Mitsubishi Colt CZC - stoprocentní pomeranč

Malá kupé-kabria objevil pro automobilový svět Peugeot v roce 1998. Od té doby se na trh dostalo několik následníků prodávaných pod značkami Opel, Citroën nebo Nissan.

Mitsubishi Colt CZC patří do stejné kategorie malých, dostupných a celoročně použitelných kabrioletů. Čím bude přesvědčovat zákazníky jsme zjišťovali na sklonku letošního léta.

Jak to chodí v třídě CC?

Rozhodne-li se automobilka pro výrobu malého kupé-kabria, jedinou ekonomicky akceptovatelnou cestou je malosériová zakázková výroba u externí firmy. V tomto odvětví již existuje vyspělý trh dodavatelů, kteří na zakázku navrhnou a vyrobí prototyp a dovedou jej až ke schválené sériové podobě. Část podnikatelského rizika mateřská automobilka převede na dodavatele, který na oplátku může více profitovat v případě nečekaného úspěchu modelu, nezanedbatelné nejsou ani příjmy z přestavby otevřeného vozu.

Mezi nejzkušenější dodavatele patří známá italská karosárně Pininfarina S.p.A., které dalo Mitsubishi důvěru při stavbě kupé-kabrioletů Colt CZC. Mluvíme-li o karosárně, měli bychom jedním dechem dodat, že v současnosti již zdaleka nejde jen o design! Součástí dodávky bývá technická realizace, dovedení projektu do stádia schválení k provozu a často také návrh technologie výroby.

Rodiště Coltu CZC se nachází v Bairo, blízko Turína (Itálie). Rozhodnutí o tom, že Mitsubishi Motors vstoupí do tohoto segmentu trhu vyplynulo z úspěchu vozu Colt (72.305 prodaných vozů v kalendářním voze 2005) a významným růstem B-segmentu kupé-kabrioletů v Evropě (ze 106.000 vozů v roce 2002 na 150.000 vozů v roce 2005, tj. nárůst o 41,5%).

Nizozemská společnost NedCar, zajišťující zakázkovou výrobu Coltu, vyrábí karosářské díly a tyto následně posílá spolu s menšími komponenty a částečně sestavenými skupinami do Itálie. Většina těchto součástí je sdílena buď s třídveřovou nebo pětidveřovou variantou vozu Colt. Některé díly třídveřového provedení Coltu jsou pro Colt CZC částečně (jako např. panely dveří) nebo zcela modifikovány (jako např. A sloupky). Vzhledem k bohatým zkušenostem s podobnými projekty se italský výrobce soustředí na výrobu specifických výztuh pro kupé-kabriolet, stejně tak jako na nové součásti (zadní nárazník, přední světlomety, dveře kufru, atd. ..). Celkové lakování karoserie, čalounění a finální montáž s využitím výše uvedených komponentů probíhá v Itálii. Střešní systém dodává specializovaná společnost OASys (Webasto).

Celkově je 65% všech součástí vozu Colt CZC převzato z vozů rodiny Colt, ať už ze třídveřového, nebo pětidveřového provedení.

100% design by Pininfarina

S krásou mívají malá kupé-kabria problémy. Vyplývá to z těžko slučitelných požadavků, které na jednu strnu žádají levný, spolehlivý, jednoduchý a snadno vyrobitelný mechanismus a na druhou stranu musí vše být dostatečně malé tak, aby se nemusely měnit vnější rozměry a podvozkové skupiny výchozího modelu. Čelní sklo se obvykle prodlouží až daleko nad hlavy cestujících, což je dobré z hlediska bezpečnosti a pomáhá to současně zkrátit střechu. Ta musí být co nejmenší, aby byla skladnější. Střechy z plechu, skla a plastů se v případě malých vozů CC obvykle dělí na dva velké díly, mechanismus ale navíc musí obsluhovat víko zavazadlového prostoru případně další kryty izolující prostor pro zavazadla.

Pininfarina navrhl konvenční řešení. Z jednoprostorového Coltu vytvořil malé kupé s neobvyklou siluetou, která využívá příď s plynule navazujícím čelním sklem a přední trojúhelníková okna původního provedení, ale hned za předními sedadly se tvar střechy láme prudce dolů. Na hraně střechy je ve třídě CC neobvyklý náznak střešního spojleru, dále pokračuje téměř vodorovná kapota zavazadlového prostoru, ukončená rozměrným třetím brzdovým světlem s funkcí spojleru.

Při pohledu zezadu není Colt CZC tak hravý jako Tigra TwinTop nebo Micra C+C. Automobil se kupodivu díky novým koncovým světlům jaksi mračí. Tento dojem podporuje také pravidelně obdélníkové zadní sklo. Bez střechy je ale Colt CZC překvapivě elegantní, silueta netrpí nevyváženostmi. Trochu překvapivé je zanechané odhalení složených střešních dílů v zavazadlovém prostoru. Zajímavý detail: na přímém slunci bylo možné postřehnout, že lakované části nárazníků a ochranných lišt mají poněkud jiný odstín oranžového metalického laku (+10.000,-Kč) než zbytek karoserie.

