Mercedes-Benz 109 CDI Kawa L: Geometrie

Jak udělat z kosočtverce trojcípou hvězdu? To všem živnostníkům rád předvede citan.

Mercedes-Benz Citan vznikl po odchodu řady Vaneo přestrojením modelu Renault Kangoo, přesněji řečeno spíše výměnou několika svršků. Změny jsou patrné především v přední části, kde je zcela jiný nárazník, maska chladiče s velkou trojcípou hvězdou a světlomety. Zezadu jsou si auta mnohem podobnější, liší se velikost a design sdružených svítilen.

V interiéru je odlišná palubní deska, grafika přístrojů i středový ovládací panel. Typický znak mercedesu v podobě jediné páčky pod volantem, ovládající vše od blikačů přes světla až po stěrače, se dostala i do citanu a kvůli němu se hlavní vypínač světel přemístil do kruhového ovladače vlevo pod volantem a ovladač funkcí palubního počítače na pravou stranu. Po ergonomické stránce jsou ovládací prvky v pořádku a přehledné. Z uživatelského pohledu je trochu problémem ostrá hrana na krytu kolem řadicí páky, která zbytečně tlačí do kolene, a pouze výškově nastavitelný volant, který sice umožní najít si za ním dobrou pozici, ale vyšší postavy nemusí dokonale vidět na přístroje. Problém může mít i vzrostlejší spolujezdec, který se musí spokojit se sedačkou bez možnosti posuvu - lze ji však šikovně sklopit a umožnit převoz dlouhých předmětů.

 Automobily Mercedes-Benz Citan 109 CDI Kawa L
Interiér původ v kangoo nezapírá, je zde ale pro M-B typická sdružená páčka pod volantem.

Devízou citanu je námi i v jiných vozech chválený diesel o výkonu 90 koní. Citan si s ním nárokuje po městě výtečných 5,5 litru nafty, ovšem průměr stoupá k šesti. To je ostatně i hodnota mimoměstské spotřeby, která je horší patrně kvůli velké čelní ploše vozu. Na dálnici počítejte se 7,5 litru a manévry v bočním větru. U Mercedesu upravili podvozek Kangoo, je nyní tužší a přišel o komfort.

Největším problémem je ale cena, přičemž v základní výbavě nenajdete skoro nic. Oproti skříňovému kangoo vyjde citan sice o pár tisícikorun výhodněji, ale osobní verze renaultu se stejným rozvorem a obdobným vnitřním prostorem je nečekaně levnější. Výrazně (díky akční ceně, kterou Mercedes na osobní citan nenabízí).

 Automobily Mercedes-Benz Citan 109 CDI Kawa L
Odsunovací panel v zadní části skříně se sklopnou vý­ztuhou je vrcholně praktický.

Jste-li živnostník, vězte, že na citanu není nic špatného. Když tedy pomineme filozofické výhrady očekávání od prémiové značky. Prostudujte ale ceníky, pohodlné osobní kangoo vychází i s daní levněji než skříňový citan bez DPH.

Cena
Citan 109 CDI Kawa L: 436 205 Kč
Testovaný vůz: 581 250 Kč

 Automobily Mercedes-Benz Citan 109 CDI Kawa L
Za levé posuvné boční dveře se připlácí, stejně jako za prosklenou zadní stěnu a klapku pro převoz dlouhých předmětů.


Vydáno: 11. 04. 2013

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Citan bazar