Mercedes-Benz CL 500 4Matic - Stará škola

Jezdit v kupé, to nemusí být jen o protahování zatáček a kvílení pneumatik, dají se najít i auta, která mají úplně jiné priority.

Ještě existuje pár aut, která navzdory současnému trendu luxusních SUV stále připomínají časy, kdy symbolem úspěchu a společenského postavení byla velká kupé. Z masových značek vlastně už něco takového vyrábí výhradně Mercedes-Benz.

Jezdit v kupé, to nemusí být jen o protahování zatáček a kvílení pneumatik, dají se najít i auta, která mají úplně jiné priority. Třeba takový Mercedes-Benz CL 500 s pohonem všech kol 4Matic, jehož styl a elegance nejsou ani náhodou německy strohé a upjaté. Naopak z něj čiší elegance britských aut, která v minulosti hrála v tomto segmentu první housle. Zkuste si vedle něj postavit některý ze současných symbolů tučného konta - BMW X6, Audi Q7 nebo Porsche Cayenne... Žijeme prostě v divné době.


 

Interiér je shodný s třídou S, což je garancí toho, že narazíte jen na ty nejlepší materiály a jejich perfektní sladění, námitky nelze mít ani vůči designu. Příplatková všestranně seřiditelná sedadla mají nastavitelné bočnice, bederní opěrku a masážní funkci se čtyři režimy. Teď už je jen na vás, jestli se raději zaposloucháte do zvuku hodně slušné audiosoupravy Harman-Kardon nebo si otevřete velké střešní okno, stáhnete boční okna a budete se oddávat pocitům blízkým jízdě v kabrioletu. K tomu je ale ještě vhodné nastartovat pětiapůllitrový osmiválec o výkonu 285 kW.

Kdepak, spojku vyšlapovat a hledat v kulise jedničku netřeba. Volič automatu nastavíme pěkně na D a plynový pedál můžete bez váhání přitlačit k podlaze. Céelko se díky pohonu všech kol namísto obvyklého rozblikání stabilizace u verzí s pohonem zadní nápravy zakousne všemi čtyřmi do asfaltu a zkuste si trumfnout ji ve sprintu z křižovatky - stovku udělá za 5,4 s. Ale to jsme se zase nechali strhnout. Polevujeme tlak na pedál a odměnou je nám hluboké spokojené hučení. Kokpitem se lehce prohání vánek a elektronická masérka nás jemně dloube do beder. Jenže masážní funkce se po chvilce sama vypne - jak skandální zásah do práv posádky! Ale dost už bylo i masáže ega, jemuž dělala moc dobře pozornost okolí (CL přece jen nepotkáte na silnici každý den), půjdeme vyzkoušet, jestli se hodí CL i k něčemu jinému, než je korzování nebo čištění levého dálničního pruhu.

To čištění mu ovšem jde náramně, dvoutunové auto rozhýbe těch téměř 300 kW naprosto v pohodě, ovšem spíše než pružné zrychlení jsme využívali výkon ve vyšších otáčkách, kam automat motor posílal prakticky při každém důraznějším stlačení pedálu. Změny kvaltů byly za všech okolností přímo sametové, ale jak už bývá u trojcípé hvězdy běžné, samočinné ústrojí s nimi příliš nepospíchalo. Taky proč kvaltovat, když to dynamika motoru vzápětí dožene, že? Apetit auta vás ale záhy dožene i k benzinové pumpě. Ačkoli jsme se místy i snažili, standardu zadokolkové pětistovky jsme se nepřiblížili na méně než dva litry. Dostat se pod 12 litrů už vyžaduje hodně přemáhání a tak je třeba počítat spíše se čtrnácti a výše. Ale kdo by u CL500 asi tak řešil spotřebu?


 

Už v první ostřejší zatáčce registrujeme další úžasnou funkci kožených sedadel - aktivní dofukování polštářů bočního vedení. Pravda, po 100 kilometrech ostré jízdy už toho budete mít plné zuby a uvítáte možnost tuto funkci deaktivovat, ale při občasném ostřejším průjezdu zatáčkou je to velmi příjemné. Jinak ovšem musíte počítat s tím, že řídíte pětimetrové auto s hmotností přes dvě tuny. Ačkoli se karoserie naklání jen minimálně, do ostrých zatáček se mercedesu vůbec nechce, řízení s obrovským volantem je tradičně mdlé a oproti verzi s pohonem pouze zadních kol je 4Matic ještě o poznání nedotáčivější. Když si ale najdete pěknou táhlou zatáčku, můžete zadupnout plynový pedál až do podlahy a CL 500 se řítí obloukem jako projektil. Potěšující je, že ať už jedete jakkoli rychle a dlouho, brzdy dokáží auto vždy zpomalit se suverenitou, která dělá z brzdění snad větší radost, než akcelerace samotná.

Libé pocity způsobí posádce též znamenitý jízdní komfort, tlumiče se dokáží vyrovnat s většinou nástrah českých silnic, trochu na pozoru je dobré se mít pouze před hrboly v zatáčkách, na nichž zadní náprava téhle masy železa trochu odskakuje a lze odhalit i lehké kroucení karoserie. To ale není u tak dlouhého auta nic překvapivého, tím spíš, že mu chybí středový sloupek. Snad by se dokonce slušelo CL500 pochválit, že se kroutí tak málo.


 

Jak se dalo čekat, CL 500 není vůz pro nadšené řidiče. I přesto ale dokáže neopakovatelným způsobem nadchnout a uchvátit. Možná, že až nám zešediví všechny vlasy a napíšeme ještě pár set tisíc článků, nakonec si tuhle automobilovou klasiku do garáže postavíme. Kdykoli dříve bychom se ale cítili nehodní jeho elegance a noblesy. To k BMW X6 bychom podobný filozofický postoj nezaujímali. A v tom je právě ten rozdíl...

První cena vozu3.080.910,-Kč (CL 500 (285 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací3.080.910,-Kč (CL 500 (285 kW))
Základní cena testovaného vozu3.199.910,-Kč (CL 500 4Matic (285 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.366.019,-Kč (CL 500 4Matic (285 kW))

Plusy

  • Tichý, kultivovaný a výkonný motor
  • Jízdní komfort
  • Prostornost
  • Pocit luxusu

Minusy

  • Tupé řízení
  • Nedotáčivá charakteristika

Vydáno: 10. 08. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz CL bazar