Mercedes-Benz S 400 Hybrid - Pěkné druhé místo

Nadvládu Lexusu v oblasti plně hybridních luxusních limuzín zatím nikdo neohrožuje, ale první pokusy se už objevují. V Sindelfingenu začali jednodušším mild-hybridem. Dynamikou sice na osmiválcový Lexus nestačí, ale spotřebou jde v této tří

V rámci loňské modernizace zařadil Mercedes-Benz do výrobního programu novou motorizaci S 400 Hybrid. První hybridní model přišel sice se zpožděním za Lexusem a s podstatně jednodušší technikou, ale jak jsme během redakčního testu zjistili, jde o řešení, které je blíže k současnému světu, než cokoli jiného hybridního.

Šestiválec jako základ

Výchozím modelem pro úpravy na hybridní luxusní limuzínu se stal model S 350 se šestiválcovým zážehovým motorem a sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-tronic.

Motor samotný byl přestavěn na provoz v Atkinsonově cyklu, kdy je expanzní fáze delší než kompresní, sací ventily zůstávají otevřeny déle mezi sáním a kompresí, což zvyšuje termickou účinnost spalovacího motoru a snižuje spotřebu i emise. Motor dostal nové hlavy válců, nové písty a nové vačky, které nejvyšší výkon zvedly symbolicky o 5 kW na 205 kW v 6000 min-1.

Hybrid, ale jen mild

Elektrifikace šestiválcové motorizace spočívá v umístění prstencového jen 45 mm širokého synchronního elektromotoru s permanentními magnety mezi motor a sedmistupňovou převodovku. Hydrodynamický měnič zůstává na svém místě. Zatímco jmenovitý výkon elektromotoru 15 kW působí u automobilu s hmotností necelých 2 tun poněkud podezřele, jmenovitý točivý moment 160 Nm, dostupný od nulových otáček, už docela platnou výpomocí bezesporu je.

 

Mild-hybrid je takové řešení kombinace elektromotoru a spalovacího motoru, které neumožňuje pohon automobilu výhradně elektromotorem. Jeho účelem je ulehčovat práci spalovacímu agregátu zejména tam, kde jeho činnost není efektivní. V praxi to znamená zejména asistenci v nízkých otáčkách, nízkých zatíženích a malých rychlostech. Nejvíce tedy přichází ke slovu moment elektromotoru ve městě a na silnicích mimo město, ale vliv elektrické části hnacího řetězce lze zaznamenat i na dálnici do rychlosti 150 km/h.

Elektromotor dodávaný firmou ZF-Sachs plní rovněž roli generátoru elektrické energie při zpomalování setrvačností, nebo při mírném brzdění, a zajišťuje i funkci velmi hbitého startéru, neboť k automatickému vypínání šestiválce dochází kdykoliv, když klesne rychlost jízdy pod 15 km/h a řidič nepožaduje další akceleraci.

Poprvé Li-Ion

O lithiových akumulátorech se v posledních letech mluví stále častěji, ale byl to až Mercedes-Benz, kdo se odvážil využít výhod novějšího principu skladování elektrické energie. Model S 400 Hybrid využívá lithiový trakční akumulátor vyvinutý a vyráběným německým Continentalem. Jeho kapacita činí jen 0,9 kWh, má však nízkou hmotnost (28 kg) a velmi kompaktní rozměry, takže se jej povedlo umístit do rohu motorového prostoru, na místo, kde byl původně standardní 12V akumulátor. Ten byl přemístěn dozadu, pod podlahu zavazadelníku, ale s ohledem na spolupráci obou zdrojů elektrické energie může být menší a lehčí než v konvenčním vozidle, a tak v zádi zabírá jen minimum prostoru.

Výhodou lithiových akumulátorů je vyšší energetická hustota, nižší hmotnost a delší životnost (má odpovídat životnosti vozidla), řešit se však musí bezpečnostní rizika plynoucí ze zahřívání akumulátoru při provozu. V případě hybridního mercedesu byl akumulátor zařazen do chladicího klimatizačního okruhu automobilu a jeho teplota je nepřetržitě monitorována a upravována pomocí chlazení.

Změna je život

Protože elektromotor pracuje se střídavým napětím 120 V a lithiový akumulátor i celá vysokonapěťová síť se stejnosměrnými 120 V, je součástí hybridního řešení kapalinově chlazený měnič, umístěný v prostoru, kde byl dříve startér. Druhý měnič, propojující vozidlový 12V akumulátor s lithiovým 120V, našel své místo v pravém předním blatníku.

Jakkoli se přestavba konvenční motorizace na pouhý mild-hybrid může zdát na první pohled triviální, částečnou elektrifikací vozidla byla zasažena celá řada s hybridem zdánlivě nesouvisejících komponent. Převodovka dostala elektrické olejové čerpadlo, klimatizace zase elektrický kompresor a brzdový posilovač elektrickou vývěvu, aby byly spolehlivě zajištěny všechny komfortní a bezpečnostní funkce i během jízdy s vypnutým spalovacím motorem.

Pozor na elektrické brzdění

Rozdílů v jízdě mezi S 350 a S 400 Hybrid není mnoho. Po startu hybridu se dočkáte nečekaného trhnutí a velmi hbitého rozjezdu. Klasický hydrodynamický měnič totiž násobí nejen točivý moment motoru, ale i ten, který proudí na vstupní hřídel od elektromotoru. Další řadicí kroky už probíhají sametově.

