Mercedes-Benz Vito E-Cell: Do města

Týden jsme ulicemi Prahy a jejím okolím neslyšně proplouvali za volantem elektrické dodávky Mercedes-Benz Vito E-Cell. Dost jsme se u toho zapotili.

Můžeme si u vás, prosím, dobít auto? Tohle byla naše první otázka, když jsme přijeli do Chrášťan udělat rozhovor s Mikem Silinem ze společnosti TNT Express, která také zkoušela elektrické vito. Cestou po pražském okruhu jsme poprvé zažili situaci, kdy nás v pravém pruhu vyblikávaly a předjížděly kamiony. Mercedes-Benz Vito E-Cell, postavený na verzi Panel Van se střední délkou, má totiž nejvyšší rychlost omezenou na 89 km/h, ke všemu rudá samolepka v přístrojovém štítu nabádá k maximu 80 km/h. Ale ani tento limit jsme v zájmu dojezdu moc často neprolomili. To už skoro hraničilo s porušením předpisu o plynulosti jízdy...

Na druhé straně Vito E-Cell ani není postaveno na ježdění po dálnici, jeho hlavním posláním je zásobování uvnitř města, kde má bezemisní provoz největší smysl a kde je i šance dosáhnout udávaného dojezdu 130 km. Ten by měly zajišťovat lithioiontové baterie o celkové kapacitě 36 kWh (akumulátory městského mini Mitsubishi i-MiEV mají zhruba poloviční kapacitu). Nám se na jedno nabití podařilo ujet jen asi 90 kilometrů (i když vyjet je do prázdna jsme si netroufli). Pravda ale je, že jsme s mercedesem nejezdili jenom po městě. Zase jsme ale nevyužili ani gram z užitečného zatížení 600 kg (existuje i s 850 kg). Svou roli sehrálo možná i to, že v rekordně horkém srpnu jsme celou dobu jezdili se staženými okny. Testované Vito E-Cell totiž nemělo klimatizaci, která, jak víme ze zkušeností s městskými elektromobily Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn, patří k hodně velkým "žroutům" elektřiny.

 Automobily Mercedes-Benz Vito E-Cell
Dvojicí posuvných dveří projde europaleta.

Jízda s elektrickým vitem má svá určitá specifika. Je třeba počítat s tím, že nejste za jízdy slyšet, takže při manévrování musíte dávat pořád pozor na lidi (při couvání naštěstí vito hlasitě píská). Přestože z přístrojové desky trčí klasický volič automatické převodovky, vito používá pouze jednostupňovou redukční převodovku. Při změně smyslu jízdy musíte počkat, než se automobil zcela zastaví. Pokud totiž nestojíte, elektronika zařadí neutrál. Něco podobného se nám stalo také v případě, kdy jsme až příliš rychle po nastartování dali volič do polohy D.

O pohon dodávky se stará elektromotor o výkonu 60 kW, který roztáčí přední kola. Maximální točivý moment sice nastupuje prakticky od volnoběžných otáček, produkovaných 280 Nm ale není tolik, aby vito startovalo s podobným odpichem jako osobní elektromobily. Přece jenom je to dodávka, která bez nákladu váží 2,2 t, takže na rychlost 80 km/h se dostane za 11 sekund.

 Automobily Mercedes-Benz Vito E-Cell
V České republice už se pohybuje několik elektrických mercedesů. Český importér je pronajímá za necelých 28 000 korun za měsíc.

Vraťme se ale na začátek, a to k dobíjení. Vito E-Cell se dobíjí třífázovým proudem 380 V, navíc musíte mít speciální konektor. V Praze zatím moc míst se stojanem není, pomalu jich ale přibývá. Až jich bude ve městech dost, tak se možná najde ještě víc firem, které budou ochotné platit v rámci jisté formy operativního leasingu měsíčně 27 835 Kč.

Cena
Mercedes-Benz Vito E-Cell si nelze koupit, importér ho nabízí formou operativního leasingu. Ve splátce 27 835 Kč/měsíc jsou zahrnuty náklady na servis i pojištění.

 Automobily Mercedes-Benz Vito E-Cell
Nebýt polepů, elek-trický pohon by nikdo nepoznal.


Vydáno: 30. 10. 2012

Autor: Michal Štengl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Vito bazar