Mercedes Benz SLK 350 a CLK 350 - Nesnadná volba

Dva otevřené vozy, stejný výrobce, téměř stejný motor a podobná cena. Je lepší pořídit sportovnější roadster, nebo pohodovější kabriolet? Odpověď není tak snadná, jak by se mohlo zdát.

V československých filmech pro pamětníky se to vždy jen hemžilo otevřenými auty, a já jako vášnivý milovník tohoto typu vozů lituji, že doba, kdy byla za luxus považována pevná střecha a ne plátěná, už jsou nenávratně pryč a kabrioletů a roadsterů je teď v nabídce automobilek jak šafránu. Takže srovnávací test dvou aut tohoto typu považuji za trestuhodné mrhání, tím spíš, že nejde ani o konkurenty. Ale pokud o otevřeném Mercedesu přemýšlíte a nemůžete se rozhodnout, třeba můžeme pomoci.

Přitahovači pohledů

Ačkoli se mě osobně líbí více kompaktní sportovní tvary SLK, na ulici uděláte více parády s kabrioletem CLK. Možná za to může jeho výrazný bílý lak, možná dlouhá silueta pontonu karoserie a dost možná obojí, ale hlavy kolemjdoucích se prostě otáčely více za kabrioletem, zatímco dravě působící SLK s přídí ve stylu supersportu SLR (a monopostů F1) si muselo k získání pozornosti pomoci občasným podřazením...

Pohled do kabiny neomylně prozradí, že jde o auto s trojcípou hvězdou ve znaku, i kdyby byla na volantu přelepená páskou. Palubní desky mají svůj charakter, i když je fakt, že sportovně laděný kokpit SLK by někoho možná zmást mohl, volant o rozměrech kormidelního kola však ukazuje, že tam té DNA trojcípé hvězdy zbylo ještě docela dost. Posaz je v roadsteru velmi nízký a nad pontonem karoserie vykukuje pouze hlava řidiče, kaplička s přístroji ukrytými v masivních tubusech a volant s třemi rameny lehce rozbuší srdce, ale sedadla s nedůsledným bočním vedením a volič automatu na středovém tunelu nával emocí trochu otupí.

Ovšem CLK si na sport nehraje už vůbec. Posaz za volantem je docela vysoký, čtyřramenný volant je stará dobrá klasika a opěradla sedadel jsou ještě mělčí. Jsou tu ale ještě zadní sedadla, která nejsou kdovíjak velkorysá, ale na menší vzdálenosti odvezou i skromnějšího dospělého. Navíc jako otec téměř patnáctiměsíčního mrňouse musím ocenit i to, že se při stažené střeše do kufru vešel kočárek typu golfky.

Ergonomie obou aut je zcela v pořádku, uvítal bych však o něco výš umístěné ovladače ventilace a klimatizace a nějak si ani po více než dekádě novinaření příliš nerozumím s pouze jedinou páčkou pod volantem.

Není tříapůllitr jako tříapůllitr

Obě auta jsou vybavena vidlicovým šestiválcem o objemu 3,5 l, CLK však z něj dostalo výkon 200 kW (272 k) a točivý moment 350 Nm, zatímco SLK má o 24 kW a 10 Nm více. V obou případech na zadní kola přenáší sílu motoru V6 sedmistupňový automat. Přesto je mezi oběma vozy větší rozdíl, než by se dalo čekat. Vliv na to má i dobře dvěstěkilový rozdíl mezi už tak dost vážícím SLK a obtloustlým kabrioletem. Že bude roadster o poznání rychlejší (na stovku o více než sekundu), se celkem dalo očekávat, ovšem odlišné je i nastavení převodovek obou aut. SLK, jenž má i pádla pod volantem, nejen že mění rychlosti o trochu rychleji, ale spontánněji reaguje i na kickdown a přechody jednotlivých kvaltů jsou jemnější a bez cukání, zatímco SLK v tomto ohledu občas trochu rebelsky zazlobí.

Jak už bylo zmíněno výše, roadster se dožaduje pozornosti okolí sympaticky laděným výfukem, jenž lze při vytočeném motoru slyšet i na pár set metrů daleko, zatímco motor samotný se chová v obou autech jako pravý gentleman a jen decentně hučí. CLK tovární tuning výfuku neprodělalo, tak se musíte spokojit s tichým proplouváním krajinou. A také s omezovačem pod 6500 otáčkami, zatímco elektronika v roadsteru umožňuje podívat se téměř k 7000 ot/min. Že mají oba vozy dostatek síly a výkonu k předjíždění asi netřeba zmiňovat, ovšem tento typ manévrů zvládá o poznání lépe lehčí SLK. S SLK se dá dosáhnout snáze nižší spotřeby, její sportovnější charakter ale zase více vybízí ke svezení a tak jsme nakonec test u obou vozů zakončili s údajem 11,3 l na 100 km. Při cestování ustálenou stovkou se staženou střechou si roadster žádá 8,6 l benzinu a kabrio 9,0 l, při 130km/h rychlosti už CLK spořádá o více než litr více než SLK, jenž si řekne o 11,3 l.