100% místo pro dva a zavazadla

I když Colt CZC má v technickém popisu uvedenou specifikaci 2+2, dozadu se opravdu nevejde ani malé dítě. Cestující na předních sedadlech s efektním oranžovým čalouněním mají místa dostatek. Interiér převzatý z uzavřených Coltů byl vzhledem k směřování vozu vylepšen větším množstvím stříbrně lakovaných doplňků (viz příplatky v seznamu výbavy na konci článku), automobil má standardně kůží obšitý věnec volantu a hlavici řadící páky, na níž však švy při dotyku dřely do dlaně. Zachována zůstala podivná středová konzola s vloženým bleděmodrým plastovým dílem uprostřed, kolem kterého jsou podle našich zkušeností jen obtížně využitelné odkládací prostory. U kupé-kabria bychom uvítali možnost uzamčení odkládací schránky před spolujezdcem. Neobvyklé, ale nadmíru praktické, je ovládání palubní audiosoustavy tlačítky na volantu umístěnými zezadu. Displej palubní informační soustavy (audio+palubní počítač) není se zapnutými světlomety ve dne příliš dobře čitelný.

Zavazadlový prostor má ve verzi kupé základní objem úctyhodných 460 litrů, se střechou v uspořádání kabrio pak zůstává dostatečných 190 litrů. Vzhledem k nevyužitému místu na zadních sedadlech lze přebytečná zavazadla umístit i tam. Ani při cestě na dovolenou ve dvou tedy nebudete mít s Coltem CZC problémy s místem.

100% CZC střecha

Dvoudílná elektricky ovládaná střecha Coltu CZC se ovládá dvěma tlačítky na řidičových dveřích, původně určených pro ovládání zadních oken. Ta jsou nyní spouštěna opakovaným stiskem tlačítek předních oken. Střešní systém nemá rád pohyb vozu, musíte mít manuálně odjištěné pojistky u horní hrany A-sloupků a asi 22 sekund volného času, během kterých dojde k proměně. Začátek i konec procedury je avizován výrazným nepřeslechnutelným pípnutím. Po celou dobu je nutno tlačítko ovládání střechy držet.

100% radost

Jízda s otevřeným vozem je stále ještě pro většinu řidičů velmi zvláštním zážitkem, i když ceny těch nejmenších vozů již klesly k hranici půlmilionu korun a kabriolet od uvedení Citroënu C3 Pluriel už není tak nedostupný jako kdysi. Colt CZC je jedním z nejnovějších CC a tak jsme byli zvědaví, jak se s nástrahami otevřené karoserie tvůrci poměřili.

Prvním dojmem je velmi dobré ukrytí posádky před větrem. Do rychlosti 100 km/h je dvojice v Coltu CZC chráněna před poryvy i když není nasazena větrná clona (+7.775,-Kč). Ta pak ve vyšších rychlostech účinně pomáhá, podobně jako vytažení všech čtyř bočních oken. Obvyklý problém s tuhostí karoserie se pokusil Pininfarina vyřešit strukturálními výztuhami (jedna z nich je vidět v motorovém prostoru mezi úchyty vzpěr McPherson). V provozu se autu s otevřeným interiérem nelíbí nerovná silnice, na které dochází k vibracím rámu čelního skla, zaznamenali jsme ale také méně obvyklé vibrace sloupku řízení na zcela rovné silnici při určitých rychlostech. Uzavření interiéru znamená značné uklidnění a zpevnění celé karoserie i při jízdě na horším povrchu. Tužší odpružení kombinované se šestnáctipalcovými koly z lehkých slitin (pneu 205/45 R16) nedává příliš mnoho důvodů k nespokojenosti s ovladatelností, posádka si však mnoho komfortu na cestách neužije. Naprostá spokojenost panovala během testu s přesným elektricky podporovaným řízením a účinnými brzdami. Za chladného počasí lze využívat výkonné topení.

Na český trh se dováží pouze slabší motorizace 1.5 16V (80 kW), která pochází ještě ze spolupráce Mitsubishi Motors a Smartu. Silnější přeplňovaný čtyřválec se 110 kW zůstává na českém trhu vyhrazen třídveřovému Coltu CZT. Naše čtyřdenní zkušenost ukázala, že i slabší motor, který se ochotně vytáčí až do oblastí maxima výkonu, je dostatečně výkonnou variantou. Vozidlu umožňuje dosahovat mírně nadprůměrné jízdní dynamiky a v případě potřeby i dobré spotřeby. Dravá jízda ve městě končila v našem případě až jedenáctilitrovým odběrem, ale mimo město lze při pohodové klidné jízdě krajinou běžně jezdit i pod 8 l/100 km.

100% konkurenceschopná cena

Dovozce Coltu CZC si byl při sestavování ceníků vědom silné konkurence několika modelů, které se ucházejí o přízeň zákazníků, kteří zvažují koupi kabrioletu v ceně kolem 550 tisíc korun. Ceny jsou proto nastaveny atraktivně. Za 539.900,-Kč pořídíte u Mitsubishi kupé-kabriolet s bohatou výbavou. Připlácet není třeba ani za kola z lehkých slitin, stabilizační systém či klimatizaci, což jsou jinde položky mimořádné výbavy, které vyšroubují ceny srovnatelně výkonných konkurentů do sfér kolem 600 tisíc korun.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mitsubishi Colt bazar