Mercedes-Benz S 350 BlueTEC: King of magic

Třída S, synonymum automobilového luxusu, je zpět na samém vrcholu automobilové produkce. Jak Mercedes dokázal o tolik vylepšit dokonalé?

Ve Stuttgartu jsou na své nejmladší dítě náležitě hrdí. Stejně jako všichni rodiče jsou i oni přesvědčeni, že je jejich ratolest nejlepší na světě. Do srovnání třídy S a automobilové aristokracie se já určitě pouštět nebudu, ale za sebe mohu říci, že nová třída S generace W222 na člověka od prvního momentu zapůsobí nevídanou silou, díky které jste ochotni věřit, že tohle je nejlepší auto automobilového světa poloviny roku 2013. Zapomeňte na sekundy, kilometry v hodině, kilogramy i na peníze. Výjimečnost se nedá změřit ani zvážit.

Třída S byla vždy nositelkou automobilového pokroku. Každá z jejích generací se vždy pyšnila mnoha prvenstvími. Když už s něčím nepřišla jako první na světě, tak minimálně jako první na evropský trh. Spojení bohaté historie a nevídaných technických inovací na vás dýchne už ve chvíli, kdy vezmete za kliku dveří. Stejně jako každičký ovladač, tlačítko nebo volič, i tak obyčejná věc, jako je klika, vás nadchne svým tvarováním i sametovým chodem. Máte chuť tleskat a nemůžete si pomoci. Po usednutí a zavření dveří pak zcela zapomínáte na okolní svět. Je jedno, zda přes okna vidíte sídliště či Pražský hrad, vše se zdá být krásné a dokonalé. Ventilační systém Air-Balance ionizuje a parfémuje vzduch v kabině, tepelný komfort pomáhají zajistit vyhřívaná sedadla i loketní opěrky. Nikoli péčí, ale doslova rozmazlováním lze nazvat bezpočet funkcí předních sedadel. Různé masážní programy, ventilace, přizpůsobení tvaru sedáku i opěradla nebo dynamické funkce. Na přání lze mít stejně výkonná sedadla i vzadu. K nim by se však vyplatilo připlatit i za verzi Long s o 13 cm delším rozvorem. Pokud si totiž u zadních bočních sedadel sklopíte opěradlo do maximálního úhlu 43,5° a váš řidič a osobní strážce jsou vyšší postavy, mohou vám chybět centimetry pro nohy.

Kůží obšitá, na pohled „uklizená“ palubní deska korunuje pocit luxusu na palubě.


Luxusní sedan od Mercedesu vás umí nejen rozmazlovat, ale i ochraňovat. Pocit bezpečí, který vám dopřává, ale není jen subjektivní. Esko totiž neustále bdí nad vaší bezpečností. Stereokamera, jež dohlédne až na 500 metrů, radar s dosahem až 200 metrů, infrakamera, jež vidí až 160 metrů vpřed, a mnohé další. Třída S umí sama zabránit střetu v křižovatce, střetu s chodcem, nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu (směr jízdy vyhodnocuje nejen podle čar, ale i podle vozidel v blízkosti), umí též sama eliminovat změnu jízdní stopy vlivem bočního větru. Asistent nočního vidění nadchne kvalitou zobrazení i systémem upozornění na chodce či zvěř. S trochou nadsázky byste v noci mohli jet jen podle obrazu z infrakamery. To byste však nemohli žasnout nad účinností předních diodových světlometů, o kterých když řeknu, že dělají z noci den, nebudu ani v nejmenším přehánět. Nikdy jsem neřídila auto, které by dokázalo tak skvěle osvětlit vozovku i krajnici. Inteligentní asistent totiž umí ztlumit jen světlo mířící na protijedoucí auta. Světlo, které neoslňuje, pak stále míří do dálky a osvětluje vám cestu. Jeho příjemná barva navíc zmírňuje únavu očí.  

Přední sedadla nabízejí šest druhů masáží, na přání můžete mít „masérku“ i vzadu.


Informace o jízdě i práci prvků komfortní a bezpečnostní výbavy se k vám dostávají skrze dvojici displejů s úhlopříčkou velikosti středního notebooku. Jejich grafika je propracovaná, a to doslova do detailu. Překvapí jen tak nějak obyčejné vyobrazení rychloměru a otáčkoměru. 3D efekty asi přišly Mercedesu trochu otřepané. Jediné, na co by si řidič a spolujezdec mohli v interiéru stěžovat, je menší množství odkládacích prostor. Majitel Mercedesu ale asi cup holder nepotřebuje, svou oblíbenou kávu si vychutná v restauraci či kavárně.

