Mercedes-Benz CLA 220 CDI Edition 1: Větrem ošlehán

Lidé se zastavují, chvíli zírají, načež obcházejí okolo přísně aerodynamické karoserie a nakukují do interiéru. Tvary Mercedesu CLA přitahují pohledy stejně jako topmodelka s průhlednými šaty na večírku.

Je to již téměř deset let, co na trh přišel Mercedes-Benz CLS, atraktivnější alternativa k sedanu třídy E, která byla marketingovým oddělením německé automobilky označována jako čtyřdveřové kupé, ačkoliv dodnes se vedou spory, jestli takový druh karoserie není nesmysl. Tvary auta však učarovaly zákazníkům a objednávky se jen hrnuly. Není proto divu, že vznikla nejen další generace tohoto modelu, ale Mercedes se snažil podobně střiženým vozem zaplnit i další mezeru na trhu. Přivítejte tedy Mercedes-Benz CLA, první "čtyřdveřové kupé" v nižší střední třídě, navíc s pohonem předních kol.

 Automobily Mercedes-Benz CLA 220 CDI Edition 1
Jemné křivky při pohledu z boku dávají tušit, že aerodynamika bude velkým plusem mercedesu. Koeficient cd 0,24 této verze to potvrzuje.

Již podle tvaru přední části se dá poměrně snadno identifikovat, na jakém základě tento automobil vznikl. Ano, mechanicky je automobil shodný s hatchbackem třídy A. Podvozek i řízení jsou však lehce přeladěny a nabídka motoru zúžená. Naftovou patnáctistovku z dílen Renaultu tak zde opravdu nenajdete. Při pohledu z boku zaujme pozvolna klesající linie střechy, která si s obtékajícím vzduchem skvěle rozumí. Testovaná verze měla koeficient odporu vzduchu cd 0,24, existuje však model CLA 180 BlueEfficiency Edition, u kterého koeficient činí 0,22, což je rekord mezi v současnosti vyráběnými produkčními vozy.

Stalo se již tradicí, že Mercedes nabízí první rok svého automobilu ve výrobě balíček výbavy s názvem Edition 1. Ten stojí 152 460 Kč, což není zase tak špatná cena vzhledem k dlouhému seznamu obsažených prvků. Doplňky karoserie AMG, černá osmnáctipalcová kola, bixenonové světlomety, zdvojené koncovky výfuku, snížené odpružení či vyhřívaná přední komfortní sedadla, multifunkční sportovní volant a tak dále. Je potřeba říci, že výraznější doplňky zevnějšku auta sedí, což ostatně dokazují otáčející se hlavy na chodnících. Automobil rozhodně oslovuje nejen mladé lidi, ale i ty starší a movité, jak dokazoval pán v šestkovém BMW stojící ve vedlejším pruhu na křižovatce, který se s ruským přízvukem ptal, co je to za krásný nový mercedes. Osobně se mi tvary zadní části líbí, z některých úhlů však záď působí trochu naroubovaně na zbytek auta. Kdyby však člověk neznal výchozí třídu A, která je po béčkový sloupek s CLA téměř totožná, asi by na to nikdy ani nepomyslel.

 Automobily Mercedes-Benz CLA 220 CDI Edition 1
Na pozici za volantem ani samotném volantu není nic špatného. Auto mělo ve výbavě pouze manuální klimatizaci, automatická je za příplatek.
Interiér je však stejný, což ale není špatně. Je totiž pohledný a jeho vrch je obšitý koženkou, což vypadá dobře. Celek však srážejí některé detaily. Žlutá kontrastní nit, kterou je koženka sešita, se odráží v čelním skle, displej navigace občas vrže a na palubní desce vypadá trochu dodělávaně. Nepotěší ani tvrdý plast na středovém tunelu a spodní části palubní desky, který se snadno poškrábe. Hvězda prostoru tento mercedes také není, čtyři dospělí si do něj však sednou jen s drobnými ústupky a zavazadlový prostor o objemu 470 litrů dostačuje. Tohle není auto na praktičnost, na tom se snad všichni shodneme. Pochválit musím kvalitní audio. Konfigurace výbavy testovaného auta pak byla trochu překvapivá, vůz měl totiž pouze manuální klimatizaci.

