Mercedes-Benz Viano 4Matic - do hor pohodlně v sedmi

Horští hoteliéři mají velmi omezený výběr. Jedním z automobilů, vhodných pro dopravu sedmi osob a jejich zavazadel ,,cestou-necestou" je van jménem Viano, nabízený od podzimu 2005 také s pohonem všech kol 4Matic.

Čtyři motory, tři délky karoserie, desítky verzí

Mercedes-Benz Viano se na trhu objevil v roce 2003 jako nástupce třídy V, resp. osobních verzí Vita. V současné době představuje ve výrobním programu stuttgartské automobilky alternativu osobním verzím Fordu Tourneo, Volkswagenu Multivan nebo Caravelle, případně osobním verzím dodávek francouzských nebo italských značek. Modelová řada Viano je v názvosloví Mercedesu jediným ,,velkoprostorovým" vozem, když třída B i třída R podle výrobce patří mezi limuzíny.

Jak je v této třídě vozů obvyklé, k dispozici je pestrá paleta karoserií (dva rozvory, tří délky karoserií), kterou lze kombinovat se čtyřmi motory. Mezi méně vyhledávané budou patřit komfortně orientované vidlicové zážehové šestiválce 3,0 l (140 kW, 270 Nm) a 3,5 l (170 kW, 345 Nm). Dva slabší turbodiesely common-rail mají čtyřválcovou konstrukci a shodný objem 2198 cm3, jejich obchodní označení Viano 2.0 CDI (80 kW, 290 Nm) a Viano 2,2 CDI (110 kW, 330 Nm) tudíž trochu mate zákazníka. Rozdíly ve výkonech se podle údajů výrobce odráží pouze na dynamice jízdy (se slabším motorem jede turbodiesel nejvíce 157 km/h, silnější 174 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 16, resp. 13,2 s), ale spotřeba paliva přitom zůstává v obou případech na stejných hodnotách (8,6-9,6 l/100 km, dle výbavy a verze karoserie).

Užitkový 4Matic z Rakouska

Naše první setkání s Vianem má příchuť dobrodružna, protože k testu se dostavila ojedinělá verze 4Matic s pohonem všech kol. Tu připravuje pro Mercedes-Benz rakouská firma Oberaigner GmbH., která pro Mercedes-Benz vyrábí také modely Unimog nebo Sprinter s pohonem všech kol.

Viano 4MATIC je automobil se stálým mechanicky řízeným pohonem všech kol, který při jízdě za normálních podmínek rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 35:65 ve prospěch zadní nápravy. Místo klasických uzávěrek diferenciálu je ve voze pro Mercedes-Benz typický elektronický systém 4ETS, známý mj. z třídy ML. Přibrzďováním jednotlivých kol lze podle výrobce docílit podobného efektu jakoby automobil měl na všech třech diferenciálech mechanickou uzávěrku. Systém 4ETS je navíc integrován do sériového stabilizačního systému ESP (v. 8.1), který byl nastaven speciálně pro použití v terénních podmínkách.

Rozdělovací převodovka Viana 4x4 je připojena přímo na původní převodovku z verze s poháněnou zadní nápravou. Vedle původního hnacího hřídele zde je již jen jedna hřídel s homokinetickým kloubem přivádějící hnací moment k přední nápravě. Výhodou pro uživatele je nárůst pohotovostní hmotnosti asi jen o 80 kg, konkurenční Volkswagen Transporter T5 4Motion vozí navíc 100 kg. Převodovka Viana má celoživotní náplň. Za 4Matic připlatíte navíc 78.809,- Kč bez DPH, což je podstatně méně než u předchozího řešení nabízeného za více než dvojnásobnou částku. Zákazník navíc může vybírat mezi šestistupňovou ručně řazenou a pětistupňovou automatickou převodovkou (+55.667,- Kč bez DPH).

I když automobil je prakticky vždy stavěn na zakázku v externí firmě, čekací lhůty nejsou odlišné od běžné produkce Mercedes-Benz (pohybují se kolem 5-8 týdnů).

Kapacitou užitkový, provedením osobní

Námi testovaný automobil měl rozvor 3,2 m a délku necelých 5 m (tzn. jde o prostřední verzi), uspořádání sedadel 2+3+2 (tzn. příplatková druhá řada) a přepážku umožňující zařazení do kategorie N1 s možností odpočtu DPH.

Zavazadlový prostor (bez krytu) je vzhledem k vnitřní šířce 1180 mm mezi podběhy poměrně krátký (dole u dna měří k přepážce jen 620 mm) a tak nezbývá než vršit kufry na sebe až do výšky 1200 mm k hranici oken. Vyklopením velkého víka byste neměli způsobit žádnou škodu v běžných garážích, pod víkem je světlá výška 1960 mm. Výška dna zavazadelníku od roviny vozovky činí slušných 570 mm.

Vzhled automobilu je montáží pohonu všech kol lehce postižen, protože zvýšení světlé výšky ubralo cosi na eleganci původního provedení a naopak přidalo na užitných vlastnostech, které právě v této verzi hrají důležitou roli. Mezi kolem a okrajem blatníku je u nezatíženého vozu mezera o velikosti 160 mm! Nájezdové úhly (20° vpředu, 19° vzadu) i přechodový úhel (19°) jsou ve srovnání s off-roady podprůměrné, ale mezi sedmi- až osmimístnými automobily s pohonem všech kol patří k tomu nejlepšímu na trhu.

Jízda

I když svými rozměry připomíná Viano spíše dodávku, podrobnější prohlídka odhalí, že výbava, zpracování detailů a celkový kvalitativní dojem odpovídá spíše osobním vozům Mercedes-Benz. Prostor je podstatně větší ve srovnání s tím, co nabízejí velká MPV a je prakticky jedno zda sedíte na samostatných nastavitelných sedadlech vpředu, třímístné lavici ve druhé řadě nebo na sedadlech vzadu.

Jízdní komfort se díky zvýšení vozu a zavedení tužšího odpružení a tlumení zhoršil zejména u nezatíženého vozu. Ve spojení s měkce řadící automatickou převodovkou se ovládání prakticky neliší od verze s pohonem jedné nápravy. Příjemné chování automatické převodovky spojené se silnějším vznětovým motorem se v praxi při jízdě mimo město projevuje odběrem 10,5 l/100 km, žádáte-li po Vianu 4Matic s pohotovostní hmotností přes 2,15 tuny jízdu na hranici českého dálničního limitu, počítejte s odběrem kolem 12 l/100 km.

Při jízdě v terénu máte pocit jisté vlády nad vozem, dlouhá karoserie se ani při obtížnějších terénních kouscích výrazně nekroutí a tak i na silnici je pochopitelně tento problém Vianu 4Matic naprosto cizí. Řidič má z vozu velmi dobrý výhled, ve městě se ani přes značnou délku není třeba obávat složitějších manévrů nebo rychlé změny jízdního pruhu. Snad jen při jízdě vzad není snadné odhadnout, kde pětimetrové Viano vlastně končí. Ovládání usnadňuje výborně umístěný volič převodovky, řízení je mercedesovsky lehké, brzdy jisté. Motor je kdesi dole pod vámi a tomu odpovídá i faktická úroveň jeho utlumení. Materiály použité v interiéru připomínají spíše levnější provedení osobních Mercedesů, ale to je pro vozidlo tohoto určení lichotka.

Cena testovaného Mercedesu Viano 4Matic sice přesáhla milionovou hranici bez DPH, ale zde se nám prostředky zdají být využity smysluplněji než v případě mnoha objemných SUV. Nabízená protihodnota je i přes luxusní rodokmen vysoká.

První cena vozu744.000,-Kč bez DPH (Viano 2.0 CDI (80 kW), Trend N1)
První cena vozu s testovanou motorizací784.000,-Kč bez DPH (Viano 2.2 CDI (110 kW), Trend N1)
Základní cena testovaného vozu799.500,-Kč bez DPH (Viano 2.2 CDI (110 kW), Trend N1)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.055.455,-Kč bez DPH (Viano 2.2 CDI 4Matic (110 kW), Trend N1)

Plusy

  • kombinace pohonu všech kol, prostorné karoserie a automatické převodovky
  • měkce řadící automatická převodovka
  • prostor pro 7 až 8 cestujících a jejich zavazadla
  • vzhledem k nabízené hodnotě příznivá cena
  • tuhá karoserie
  • pohodlné nastupování

Minusy

  • omezený komfort při jízdě s nezatíženým vozem
  • ceny příplatkových položek

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Viano bazar