Mazda CX-7 2,3 DISI Turbo - zrodila se nová hvězda

Položili jsme si otázku: Bude Mazda CX-7 jen další SUV do počtu nebo prodejní trhák a vážný konkurent jiných japonských SUV? A odpověděli: Volíme druhou možnost.

Měl jsem takový sen, že se města zmenšují. Zdálo se mi, že se nezmenšují jenom ulice a budovy, ale také lidé. Je ale zvláštní, že se v tom snu nezmenšovala auta. Zatímco prostor kolem se smrskával, auta bobtnala a potřebovala stále větší parkoviště, garáže a myčky. Když začala města praskat ve švech a na parkovištích začala téci krev, tedy vlastně olej, vzbudil jsem se. Nedlouho poté Mazda představila nové SUV CX-7 a sen se mi vrátil.

Pravidelných intervalech se mi zdálo o soubojích světlo na světlo a stříkajícím oleji z praskajících hadic. Symbolika byla jasná - na trhu už není místo pro další SUV. Kdo chtěl, měl na to odvahu, možnosti, znalosti a peníze, své SUV nebo crossover představil, kdo čekal, šetřil, spal nebo přihlížel, má prostě smůlu. Tohle se mi snažilo namluvil podvědomí, ale Mazda a s ní dalších několik světových značek poslala jinou odpověď.

Nevadí nám, že auta narostla do rozměrů, kdy jim v Evropě nestačí jedno parkovací místo (USA s parkovacími místy o rozloze Madison Square Garden nechme stranou), nevadí nám ani skeptické hlasy některých analytiků, nevadí nám jízlivé poznámky a protesty ekologů, stejně jako nevadily ostatním. Své vlastní SUV si zasloužíme a naši zákazníci jakbysmet. A tak se stalo. Svět dostal další SUV. Ne jedno, ale rovnou dvě.

Američanovi Mazda dala na výběr mezi velkým modelem CX-9 a menším CX-7, Evropanovi s vrozenými sklony ke klaustrofobii nabídli zatím pouze menší, jakože kompaktnější Mazdu CX-7. Kompaktní Mazdička ovšem není žádný prcek, jak se může z obrázků a dokonce prvního živého setkání zdát. Japonci dokázali vytvořit auto, které úžasně maskuje velkorysé rozměry. Tahle CX-7 měří na délku o 74 mm méně a na šířku o 58 mm méně než VW Touareg.


 

Rozdíly sice nejsou v milimetrech, ale první pohled na Mazdu CX-7 odpovídá malému bobečkovi s ubohým vnitřním prostorem a nikoliv SUV s délkou a šířkou blížící se nafouknutému Touaregu (srovnání s dalšími modely najdete v tabulce níže). Tedy první pozitivní poznatek: Mazda CX-7 je větší, než se zdá. A v zápětí přidávám druhý: Mazda CX-7 vypadá skvěle - zepředu i zezadu.

Přední část s masivním nárazníkem, úzkými světlomety a vypoulenou kapotou vyvolá vzpomínky na návštěvu pavilonu šelem v místním zoo, pohled na roztomilou zadní část se zase v hlavě uloží někde vedle věty - tenkrát poprvé. Mazda CX-7 působí kompaktně a dynamicky, agresivně a nevině, hravě a nekompromisně. Pravý mistr rozporů.

Zpátky na zem

O ty ostatně není nouze ani v interiéru. Nejdříve si řeknete, hurá, skvěle, i Mazda konečně propadla kouzlu nejkvalitnějších materiálů, měkčených plastů a hliníkových doplňků. O deset sekund později vás smysly pošlou z obláčku zase na zem informací - žádné takové, musí se šetřit. No a nakonec si stejně odnesete relativně dobrý dojem, protože kvalitní povrchová úprava a velmi dobré slícování pozvedly tvrdé plasty na vyšší úroveň.

Nebo další příklad japonsko-amerických rozporů (CX-7 totiž původně pochází z USA, pro evropský trh se musela přizpůsobit). Když za sebou zabouchnete ,,papírové" dveře, které se s každým dovřením okna promáčknou dovnitř a poté ven, upadnete do lehkého šoku, z něhož vás ovšem v zápětí probudí pohled na sympatickou a přehlednou přístrojovou desku s přístroji zapuštěnými v tunelech, krásný dekor středového tunelu a ergonomicky téměř dokonalý středový panel.