Pokud vás zajímá, jak se CLA chová na silnici, tak vězte, že zde se úpravy v rámci výbavy Edition 1 stávají kamenem úrazu. Jde zejména o snížený podvozek, který je podle výrobce sportovní, podle mne však ne. I drobné, sotva viditelné nerovnosti na silnici se přenášejí do kabiny, ty středně velké se hlasitě ozvou, s posádkou zatřesou a rozdrnčí hned několik částí interiéru. Na velkých nerovnostech, typicky hrbolaté přejezdy tramvajových kolejí ve městě, již auto doslova úpí. Problém je, že poradit si s povrchem silnice podvozek nedokáže ani na okresce, včetně těch zdánlivě rovných. Je mi to záhadou, vzhledem k tomu, že Mercedes testuje svá auta po Praze. Přilnavosti na rovné cestě je dostatek, jenže tou nelze zamaskovat omezené schopnosti podvozku. Ty ještě podtrhují pneumatiky run flat, které omezují poddajnost auta. Necitlivé řízení pak jen dokresluje obraz o tom, že tohle není sportovní auto, i když se tak na první pohled tváří.

 Automobily Mercedes-Benz CLA 220 CDI Edition 1
Vizuální parkovací asistent by cestujícího vzadu uprostřed tlačil do hlavy.

Ostatně, kdo by čekal sportovní chování, když pod kapotou této verze 220 CDI je naftový čtyřválec o objemu 2,1 litru a výkonu 170 koní ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou? Motor je v nízkých rychlostech poměrně hlučný a jeho hospodárnost po městě není nijak zářivá. Dynamika také nepůsobí zrovna hvězdně, zrychlení je spíše plynulé a jemné, než aby člověk cítil silný zátah, který by očekával od 350 Nm
točivého momentu. Stačí však vyjet mimo město, ideálně na dálnici, a najednou změníte na motor svůj názor. Uklidní se, zejména zvukově, spotřeba najednou dosahuje pěkných hodnot okolo šesti litrů a motor na vyšší stupně i s lehkostí zrychluje. Ticha si však neužijete, zaznamenáte totiž zvýšený hluk od kol, rány na různých spárách a i přes vyspělou aerodynamiku se velmi brzy ozývá hluk větru okolo bezrámových oken.

Všechny dobré dojmy z motoru se však dokáží vytratit někde mezi spojkami převodovky. Vše začíná již při vyparkování z řady aut. Zařadím zpátečku, šlápnu na plyn a... dvě sekundy nic. Motor se sice vytočí, ale auto nejede. Po tomto krátkém, v mnoha případech však příliš dlouhém časovém úseku (kupříkladu při nutnosti rychlého otočení) se spojka konečně rozepne a auto poskočí dozadu. Řadím D a vše se opakuje v bledě modrém. Po rozjezdu probíhají změny stupňů průměrně rychle, špatně se však ovládají plynem, který má mizernou odezvu. Pokud tedy chcete rychlejší reakce samotné převodovky, musíte ji přepnout do sportovního režimu, tam však udržuje zbytečně vysoké stupně pro běžnou jízdu. Nepomůže ani manuální řazení pádly pod volantem, ta mají odezvu také pomalou. Není pak divu, že když člověk potřebuje zrychlit a dá takzvaný kickdown, chvíli se nic neděje a dvouspojka marně hledá správný rychlostní stupeň. Nutno říci, že ty nejlepší skříně podobného typu jsou na úrovni o poznání vyšší, nehledě na nejlepší z automatických převodovek obecně. Manuál se však k verzi 220 CDI nenabízí.

 Automobily Mercedes-Benz CLA 220 CDI Edition 1
CLA se v zatáčkách téměř nenaklání a má dobrou přilnavost. Nerovnosti ale rádo nemá.

Jízdu v noci tak alespoň zpříjemňují špičkové adaptivní bixenonové světlomety, byť výhled z auta všemi směry skrz malá okna je spíše horší. Celková spotřeba v testu se nakonec ustálila na sedmi litrech, což odpovídá vzhledem k městské jízdě a svižnějšímu dálničnímu přesunu, přestože od udávaných hodnot je toto číslo vzdáleno výrazněji. Při nutnosti zpomalit se můžete spolehnout na účinné brzdy.

Cena
CLA 220 CDI Edition 1: 943 800 Kč
Testovaný vůz: 1 303 148 Kč

 Automobily Mercedes-Benz CLA 220 CDI Edition 1


Vydáno: 03. 06. 2013

Autor: Ondřej Chamilla (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz