Mitsubishi Colt Ralliart 1,5i Turbo - Přebroušený diamant

Sportovně orientované Mitsubishi Colt CZT prošlo nejen nepřehlédnutelnou změnou designu, ale i jména. Teď si říká Ralliart. Tak to by mělo být hodně dobré.

Značce Mitsubishi udělaly obrovské renomé sportovní modely Evolution. Jedny z nejlepších relativně dostupných sporťáků, které dokáží pozlobit auta s dvojnásobnou cenovkou. A pak také Ralliart - závodní divize, která má ve vitríně celkem slušnou řádku pohárů. Ale Ralliart už není jen o oblacích prachu a odletujícím štěrku. V Americe už několik let nesou toto označení sportovněji laděné modely značky a teď se Ralliart dostal i k nám - do rychlého coltu.

Původní sportovní model Colt CZT byste v současném Coltu Ralliart asi nehledali. Příď je kompletně změněná, připomíná typ Lancer a opticky se snaží vůz rozšířit. Vzadu naopak nápady stylistům nějak došly. Celkově však vypadá i vzdor své značné výšce dravě a nebezpečně. Že nejde o novou generaci Coltu, ale pouze o důkladný facelift, napoví až palubní deska. Jenže ono ani nebylo mnoho důvodů, proč kabinu hatchbacku měnit.


 

Asi největší výhodou interiéru malého Japonce, je nízký posaz. To je něco, s čím bojuje drtivá většina béčkových hot-hatchů, v ralliartu si ale běžně rostlý Evropan pohodlně sedne. Už méně radosti mu udělá volant s poměrně tenkým věncem a pokud byste snad hledali perfektní oporu v skvěle designovaných sedadlech, pak vězte, že je jejich polstrování dost měkké, takže tělo nevedou tak dobře, jak slibují na pohled.

Mitsubishi se rozhodlo nehnat výkon coltu do absurdních výšin a zvolilo jako pohonnou jednotku motor o objemu 1,5 l, jenž opatřilo přeplňováním. Výsledkem je 110 kW při 6000 min-1, což je pro tento typ auta více než dostačující, tím spíše, že točivý moment dosahuje hodnoty 210 Nm při 3500 min-1, takže má ralliart dost síly i v nízkých a středních otáčkách. Když navíc zvednu kapotu a vidím malinkaté turbíčko, těším se na bleskurychlou odezvu plynu a okamžitý nástup dynamiky.


 

K mému překvapení má turbo značnou prodlevu, a to dokonce i ve vyšších otáčkách. Na druhou stranu je třeba ocenit, že čtyřválec vůz rozhýbe docela bryskně na rychlosti, o nichž se nemluví. Síla motoru způsobuje, že temperamentnější rozjezd z klidu znamená problémy s přilnavostí přední nápravy, které musí krotit stabilizační systém. Ano, musí je v tomto případě správné slovo, u coltu jej totiž nelze vypnout, což je u sporťáku docela nedostatek.

Motor je zkombinován s manuálním pětikvaltem s přesnou kulisou řazení. Pochvalu ale přesto dostat nemůže, protože má dlouhé dráhy, kostrbatý chod v neutrální poloze a gumové dorazy. Nevěřil bych, že něco takového může vůbec od japonské značky u sportovně orientovaného auta přijít, holt výsledek zásahu účetních (a spolupráce se smartem). Už aby si Mitsubishi zase postavilo colta samo.

Asi největší slabinou cézettéčka byl podvozek. Ten však prošel tak citelnou změnou, že černého petra asi přenechal již zmíněné převodovce. Přestože se karoserie i nadále v zatáčkách citelně naklání, došlo ke zlepšení stability a ovladatelnosti auta. I nadále je ale colt dost nedotáčivý, což umocňují již popsané problémy s trakcí. Výsledkem toho je, že jsou někdy výjezdy z ostrých zatáček v technických pasážích pomalejší, než by se dalo vzhledem k papírovým hodnotám předpokládat - tady by si opravdu přišel na své mechanický samosvor. Na druhou stranu se ale lze naprosto spolehnout na zadní nápravu, kterou je téměř vyloučeno dostat do úzkých. Navíc je tu stále ten všudypřítomně protivný stabilizační systém.

Colt je typickým představitelem staré školy japonských hot-hatchů, co se naladění pérování týče - je tvrdý, naklání se a přestože se drobné nerovnosti v jeho tlumičích ztratí, do kabiny proniká spousta rázů od výraznějších děr a hrbolů. Jenže to, co rozebráno do detailů, vypadá jako dost bídný výsledek, na silnici funguje docela dobře. Opravdu ostrých zatáček, v nichž se projeví slabiny auta, potkáte pomálu a ve zbývajících úsecích dokáže být ralliart až překvapivě rychlý, obratný a přiměřeně zběsilý.

Svou zásluhu na tom má i nezvykle tuhé řízení, které vyžaduje zvýšenou řidičovu pozornost a více ho tak vtahuje do děje. Vratná síla posilovače sice působí uměle a odtažitě, ale po pár stovkách kilometrů se s ním asi stejně jako my dokážete sžít, protože dostanete dostatek informací přímo od podvozku. Ale nejen slušné výkony v zatáčkách malé mitsubishi ctí. Také předjíždění s ním je díky dostatku výkonu docela snadné a tato kombinace vlastností způsobuje, že je Colt Ralliart v běžném provozu dost rychlý.


 

S tímhle malým Japoncem si tedy budete i přes řadu jeho much a mušek na silnici užívat docela dobře, musíte se ale smířit s tím, že většina konkurenčních aut funguje přece jen lépe a v tomto světle bych očekával základní cenu 454.900,- Kč, respektive 464 tisíc za pětidveřovou verzi, o nějaký ten desetitisíc menší.

První cena vozu229 900,-Kč (Entry, 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací454 900,-Kč (Ralliart, 110 kW)
Základní cena testovaného vozu454 900,-Kč (Ralliart, 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků454 900,-Kč (Ralliart, 110 kW)

Plusy:

  • Dobrý posaz za volantem
  • Dobrá jízdní dynamika
  • Přesné řízení s tuhým posilovačem
  • Čitelné chování na limitu
  • Stabilita zadní nápravy

Mínusy:

  • Horší trakce
  • Nedotáčivý charakter podvozku
  • Náklony v zatáčkách
  • Brzdy se sklonem k vadnutí
  • Rázování na nerovnostech
  • Kostrbaté a gumové řazení

Vydáno: 26. 10. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mitsubishi Colt bazar