Cesta od řadicí páky či volantu k ovladačům na středové konzole je kratší než krátká, najít patřičný ovladač na středové konzole zabere sotva pár sekund. Mazda u CX-7 použila na středové konzole osvědčené prvky i rozložení z jiných modelů, spokojený uživatel nebo fanoušek značky se tedy bude cítit jako doma.


 

Místem se nešetřilo převážně nad hlavou, u kolen vzadu můžete počítat s prostorovou rezervou okolo 8 cm (za 180 cm vysokým řidičem), kolena řidiče mírně omezuje široký středový tunel. Odkládací prostory zjevně inženýry vývoje netrápily, kapsy na předních dveřích jsou malé a úzké, přihrádka v středu palubní desky žádná a před spolujezdcem mělká jako Balaton.

Zavazadlový prostor skýtá objem 455 litrů dle metodiky VDA rozšiřitelný na 774 litrů. Sklopením sedaček vznikne relativně velká ložná plocha na konci s mírným stoupáním.

Buď a nebo

Vstupu Mazdy CX-7 na evropské trhy možná předcházela důkladná customizační kůra, jednu vadu na kráse se však odstranit nepodařilo. Když nabízíte nové SUV Američanům, vytáhnete jako argumenty moderní design, prostorný interiér, bohatou výbavu a navrch přidáte silný benzinový motor. Mazda přidala zážehový přeplňovaný čtyřválec 2,3 litru (DISI TURBO).

Zdá se vám motor nějaký povědomý? Ano, jde o stejný motor udávající tempo v sportovní Mazdě6 MPS (čtěte test Mazda6 MPS - motor pro sport). Pro Američany fantastická zpráva. Budu mít super výkon, i když jej kvůli těm všem rychlostním omezením moc neužiji, a hezký tichý chod. Vyřešeno, uzavřeno, koupím Mazdu CX-7. V USA jde auto na dračku.

Jenže Evropan se v nabídce šťourá jako děcko v ovesné kaši. Obsahuje výbava stabilizační systém, můžu si připlatit za loketní opěrku, budu mít v ceně palubní počítač? Kámen úrazu nastává ve chvíli, kdy přijde řeč na motorizace. To si opravdu nemůžu koupit CX-7 s naftovým motorem? Víte, benzin mám rád, ale ta spotřeba a točivý moment, hmm.

Je to tak, hmm. Mazda CX-7 se nabízí v Česku a v Evropě obecně pouze a jedině s turbobenzinem o objemu 2260 cm3 s maximálním výkonem 190 kW / 5500 ot./min. a točivým momentem 380 Nm / 3000 ot./min. Co mám pořád proti tomu motoru? Já vůbec nic. Já s autem jezdím týden, najezdím tolik, abych auto poznal a vrátím jej.

Já naopak tento motor Mazdy miluji. Líbí se mi jeho kultivovaný zvuk v nízkých a středních otáčkách a dokonce i lehce mechanický projev v otáčkách vysokých. Líbí se mi jeho fantastický zátah od nízkých otáček a výrazné zesílení okolo 2700 ot./min, líbí se mi jeho spojení s přesnou šestistupňovou manuální převodovkou.


 

Líbí se mi možnost uhánět na dálnici obrovskou rychlostí, líbí se mi možnost předjíždět v kopci, líbí se mi i možnost použití Mazdy CX-7 coby sportovního náčiní (s jistými omezeními vyplývajícími z koncepce auta). Trochu méně se mi líbí velmi tuhá spojka zabírající hodně nahoře a vůbec se mi nezamlouvá spotřeba. Ano vím, za sportovní svezení se platí a často hodně platí.

Co když ale chci Mazdu CX-7 na běžné ježdění a chci se bavit místo řezáním zatáček snižováním spotřeby nejnižší možnou úroveň? To mám smůlu. Jistě, můžu i s přeplňovaným čtyřválcem, ale výsledek mě potěší asi stejně jako pozitivní test na žloutenku. Zkoušel jsem s Mazdou CX-7 šetřit a dostal jsem se na hodnotu 10,8 litru.

