Mercedes-Benz E 63 AMG: Supersport casual

Mercedes E je již taxikářskou legendou. V provedení 63 AMG je to ale trochu jiná "drožka", než na kterou máváte na ulici. Ještě než turba odfouknou jeho atmosférický osmiválec do propadliště dějin, vyvezli jsme tuto "starou školu" na poslední projížďku.

Na tuto schůzku dorazilo „éčko“ v oblečení podle trochu jiného dress codu než běžná hotelová taxi. Model E 63 AMG je luxusním manažerským sedanem určeným pro majetné zákazníky, kteří touží po monstrózním výkonu a točivém momentu, jenže v diskrétním balení. Kdo chce zůstat ještě více inkognito, může v objednávce zatrhnout položku „bez označení“ a štítek E 63 AMG na zádi, za který by jiní dali nevímco, zůstane na montážní lince v bedně.

 Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG
E 63 AMG, to je taxi jako zrozené pro schumachera, který má s řízením taxíků své zkušenosti...

Ani tato kamufláž vás ale nezbaví pozornosti okolí. A tak i na „štaflu“ před pražskými hotely ještě více než mohutné válce pneumatik, agresivnější nárazníky a blatníky s monogramem 63 AMG vzbuzoval pozdvižení sytý chraplák osmiválce a práskání od čtveřice hranatých koncovek výfuků při přeřazování. Nevidět „kulisy“, hádali byste, že jste se připletli ke srazu Chevroletů Corvette. Zvuk, který vyluzuje, je velmi návykový, hlasité dunění ale může při delší jízdě posádku otravovat.

Řidiči černých E 200 CDI pozorují stříbrný sedan se zájmem. Poté, co zastavíme, neberou zvídavé otázky konce. „Jaký má výkon a zrychlení?“ 386 kW a 4,5 s na stovku, odpovídáme a během chvilky si připadáme jako prodejci Mercedesu. Kapota jde nahoru a zvídavé oči hltají esteticky vyvedené sací potrubí osmiválce i navrch umístěnou ocelovou vizitku s autogramem jistého Torstena Oebschlägera, jednoho ze specialistů AMG na finální kompletaci motorů. Bohužel ale chybí číslo na mobil či e-mail, abychom mu mohli složit poklonu.



 Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG



V označování (nejen) mercedesů, aby se čert vyznal. Náš vůz pohání ještě atmosférický osmiválec 6208 cm3, trochu nadsazené 6.3 ale přece jen vypadá lépe… A jeho přeplňovaný nástupce má dokonce jen 5,5 litru. Kam to všechno spěje?

Poté, co vzduchem letí cifra 6.3, jeden z řidičů hotelových E 200 CDI hned zpozorní: „Já jezdím za 6,1.“ Úspornost stutt-gartských dieselů je pověstná. O ní si ale může E 63 AMG nechat jen zdát. Rychle tedy vše uvádíme na pravou míru – ve městě nejde obvykle jezdit pod dvacet a průměrně spolyká 17 l/100 km.

Osmiválec se při korzování městem převaluje v suterénu, aby se v případě potřeby za asistence plynule řadícího sedmistupňového automatu bryskně přemístil do nejvyšších pater otáčkového mrakodrapu. Krátká volicí páka působí skoro až legračně, ještě, že situaci zachraňují páky pod volantem.

 Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG
Čas jsou peníze. Velké hodiny u vozu za 2,5 milionu korun stále upozorňují na hodnotu času.

Řízení je rychlé, ale stále z něho cítíte spíše mercedesov-skou rozvahu než nekompromisní charakter jiných podobně výkonných vozů. E 63 AMG ale na silnici působí robustně a stabilně. Podvozek umožňuje nastavení do tří režimů a sedmistupňová samočinná převodovka má čtyři režimy. Řadí velmi rychle a hází tam efektní meziplyny. Celkově má tedy řidič nejvýkonnějšího éčka poměrně hodně variant na to, aby si každý přišel na své.

Adaptivní tlumiče výborně tlumí nerovnosti a současně účinně potlačují náklony při rychlých změnách směru, kdy oceníte nastavitelné bočnice předních sedadel. Zábrany E 63 AMG ztrácí, jen pokud zapnete režim Sport Plus, u něhož je vypnuté ESP a kdy spojení monstrózního točivého momentu s pohonem zadních kol proměňuje uhlazený byznyssedan v bestii, pro niž není nic svaté. Po prošlápnutí plynového pedálu dokáže vepsat do asfaltu svůj efektní „autogram“ a jen málo stačí, abyste se dívali dopředu bočními okny. A mohutné vrtané brzdové kotouče, jaké má E 63 AMG, by si přáli všichni taxikáři. Když by na ně někdo mávnul, stáli by okamžitě na „fleku“. A to má v záloze keramické za 277 tisíc korun.



 Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG



Spíše než opulentním kráječem zatáček je E 63 AMG rychlou střelou do levého dálničního pruhu. Obrovské analogové hodiny dávají u vozu za více než 2,5 milionu korun na vědomí, že poučka, že čas jsou peníze, zde platí dvojnásob.

4,5 sekundy potřebné k dosažení stokilometrové rychlosti a maximálka končící na „smluvních“ 250 km/h to jen potvrzují. Za odpustek ve výši téměř 203 tisíc Kč za paket Performance vám Mercedes umožní hřešit ještě o padesátku více. Kromě motoru se zvýšeným výkonem na 410 kW navíc dostanete přitvrzený podvozek, 19” kované disky, samosvorný zadní diferenciál, ale i karbonovou kapotu a karbonový spoiler na víku zavazadlového prostoru.

 Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG
Dr. Jekyll a Mr. Hyde. Tato tlačítka dokáží proměnit uhlazený byznyssedan v pěknou bestii.

E 63 AMG, to je takové taxi pro Michaela Schumachera, který má ostatně s řízením vozů taxislužby jisté zkušenosti… Jednou, když s rodinou nestíhal v Paříži letadlo, přemluvil řidiče, aby ho pustil za volant, a cestou porušil snad všechny předpisy. Také vrcholná verze „éčka“ k tomu svými možnostmi přímo svádí. Nejedná se přitom ale o vyloženého řezače vlásenek, na to je se svými 1840 kg stejně jako BMW M5 příliš těžký, nýbrž spíše luxusem oplývající sedan řítící se levým pruhem autobahnu „poklidně“ dvoustovkou. Oproti taxikářskému „náčiní“ se štítkem E 200 CDI na zádi musíte téměř vše násobit přibližně třemi. Zdvihový objem, nejvyšší výkon, pořizovací cenu, ale naštěstí také zážitky za volantem. O ty se příště postarají již dvě turba. Silný nepřeplňovaný osmiválec se loučí. Sbohem, atmosféro!

 Automobily Mercedes-Benz E 63 AMG
Naposledy bez turba. Sytý chraplák osmiválce je silně návykový, předávkování ale nehrozí.


Vydáno: 29. 05. 2012

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Třídy E bazar