 

Elektromotor brzy přestanete vnímat, dokonce ani při pozvolném brzdění, kdy se ke slovu ještě nedostává hydraulický brzdový okruh, se elektromotor/generátor příliš zvukově neprojevuje. Naopak na samotném brzdovém pedálu je vložení funkce elektrického brzdění znát. V první fázi - při jízdě bez stlačení akcelerátoru - se generuje méně elektřiny, když mírně stlačíte brzdu, zařadí generátor vyšší zátěž a brzdí intenzivněji. Teprve silnější stlačení brzdového pedálu aktivuje hydraulické brzdy. Na malý brzdný účinek v první části zdvihu brzdového pedálu je třeba si zvyknout, zejména zpočátku asi zažijete v městském provozu několik perných chvilek.

Aktuální režim hybridní soustavy můžete sledovat na centrálním multifunkčním displeji uvnitř přístrojového štítu, ale taky na širokoúhlé obrazovce uprostřed přístrojové desky. Ta se od loňského roku dodává v provedení Split View, v němž může řidič sledovat jiný obraz než spolujezdec. S využitím sluchátek tak pasažér může trávit cestu při filmu z DVD, zatímco řidičovi hraje rádio a k cíli jej navádí navigace.

 

Při popojíždění ve městě sice musíte vozidlo rozjet pomocí spalovacího motoru, ale ten se celkem brzy vypne a dojíždět k zastavenému vozidlu můžete již bez motoru. Kdykoliv pak pustíte pedál brzdy, naskakuje okamžitě, spolehlivě a hladce spalovací motor. S tímto stop/start systémem opravdu žádné potíže nejsou, a to i díky chytré elektronice, která motor nevypíná například při zdlouhavějších parkovacích manévrech.

Luxus se spotřebou z vyšší střední

Otázka spotřeby třílitrového mild-hybridu v nás vzbuzovala nemalé pochybnosti, ale přestože tento vůz neumí jezdit pouze na elektřinu a elektromotor si za jízdy příliš neuvědomujete, je nakonec snížení spotřeby zřetelné.

Výrobce udává kombinovanou laboratorní hodnotu na úrovni 7,9 l/100 km a ke cti mu jde to, že nejde o údaj z říše snů. Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h si motor řekne jen o 7,7 l/100 km, na dálnici s rychlostním průměrem 130 km/h můžete počítat s dlouhodobým odběrem 8,3 l/100 km a velmi dobře tlumenou kulisou šestiválce, pracujícího s 2200 min-1. S vyššími rychlostmi odběr pochopitelně roste, ale nárůst není příliš dramatický. I ve 150 km/h se budete pohybovat kolem 11 l/100 km.

Ve městě nedosáhnete tak zázračných hodnot jako u mnohem silnějšího Lexusu LS 600h, protože spalovací motor Mercedesu se nevypíná zase tak často. Počítejte spíše s odběhem kolem 12 l/100 km nebo vyšším, podle toho, jak plynulou jízdu městem zažijete.

 

Hybrid s příplatkem

Soupeření hybridního šestiválce s konvenčními turbodiesely nebude snadné. I základní turbodiesel S 350 BlueTec (190 kW, 620 Nm) jej hravě překoná dynamikou, nižší kombinovanou spotřebou i nižší cenou. Porovnání s výchozím S 350 je trochu optimističtější. Na kombinované spotřebě ušetříte přes 2 l/100 km, cenový rozdíl 174 tisíc Kč se sníží na polovic, když dorovnáte výbavu konvenční motorizace na bohatší úroveň hybridu.

Splnění povinnosti

Lexus ukořistil Mercedesu jedno velké první místo, ale toto druhé je i tak velmi pěkné. Instalace hybridního pohonu se neprojevila na zavazadlovém prostoru, ani na rozměrech interiéru. Dozadu tak můžete i teď naložit 560 l zavazadel.

Úspora paliva je nejvíce vidět při pomalé jízdě ve městě, ale velmi pěkných hodnot dosáhnete i mimo město a na dálnici. Spotřeba při popojíždění v koloně je i nadále doménou Lexusu, který zde předvádí excelentní výkony díky elektrickému pohonu a funkcím, které umí nabídnout jen full-hybrid. Tím Mercedes-Benz S 400 Hybrid není, ale jistě jde jen o začátek hybridní cesty této značky. Na jejím počátku stálo prvenství v použití lithiového akumulátoru v sériovém automobilu.

Zapomenout bychom neměli ani na další důležité charakteristiky třídy S. Hýčkat vás bude mimořádně prostorný interiér, do kterého se bez problému vejdou i nadstandardně vyrostlí cestující. Špičkové materiály korunovala v našem případě voňavá hnědá kůže na sedadlech s velkorysými rozměry a masážní funkcí. I po příchodu modernějšího Audi A8 udivuje dokonalost izolace interiéru třídy S od okolního prostředí a zvuku motoru. K ještě lepšímu jízdnímu pohodlí se dostanete, když zůstanete u 18palcových kol. Slabším místem aktuálního provedení dnes již jednoznačně patří pomalejší převodovka.

 
První cena vozu1.992.000,- (S 300, 170 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.256.000,- (S 400 Hybrid, 220 kW)
Základní cena testovaného vozu2.256.000,- (S 400 Hybrid, 220 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.580.800,- (S 400 Hybrid, 220 kW)

Plusy

  • Nízká spotřeba v rámci luxusních sedanů se zážehovými motory
  • Velmi dobré odhlučnění interiéru
  • Tichý motor
  • Luxusní atmosféra na palubě, špičkové materiály, zpracování
  • Velká sedadla s velmi jemnou kůží a masážní funkcí

Minusy

  • Malá úspora při popojíždění ve městě
  • Pomalejší řazení převodovky
  • Horší jízdní pohodlí na 19palcových kolech
  • Vysoký příplatek proti úspornějším a výkonnějším naftovým motorizacím

Vydáno: 19. 07. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Třídy S bazar