžovat nebudete.

 Automobily Mazda 6 2.2 Skyactiv-D Wagon Revolution
Velkoryse dimenzovaná přední sedadla dostala potahy kvalitní kůží (bílá za příplatek 3500 Kč).

Neměli bychom ale zamlčet ani fakt, že silnější turbodiesel při měření zrychlení z nuly na 100 km/h ztratil oproti papírovým hodnotám téměř půl sekundy (8,3 s místo 8,0). Potěšila naopak pružnost na pátý a šestý převodový stupeň a maximální rychlost, která zlehka překročila metu 220 km/h. Vás ale asi spíš zajímá, jestli se celý soubor nízkého kompresního poměru, rekuperace a systému stop-start projeví i na celkové spotřebě. Vězte, že kladně. Normované spotřeby 4,6 l/100 km by nedosáhl asi ani mistr úsporné jízdy, na testovacím okruhu zaměřeném na spotřebu se ale německým kolegům podařilo dosáhnout hodnoty 5,2 l/100 km a celkový průměr se v testu ustálil na 7,5 l/100 km. Do něj se ale započítávají i zkoušky jízdní dynamiky a rychlé přesuny po německém autobahnu. V našich podmínkách se tedy v pohodě dostanete k sedmilitrové hranici a s trochou snahy a zdrženlivosti ji i pokoříte. Mazda 6 tedy není žádný harpagon, ale spíše příjemně úsporné auto.

A co ještě nový wagon umí? Oproti předchůdci se zavazadlový prostor smrskl o 90 litrů, je však stále dostatečně prostorný. To samé platí i o místu pro pět (v lepším případě čtyři) cestující. Do aktuální "šestky" se už nedostal systém sklápění sedadel Karakuri. Jeho nástupce je sice jednodušší, ale i tak dostatečně účinný. Zatažením za páčku se sklopí opěradla a vytvoří rovnou a dobře využitelnou plochu. I přes nízkou pohotovostní hmotnost jen 1560 kg můžete do kombi naložit až 530 kg nákladu. Až se vypravíte plně naloženi na dovolenou, tak oceníte, že brzdy lépe pracují po zahřátí a při plné zátěži se nepřehřívají. Brzdný účinek se dá dobře dávkovat a dosahuje konstantní hodnoty okolo 10,8 m/s².

 Automobily Mazda 6 2.2 Skyactiv-D Wagon Revolution
Mazda nabízí i vzadu velkorysý prostor pro hlavy a kolena cestujících. Prostřední místo je spíše nouzové.

Při takových cvicích dostává podvozek samozřejmě dost do těla. Řízení sice není příliš komunikativní, není ale ani přeposilované nebo přímé. Na standardně dodávaných devatenáctipalcových pneumatikách komfort rozhodně není ukázkový. Mazdě lépe vyhovují vyšší zimní pneumatiky, se kterými lépe sedí a vyrovnává i dálniční nerovnosti. Ani s nimi ale není žádná měkkota.

Ergonomie je na přijatelné úrovni, nesedli jsme si ale s otočným ovladačem příplatkové navigace Tomtom (12 500 Kč), konkrétně jeho pípáním, které nás málem připravilo o příčetnost.

 Automobily Mazda 6 2.2 Skyactiv-D Wagon Revolution
S nakládací plochou o délce 1,9 metru a s objemem 1,600 m³ patří kombi od Mazdy k nejprostornějším ve třídě. I neskladné předměty jsou pro něj snadnou výzvou.

A na závěr? Škoda, že jsme se nedostali k testu adaptivního tempomatu s měřením odstupu nazvaného MRCC. Dodává se totiž jen do verzí se samočinnou převodovkou. Jinak je asistenčními systémy vrcholná Mazda 6 přímo nabitá.

Cena
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D Wagon Revolution: 771 900 Kč
Testovaný vůz: 800 300 Kč

 Automobily Mazda 6 2.2 Skyactiv-D Wagon Revolution
Slalom se "šestkou": řízení a podvozek reagují dostatečně citlivě.


Vydáno: 13. 05. 2013

Autor: Heinrich Lingner (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mazda 6 bazar