Spíše rychlé, než zábavné

Pokud hledáte sportovní svezení, s největší pravděpodobností nebude zrovna Mercedes-Benz tou značkou, kam by zamířily vaše kroky jako první a ani atraktivní SLK na tom asi nic nezmění. Ano, je rychlý a výkonný, ale nedokáže vtáhnout řidiče do děje. Do zatáček se nechá přemlouvat, v řízení není takový cit, jaký by měl být a jeho strmost a ostrost také vyhoví spíše jízdnímu stylu prošedivělého padesátníka nebo vaší drahé polovičky. Navíc trochu překvapí kroucení karoserie na nerovnostech, které je větší, než by se u podobného auta na konci první dekády 21. století dalo očekávat. Ale nerozumějte mi špatně - jízda s SLK rozhodně není nuda, svezení si určitě užijete, jen není tak zábavné, jak by mohlo u tohoto typu vozu být. Na druhou stranu se ale sluší dodat, že ani v pomalejších zatáčkách těžký šestiválec nezpůsobuje nedotáčivost, na výjezdech ze zatáček si lze dovolit lehké smýknutí zádí a jeho karoserie se naklání jen minimálně.

Naproti tomu CLK asi považuje slovo sport za hodně neslušný výraz. K mému překvapení se sice vrhá do zatáček ochotněji, ale v řízení je citu ještě méně a zcela chybí přehled o tom, co se děje nejen s předními, ale i zadními koly. Konstruktéři si toho asi byli vědomi a nastavili systém jízdní stability tak, aby se výskyt krizových situací smrsknul na minimum, při ostřejší jízdě tak v zatáčkách symbol ESP spíš svítí, než problikává. To by mělo být dostatečným impulzem k tomu, aby řidič zvolil klidný jízdní styl, k němuž bylo CLK s hodně měkkou karoserií stvořeno. Ani kabriolet se ale v zatáčkách nenaklání nijak dramaticky a k silným stránkám obou aut patří velmi dobrý jízdní komfort a schopnost pohlcovat rázy od nerovností, v čemž vyniká (i navzdory kroucení karoserie) otevřené CLK. Hůř se ale vypořádává s obtékajícím vzduchem, turbulence pronikají do kabiny poměrně výrazně, vzadu se při jízdě rychlostmi nad 80 km/h prakticky nedá sedět a i se štítkem za předními sedadly je za chladnějšího počasí problém kabinu vytopit. To v SLK je vytápění bez problémů a za možnost ohřívat zadní část krku teplým vzduchem bych udělil konstruktérům nějakou automobilovou Nobelovu cenu.

Nebe nad hlavou za 1,3 mega

SLK stojí 1 237 000 korun a CLK 1 399 000 Kč. To už není takový rozdíl, aby nestálo za to zamyslet se nad tím, který vůz by vám šel lépe k pleti. Přestože ani jedno z aut nelze považovat za kdovíjaký sporťák, já osobně bych bez přemýšlení nasedl do SLK, které mi více vyhovuje svým charakterem. CLK nabídne řidičských zážitků méně, ale řidiči přidá na prestiži a noblese. Nelze sice předpokládat, že by tenhle typ aut byl jediným vozem v rodině, ale k dobru kabrioletu lze přičíst i jeho praktičnost, která umožňuje vyrazit vstříc krásnému dni i v jiném složení, než dvě osoby + jedna taška. Z hlediska nepřejících a nenechavých sousedů se však jeví vhodnější pořízení SLK vybaveného tuhou sklápěcí střechou, céelkáčko je klasický kabriolet s plátěnou střechou, která ale zabírá méně místa v kufru.

Mercedes-Benz SLK 350

První cena vozu992 000,-Kč (SLK 200 K, 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1 237 000,-Kč (SLK 350, 224 kW)
Základní cena testovaného vozu1 237 000,-Kč (SLK 350, 224 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1 577 460,-Kč (SLK 350, 224 kW)

Plusy

  • Poměrně rychlé řazení automatu
  • Jízdní dynamika
  • Potlačení turbulencí v kabině
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Lehké boční vedení sedadel
  • Funkce ohřívání krku teplým vzduchem
  • Nižší reálná spotřeba

Minusy

  • Lehké kroucení karoserie
  • Málo komunikativní řízení
  • Menší zábavnost, než by se dalo čekat

Mercedes-Benz CLK 350 Cabrio

První cena vozu1 133 000,-Kč (CLK 200 K, 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1 399 000,-Kč (CLK 350, 200 kW)
Základní cena testovaného vozu1 399 000,-Kč (CLK 350, 200 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1 693 088,-Kč (CLK 350, 200 kW)

Plusy

  • Relativně velký kufr
  • Dobré tlumení nerovností
  • Pohodlná sedadla
  • Rozumný komfort na zadních sedadlech

Minusy

  • Kroucení karoserie
  • Nekomunikativní řízení
  • Turbulence v kabině
  • Vyšší spotřeba paliva při běžné jízdě
  • Pomalejší řazení automatu
  • Vyšší posaz

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz SL bazar