McLaren P1: Ať žije nový král?

Anglická firma McLaren stanovila v 90. letech modelem F1 měřítka ostatním supersportům. Letos McLaren slaví padesátiny a představil něco opravdu extra: 900koňový model P1, který má být ikoně důstojným nástupcem!

Koncept připravovaného modelu, proti kterému působí složitě pojmenované MP4-12C jako hračka, se ukázal již minulý rok v rámci pařížského autosalonu. A odhalil se těsně před oficiálním představením, které proběhlo v Ženevě. Komu se líbil koncept (mezi takové rozhodně také patřím), toho chytne i sériová verze - vypadá totiž skoro stejně. Jedinou okem zachytitelnou změnou jsou větší nasávače vzduchu na přední části. Funkční věc, která zvyšuje objem proudícího vzduchu a pomáhá přítlaku přední nápravy.

 Automobily McLaren P1
P1 je samozřejmě připravena pro použití na silnici i závodní trati. Díky elektrickému dojezdu 20 km zvládne i cestu do bezemisní zóny...

Nástupce jedinečného modelu F1 vypadá skvěle, má jasnou, nezaměnitelnou tvář, ale co dál? McLaren je zkušená společnost, během dekád zocelená závody po celém světě, které jsou hlavním zdrojem obživy. Firma, která oslavila půlstoletí závodních úspěchů a skvělých aut, většinou pro okruhové použití.

Model F1 byl vstupem mezi "silniční" (těžko toto slovo napsat o takové bestii, kde se uvnitř kvůli převodovce bez interkomu neslyšíte) automobily, MP4-12C a jeho derivát Spider na tento počin navázaly. Modelu MP 4 se ale nepodařilo zazářit jako F1, zejména když se proti "čerstvému" mclarenu postavilo Ferrari 458 Italia, které ho v několika prestižních srovnáních porazilo a ukázalo se jako použitelnější, ale hlavně zábavnější stroj.

 Automobily McLaren P1
Balík vysokovýkonných baterií, elektrický motor, dvouspojková sedmistupňová převodovka, 3,8litrový V8 twin-turbo.

Novinka v podobě P1 má samozřejmě úplně jiné ambice: zastupuje technologie z formule 1, přináší exkluzivitu (vznikne pouze 375 aut), má moderní hybridní pohon (ano, je tam elektromotor) a výkony, za které se nezastydí ani menší kosmická loď. Výrazně se přiblížila k veyronu...

Dneska je běžné, že supersporty mají kolem 700 koní - podívejte se na novou corvettu, viper nebo aventador. I proto musel jít McLaren dál, směrem k hranici 1000 koní, která se zřejmě brzy stane metou. Základ pohonného ústrojí tvoří prověřený osmiválec M838T se 32 ventily a dvojicí turbodmychadel. Po výrazných úpravách přináší 737 koní a 720 Nm točivého momentu. V práci mu pomáhá lehký elektrický motor s výkonem 179 koní a 260 Nm, který je přidělán rovnou na bloku motoru. Výstupní hřídele obou motorů směřují do vzadu umístěné sedmistupňové převodovky. Celkový výkon dosahuje 919 koní a 900 Nm, což stačí k dosažení brutálních hodnot zrychlení - McLaren slibuje, že P1 zvládne z 0 na 300 km/h za 17 vteřin...

 Automobily McLaren P1
Moderní - interiér plný karbonu, alcantary a kvalitní práce.

Podle výrobce má hybridní pohon další výhody - rychlejší řazení směrem nahoru a také přínos technologií IPAS a DRS. IPAS je v podstatě jakýsi boost přinášející "kopanec" 179 koní použitím energie z baterií (celý balík váží jen 96 kg). DRS je také systém z formule 1, který souvisí s přítlakem zadní nápravy - ohromné křídlo umí snížit odpor vzduchu až o 23 % a tím zvýšit akceleraci ve vysokých rychlostech.

Uff, ještě jsme se ani nedostali ke karbonové karoserii, brzdám, pneumatikám Pirelli nebo zavěšení kol a jsme u konce. Doufám, že je patrné, že vzniklo něco opravdu výjimečného - brzy se dozvíme, zdali McLaren překročil svůj stín. Do té doby se budeme kochat tím, jak vypadá, a představovat si, jak asi zní a jezdí.

 Automobily McLaren P1
Zvykejte si na ty křivky. Pokud se naplní očekávání, tohle auto bude totální bomba, nový král supersportů. Technický potenciál i ambice k tomu má...


Vydáno: 28. 04. 2013

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz