Mercedes-Benz A 250 Sport: WOW efekt

Třída A ve své třetí generaci přechází ke konvenčnějšímu konceptu. I tak ale přináší do segmentu něco svěžího. Vítr, ba přímo uragán stylu.

Mercedes se třetí generací třídy A opět vstupuje na pole neorané. První generace měla velmi novátorský prostorový a technický koncept, pro značku netypický pohon předních kol a vstupovala do zatím neprobádaného segmentu, druhá pak šla v jejích šlépějích. Tentokrát se u trojcípé hvězdy rozhodli vzít to celé za opět trochu jiný konec. Jelikož čas ukázal, že i pro prémiové značky se v nabité nižší střední třídě najde zajímavý tržní podíl, vyjíždí nejnovější třída A s karoserií klasického kompaktního hatchbacku. Je třeba dodat, že velmi stylového. Pokud by se úspěšnost toho kterého modelu dala měřit počtem hlav, které se za ním v ulicích otočí, a množstvím zvědavých dotazů či stupněm ohmatanosti bočního okénka od zvědavců nahlížejících na parkovišti dovnitř, mělo by áčko na celé čáře vyhráno.

 Automobily Mercedes-Benz A 250 Sport
DTM paket AMG dává kompaktnímu vozu výhružné vzezření. Zvláště zezadu vypadá jako okruhový speciál.

Tímto způsobem lze ale částečně kvantifikovat jediný, byť značně subjektivní ukazatel. Styl. Je tedy jasné, že právě jeho má nejmenší mercedes požehnaně. Ostatně cílovou skupinou jsou převážně mladí, dynamičtí lidé, kteří si potrpí na stylové věci. K potěše značky musím hlásit, že o jejich nejnovější dítko jevili zvýšený zájem i nemladí a od pohledu nepříliš dynamičtí... Což o to, vrcholný model řady vypadá velmi lákavě. V klasické stříbrné barvě vyniknou fluidní linky na bocích, efektní LED světlomety a s paketem AMG i nazlobený výraz. Upravené nárazníky dodávají vozu vizuální dynamiku a speciálně zadní část evokuje dojem závodního speciálu - dvojice koncovek vykukující z "difuzoru" si o připomínku DTM vysloveně říká. Dokonce se na první pohled zdá, že vůz se drží tradiční koncepce své značky, a má tedy pohon zadních kol, což mimochodem docela slušná část dotazujících se předpokládala.

Ale nejen vnějším vzhledem živ je stylový člověk. Obdiv okolí je samozřejmě věc příjemná, ale čas tráví řidič v kabině. Potěšitelné je, že z hlediska stylu mohu i odsud reportovat jen pozitiva. Očekáváte od prémiové značky špičkové materiály? Máte je mít, jak plasty, tak kůže jsou příjemné na pohled i omak. Vše, co vypadá kovově, je opatřeno kovovou fólií, stříbřenku zde nenajdete. Jemnou kůží potažený a červeně prošívaný volant skvěle padne do ruky a možnosti jeho nastavení jsou velmi široké. Chvála jde i za sedačkami s integrovanou opěrkou. Vypadají naprosto úchvatně, přitom jsou pohodlné a v zatáčkách poskytnou dostatečnou oporu. Všechna tlačítka mají delikátní odpor a najdete je v místech, kde je očekáváte.

 Automobily Mercedes-Benz A 250 Sport
Interiér je pohledný, materiály na výši, design dělá čest nejmenšímu modelu prémiové značky. Prostorností ovšem neohromí a v testovacím kusu se občas ozvalo vrzání plastů.

Středobodem interiéru je displej systému Comand, tedy navigace a infotainmentu, ovládaný kovovým otočným ovladačem na středové konzole. Módní design tabletu skoro navádí k tomu, vzít si jej s sebou do kapsy, je zde ale napevno. Menu je intuitivní a bez zbytečného tápání najdete potřebnou funkci, mapové podklady jsou graficky povedené a displej čitelný i na slunci. Doplňuje jej monochromatický bráška mezi designově výraznými přístroji v kapličce palubní desky. Ten již grafikou neohromí, ale ovládání z volantu je opět přehledné a nekomplikované.

Zdá se tedy, že v interiéru je také vše v nejlepším pořádku. Ne tak docela, dvě "ale" by se našla a bohužel dost zásadní. Prvním je prostornost. S výškou kolem 190 cm nebudete mít nejmenší šanci se vejít pod střešní okno a za vás si již sednou jen děti. Na druhou stranu, čtyři "eurolidé" (tzn. normovaných 175 cm) se do vozu naskládají bez problému, ale také bez prostorové rezervy. Dalším vskutku nečekaným minusem bylo povrzávání interiéru, pazvuky se sice ozývaly spíše výjimečně, ale z různých míst. Od prémiové značky i ceny bych čekal dokonalost.

 Automobily Mercedes-Benz A 250 Sport
Prostor vzadu není nijak chvályhodný. Za vysokého řidiče si sednou spíše jen děti, dva normálně vzrostlí dospělí se za sebe vmístí.

Tu bych ostatně očekával i po jízdní stránce, byť nádherná příplatková osmnáctipalcová kola dávají tušit, že na komfortní notu mercedes tentokrát nezahrál. A vskutku, odpružení je tuhé a na našich silnicích dá posádce vychutnat každý výmol měrou vrchovatou. Ale což, jde o vrcholný model se silným motorem, obětování komfortu na oltář sportovního projevu tak lze pochopit i odpustit. Či? Šlo by, kdyby při sportovní jízdě áčko excelovalo. Ještě než šlápnete na plyn, narazíte na věci, které předznamenávají možné zklamání... Tlačítko ESP nenajdete, musíte listovat v menu palubního počítače, elektrická ruční brzda je schovaná vlevo pod volantem a řízení je přece jen dost lehké. Pneumatiky GoodYear F1 mají neskutečný grip a podvozek ze stabilního vedení nevyvede takřka žádný druh nerovností. Ovšem převodovka bez ohledu na situaci před omezovačem vždy sama zařadí, a to i v manuálním režimu, o tom, že přední kola ztrácejí trakci, vás řízení vůbec nijak neinformuje a bohužel se nedočkáte ani jímavé zvukové kulisy. ESP nejde zcela vypnout, jakkoli se tak tváří... a musím přiznat, že pro jednou mi to není proti mysli. Malý mercedes totiž není, politicky řečeno, zrovna komunikativní, a pokud zaprší, má výrazné problémy s trakcí. Ono poslat na přední nápravu přes 200 koní je vždy ošemetná věc, speciálně bez samosvorného diferenciálu. Přidejte k tomu faktickou nemožnost kontrolovat řazení a velmi ostrý nástup nedotáčivosti a najednou se vždy aktivní elektronický hlídač jeví jako výtečný nápad. Dalo by se pokračovat, ale spokojme se s tím, že sportovní jízda není parketou A 250.

 Automobily Mercedes-Benz A 250 Sport
Dvouspojková převodovka zatím nedosahuje kvalit nejlepšího z konkurentů.

Co v běžném provozu? Když opomenu již zmiňovaný komfort, pak jde o svižný bezproblémový vůz. Hlídání mrtvého úhlu funguje výborně, monitoring bezpečné vzdálenosti také, na couvání si lze připlatit za kameru a bonusem je vzhledem k velikosti ráfků překvapivě dobrý rejd. Výhled vpřed je průměrný, vzad i malou štěrbinou mezi opěrkami nečekaně dobrý. Zklamáním je spotřeba. V průměru testu ukázal palubní počítač nelichotivých 11,2 l/100 km. V tom je ovšem započítána i "rychlostní" vložka. Na druhou stranu ve městě je opravdu potřeba počítat raději s více než deseti litry, a to i přes rychlý, často aktivní a nijak neobtěžující stop-start. Na dálnici má áčko chvályhodnou stabilitu a řekne si o zhruba osm litrů. O mnoho níže se nedostanete ani na okreskách, záleží především na morfologii terénu.

Relativně vysokou spotřebu bych přičítal částečně i převodovce, která se často nemůže rozhodnout mezi svými sedmi stupni. V automatickém režimu při potřebě střední akcelerace podřazuje i na třikrát s nepříjemnými pauzami, rozjezd bohužel také nezvládá zcela plynule a v manuálním režimu podřazuje po jednotlivých stupních. Přičemž při pokynu k podřazení o tři stupně v rychlém sledu akceptuje jen dva. Navíc pádla na volantu jsou malá a jiná možnost ovládání zde není, volič je pod volantem. Pokud tedy projíždíte oblouk vynucující natočení volantu o více než čtvrt otáčky, budete mít problém najít správné pádlo.

České zastoupení předpokládá, že více než polovinu prodejů budou tvořit diesely. Počkáme, bude-li áčko s některým z nich sladěnějším celkem. S vrcholnou motorizací a dvouspojkovou převodovkou si doporučující vysvědčení neodneslo. Stylové? Ano. Prémiové? Ano... a také s prémiovou cenovkou, díky níž je o to nesnadnější přimhouřit oko.

Cena
A 250 Sport: 875 428 Kč
Testovaný vůz: 1 181 154 Kč

 Automobily Mercedes-Benz A 250 Sport
Prolisy na bocích úspěšně maskují vysoký ponton karoserie, s AMG paketem budí malý mercedes značnou pozornost okolí.



Vydáno: 17. 12. 2012

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Třídy A bazar