Pak jsem zkoušel jezdit dynamicky a dostal jsem spotřebu 15 litrů, no a nakonec jsem si střihnul jednu sportovní vložku a skončil na spotřebě přesahující 20 litrů. Znovu připomínám, tento motor Mazdy obdivuji za jeho zátah, zvuk a pružnost, ale já auto za týden vrátím. Mince má vždy dvě strany.

PRO motor 2,3 DISI Turbo zase hovoří nejen sportovní charakter, ale také cena. Zatímco sportovní Mazda6 MPS se prodává za cenu okolo milionu korun, základní provedení Mazdy CX-7 2,3 DISI Turbo Challenge pořídíte se stejným motorem za 785.900,- Kč.

SUV s chováním osobáku

Tuto chybu už udělalo hodně automobilek. Vměstnáním silného motoru do auta práce nekončí. Když totiž motoru nepřizpůsobíte podvozek, můžete se zlou potázat. Někdo řeší situaci tak, že vymění standardní tlumiče za tlumiče o tuhosti ocelových tyčí a přitvrdí podvozek na úroveň diamantu. Auto na rovné silnici fantastický sedí, na nerovnostech ovšem poskakuje jako veverka v říji.

Mazda se k něčemu takovému naštěstí nemusela snížit, neboť postavila CX-7 na vynikající podvozek s víceprvkovou zadní nápravou. Tak jako jsme to učinili v článku líčícím první jízdní dojmy s tímto autem, i teď připomínám netradičnost tohoto kroku v segmentu SUV. Díky Bohu za něj. Použití vyspělého podvozku umožnilo dosáhnout jízdních vlastností, o nichž si může hodně konkurentů zdát.


 

Mazda CX-7 zatáčkami projíždí s lehkostí osobního auta, směr drží stejně urputně jako pes kost a ve vysokých rychlostech prakticky neprojevuje citlivost na boční vítr. Vzduch obtéká karoserii v přesně vyznačených drahách neslyšně do nějakých 130 km/h. Díky koncepci podvozku a výbornému nastavení se nemusíte pomodlit před každým hrbolkem za své pozadí a můžete si užívat komfortní jízdu.

Celkově příjemný dojem z času stráveného za volantem CX-7 pomáhá dotvářet přesné řazení s přesným chodem a krátkými drahami mezi stupni a velmi účinné brzdy. Dojem na mě neudělal relativně vysoký posaz, při parkování jsem se musel kvůli tvrdohlavému posilovači přetahovat s řízením. Stálý pohon všech kol odvádí v CX-7 bezchybnou práci, do terénu bych se však s autem nehrnul. Polní cesta budiž, na těžší terén si pořiďte jiný vůz.

Zrodila se nová hvězda

Mazda CX-7 má rozměry na úrovni velkých SUV, ale opticky zapadá mezi SUV kompaktní. Zepředu vypadá hrozně nebezpečně, zezadu naopak naprosto neškodně. Uvnitř skrývá velkorysý prostor a materiály standardní kvality, v motorovém prostoru se krčí motor z Mazdy6 MPS, který skvěle jede, ale strašně žere. Až tohle auto jednou dostane naftový dvoulitr, bude to podle mého názoru hit a vážný konkurent ostatních japonských SUV.

První cena vozu785.900,-Kč (CX-7 2.3 DISI Turbo, 190 kW, Challenge)
První cena vozu s testovanou motorizací785.900,-Kč (CX-7 2.3 DISI Turbo, 190 kW, Challenge)
Základní cena testovaného vozu859.900,-Kč (CX-7 2.3 DISI Turbo, 190 kW, Revolution)
Cena testovaného vozu vč. příplatků872.300,-Kč (CX-7 2.3 DISI Turbo, 190 kW, Revolution)

Plusy

  • atraktivní design
  • prostorný interiér
  • komfortní sedačky
  • silný a kultivovaný zážehový motor
  • ostré brzdy
  • přesné řízení
  • dobrý poměr výbavy a ceny

Minusy

  • vysoká spotřeba
  • malý počet odkládacích ploch
  • málo účinný posilovač řízení v nízkých rychlostech

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mazda CX-7 bazar