Základní verze 350 BlueTec je jedinou možnou volbou, pokud žádáte naftový motor. Jelikož většina řidičů volí naftový motor z nutnosti, a nikoli z lásky, bude určitě dobrou, i když nijak překvapivou, zprávou, že ve třídě S o přítomnosti naftu spalujícího agregátu pod kapotou vůbec nevíte. Motor má nejraději nízké otáčky, kde je úsporný, vrcholně kultivovaný, ale i silný, co se točivého momentu týče. Dynamika samozřejmě není nijak dechberoucí, ale je naprosto dostačující, či lépe řečeno důstojná. Stejně jako motor má rád nízké otáčky, vy budete mít rádi pohyb vysokou rychlostí. Jako by esko lépe zrychlovalo ze 150 km/h na 200 km/h než z 50 km/h na 100 km/h. Na tom i na příznivé spotřebě má zásluhu skvělá aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu cx = 0,24 je nejen v této třídě málo vídanou hodnotou.

Neustálá analýza okolního provozu umožňuje autu bryskně reagovat na nebezpečí.


Právě zde mimo jiné tkví kouzlo velmi nízké spotřeby paliva nezávisle na jízdním stylu. Oproti předchozí generaci došlo ke zlepšení o tři setiny. Už jedna setina dokáže při rychlé jízdě uspořit skoro 0,4 litru paliva na 100 kilometrů jízdy. Díky optimalizované aerodynamice tak po německé dálnici pojedete s o více než 1 l/100 km nižší spotřebou. To znamená za necelých 9 l/100 km, a to se bavíme o přesunu průměrným tempem 190 km/h. Uvolněnější tempo znamená průměr 7 l/100 km a jistě by se třílitrový šestiválec vybavený technologií BlueTec (vstřikování močoviny do výfuku), uměl uskromnit ještě více, ale to už je po zjištění vyjádřeném v předchozích řádcích asi zbytečné řešit. Skutečnost, že třída S umí jezdit za stejný příděl paliva jako sedan střední třídy či MPV s dvoulitrovým turbodieselem, je dostatečně fascinující sama o sobě.

O převodovce se nedá říci, že řadí sametově, pocitově totiž neřadí vůbec. To, že dochází ke změnám převodových stupňů, můžete sledovat leda na otáčkoměru nebo ukazateli zařazeného stupně.

Linky karoserie umně maskují velikost vozu, ale zároveň podtrhují majestátnost jeho osobnosti.


Pokud si myslíte, že novými technologiemi nabitá novinka bude o půl tuny těžší než minulá generace, jste na omylu. Padesátiprocentní navýšení podílu hliníku v konstrukci a hojné využití vysokopevnostní oceli jsou nástrojem k udržení hmotnosti na uzdě. Díky této skutečnosti a vzduchovému pérování Airmatic musím vyzdvihnout i úroveň a kulturu jízdních vlastností. Režim Sport omezí náklony karoserie a přitvrdí podvozek. Obecně ho zde ale ani nemáte chuť aktivovat. Snad jen ve vysokých dálničních rychlostech nebo při rychlých přesunech po okresních silnicích mohou být jeho služby žádány. Jinak si však budete libovat v jízdě na režim Comfort. I v této konfiguraci je odpružení tvrdší, než byste od třídy S očekávali. Nijak to nevadí ani neobtěžuje, jde jen o konfrontaci jakéhosi předsudku a reality. Výtluky českých silnic sice dají někdy zabrat i Airmaticu, obecně si však na komfort odpružení nelze vůbec stěžovat. Pochvalu pak zaslouží i nečekaně přesné a nepřeposilované řízení, podle očekávání skvělý rejd, nevídaný akustický komfort při jízdě jakoukoli rychlostí a také jednoduše dobře dávkovatelné a účinné brzdy.

Snad ani nechci domýšlet, jak jezdí například verze S 500. Benzinový osmiválec a systém Magic Body Control, který za pomoci kamery sleduje povrch vozovky a přizpůsobuje odpružení kol na jemné přejetí zjištěných nerovností, asi dokáží dostat kulturu jízdy ještě do jiné dimenze. To mi však po testu verze 350 BlueTec přijde skoro jako nemožné...

Žárovka? Co to je? Budoucnost patří diodám. Nová třída S využívá výhradně jejich světelné služby.

Vydáno: 30. 09. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Třídy S bazar