Mercedes-Benz SL 63 AMG: Status SL

Skutečnost, že je drahé, výkonné, krásné, luxusní a výjimečné, dává okatě najevo každou svou částí. Jeho charizmatická osobnost je nepřehlédnutelná kdekoli a kdykoli a stejně nepřehlédnutelní se stáváte i vy za jeho volantem.

Mercedes SL 63 AMG budí při osobním setkání respekt. Přesto si dříve, než otočíte klíčkem v zapalování, tak docela neuvědomíte, s kým máte tu čest. Tlumené, přesto hluboké zabublání motoru s kódovým označením M 157 a laděného výfuku vám způsobí příjemné mrazení v zádech. Příjemné je pak i posezení ve výrazně tvarovaných křeslech čalouněných jemňoučkou kůží. Sedí se tu nízko, jak se sluší a patří, a perfektně ergonomicky zvládnuta je i pozice pro řízení. Tu doutváří hlavně vzájemná pozice sedadla, volantu, pedálů a ovládacího panelu (rozumějte středové konzole, nejde ani tak o volič převodovky, ale o ovladače jízdních režimů). Díky optimální výchozí pozici a širokým možnostem nastavení volantu a sedadla řidiče se zde perfektně usadí i prostorově rozdílně významní jedinci.

Zrychlení z 0 na 100 km/h pod pět sekund je jakousi stříbrnou metou sportovních aut. Na vrcholu potravního řetězce jsou supersporty, jež tento úkol zvládají za méně než tři sekundy. Že i stříbro se dokáže třpytit, až zrak přechází, se přesvědčíte po prvním sešlápnutí plynového pedálu. Zadní pneumatiky o šíři 285 milimetrů nemají bez pomoci elektroniky nebo špetky (sou)citu ze strany řidiče šanci výkon na vozovku přenést bez kouřových efektů doprovázených pachem typickým pro pálící se gumu. Při plné akceleraci se protáčení zadních kol můžete dočkat i při jízdě na čtyřku! SL je velmi přátelské, pokud tak lze chování vozu při ostré jízdě vůbec nazvat. Nezáludné, precizní v tom, co dělá, ovšem nikoli prvoplánově čitelné a bezprostřední, jednoduše to není žádná hračička. Ale to bylo jasné od prvního seznámení. Vlásenky nejsou jeho oblíbenými typy zatáček, i když i ty umí projíždět velmi efektně.

 Automobily Mercedes-Benz SL 63 AMG
Černo-červeno-stříbrná, podle mého dokonalé barevné sladění. Co říkáte?

Jestli ale něco vážně umí, pak je to projet rychlé táhlé oblouky rychlostmi na hony vzdálenými běžnému světu. Vynikající aerodynamika i podvozek vám dávají pocit naprosté jistoty, pocit, jako by vás něco přisávalo k asfaltu. SL je rychlé, zatraceně rychlé za všech okolností. I se staženou střechou svou rychlost umně maskuje, a to nejen díky komfortu, který své posádce nabízí, ale i díky jistotě svého pohybu po silnici. Nízké těžiště, široký rozchod i pneumatiky, SL sedí jako přibité. Dokonalost celku v neposlední řadě dokreslují i ostré brzdy s kotouči o průměru kol na novou octavii, které mají recept, jak SL přibrzdit v rozletu.

A rozlet, to je to správné slovo. Jak jinak nazvat pohyb vpřed, jejž obstarává skoro 540 koní a 800 Nm? Ty produkuje dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 5,5 litru. Milovníci "atmosféry" (včetně mě) budou jistě vzpomínat na 6,2litrový motor používaný v modelech AMG v minulosti, ale nostalgii nechme stranou. Zvuk ani charakter motoru nijak reálně neutrpěly, on se přece jen downsizing v objemové kategorii přes 5000 cm3 řídí jinými pravidly. Vyšší točivý moment vám navíc dopřeje ještě drtivější pružné zrychlení, a kdybych měla říci, co mě na motoru uchvátilo nejvíce, pak to byla jeho ochota k vytáčení. Ta mě z počátku tak zaskočila, že jsem v manuálním módu několikrát nestačila včas odřadit nahoru a výchovně na mě "zaštěkal" omezovač.

 Automobily Mercedes-Benz SL 63 AMG
Dříve se pod kapotami mercedesů s přídomkem 63 AMG skrýval atmosférický motor o objemu 6,2 litru. Objem nyní nahradila dvojice turbodmychadel.

Ona ani sedmistupňová automatická převodovka AMG SpeedShift malou rezervu v rychlosti své práce nemůže zapřít. Cítit je jistá prodleva od chvíle, co dáte jedním z pádel pod volantem povel ke změně převodového stupně a momentem, kdy k přeřazení skutečně dojde. Přesto je jízda s převodovkou v manuálním módu nejlepším zážitkem. Elektronika se postará o meziplyny a tím i koncert laděného výfuku. Častokrát se přistihnete, že jen tak přeřazujete nahoru a dolů, aniž by to bylo vzhledem k jízdní situaci nutné. Prostě jste se jen stali závislými na tom nádherném zvuku.

Je dobré, že tahle závislost vás nepřipraví o zdraví. O peníze ale zcela spolehlivě. O ceně samotného SL 63 AMG nemá cenu mluvit, je jasné, že oproti verzi SL 65 AMG je za hubičku. Co se spotřeby týče, chcete-li si stříbrný šíp užívat plnými doušky, počítejte s tím, že si osm válců z nádrže každých 100 km odsaje přibližně 20 litrů benzinu.

 Automobily Mercedes-Benz SL 63 AMG
Luxusní i sportovní sedadla v jednom.

Cena
SL 63 AMG: 4 083 750 Kč

 Automobily Mercedes-Benz SL 63 AMG
Nastavte si podvozek podle nálady. Rozdíl mezi sportovním a komfortním režimem je markantní.


Vydáno: 21. 07. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz SL bazar