Mitsubishi Lancer 1,8 CVT - Darth Vader junior

Mitsubishi Lancer je ve své vrcholné verzi snem mnoha motoristů. Má ale smysl kupovat si i civilní verzi za přibližně poloviční cenu?

Nový Lancer přitahuje pozornost. A velkou. Především mladí příslušníci silnějšího pohlaví mě často například na parkovišti u supermarketu zavalili klasickými otázkami typu ,,...hmm, to je ten novej Lancer, jo? Tý jo, vypadá super. Jak jezdí? Kolik žere?" Při pohledu na osmnáctipalcová litá kola a velkou, rozšklebenou tlamu vpředu se každému milovníkovi rychlých aut totiž zvedne tep. Po mém vysvětlení, že to opravdu není nové EVO, nýbrž že testuji benzinovou atmosférickou jedna-osmičku s automatem, překvapivě nadšení tazatele zpravidla neopouštělo. Zajímavé...takovou auru má kolem sebe Lancer. Našim úkolem bylo zjistit, zda ji nosí právem i v poněkud konvenční motorizaci.

Začněme zběžnou prohlídkou vozu. Černá barva vozu Mitsubishi Lancer naprosto dokonale sedne, navíc testovaný vůz se mohl pochlubit hliníkovým paketem (stříbrné rámečky mlhovek, hliníková zpětná zrcátka a prahy dveří, zvýrazněná koncovka výfuku atd.), který za cenu 18.680,- Kč exteriér vozu dále vylepší. Daní za černý metalický lak je v létě rozpálený interiér, jenž ale velmi rychle zchladí u této motorizace standardní automatická klimatizace. Po usazení do příjemných sedadel, která poskytují dobré a nikterak přehnané boční vedení, naše oči a ruce podrobně prozkoumají celý interiér. Možná si říkáte, že to v Lanceru přeci není vůbec třeba. V případě radikálního EVA bychom vám jistě dali za pravdu, jenže tato verze míří mezi naprosto normální vozy nižší střední třídy - jak motorizací, tak cenou a proto musí nabídnout i adekvátní interiér. A výsledek? Inu...interiér je v podstatě identický s tím v Outlanderu a ani tam jsme na něj rozhodně nepěli oslavné ódy. Celkově působí spíše usedlým dojmem a o kvalitě některých plastů by se dalo poměrně úspěšně pochybovat. Velmi dobrý je naopak volant a přesné řízení - tohle auto zkrátka i v jiné než vrcholné verzi míří přímo na řidiče. Škoda jen, že volant nelze nastavit podélně, protože pak by si svou oblíbenou sportovní polohu našel opravdu každý. Takto jsme měli pocit, že jezdíme přeci jen na trochu delší ruce.

CVT...nekonečně mnoho převodových stupňů

Pojďme ale jezdit. Testovaný Lancer měl ve své výbavě automatickou bezestupňovou převodovku CVT (příplatek 40.000,- Kč), spolupracující s atmosféricky plněným zážehovým agregátem 1,8 MIVEC o výkonu 105 kW. Pro člověka, který je zvyklý na klasická převodová ústrojí s pevně nastavenými stupni, jsou první kilometry s bezestupňovou převodovkou velmi zajímavé a dosti nezvyklé. To, jak rychle se pojede, ovládá mechanismus s plynule měnitelným převodem, a tak při prudké akceleraci otáčky vystřelí do míst, kde má motor největší výkon (těsně před červené pole) a zůstanou tam. Auto zrychluje, jedete 80, 100, 120 a otáčky ne a ne klesnout. To celé probíhá za hlasitého zvukového doprovodu z motorového prostoru, který sice postrádá brizanci benzinových motorů s více než čtyřmi válci, svým projevem ale řidiče lačnícího po adrenalinu rozhodně neurazí. Navíc i způsob, jakým vůz v těchto chvílích zrychluje je velmi příjemný. Horší to je se spotřebou, protože ta se při sportovní jízdě vyšplhá až k patnácti litrům paliva na 100 kilometrů. My jsme s novým Lancerem jezdili hlavně po Praze a okolí, i tak je ale výsledná spotřeba během testu 11,8 l/100 km nelichotivá. V klidném tempu rychlostí 100 km/h byl odběr z nádrže zmenšen přibližně o čtyři litry Naturalu, ani pak ale nemůžeme hovořit o výrazně ekonomickém provozu.

Chování automobilu na silnici ale rychle zahnalo chmury, které na nás útočily při pohledu na ukazatel spotřeby paliva. Stačilo se jen chytit volantu s hliníkovými pádly, kterými je možno řadit šest předdefinovaných rychlostních stupňů, a nastartovat. Vpravdě vynikající tužší podvozek (sportovní nastavení podvozku je standardem u verzí Intense a Instyle), spolupracující s výbornými pneumatikami Yokohama Advan, obutými na osmnáctipalcových litých kolech, totiž zajišťuje nadprůměrné jízdní vlastnosti Lanceru. Rychlé průjezdy zatáčkami nedělají vozu sebemenší problém, navíc ani komfort jízdy příliš neutrpěl. Nebo, jinak řečeno, podvozek není rozhodně tak radikální, jak byste při pohledu na vůz čekali. Problém při rychlém proplétání se městem nastává pouze na semaforech. Díky pomalému výchozímu převodu automatické převodovky je rozjezd trochu těžkopádnější a zhruba vteřinu a půl trvá, než otáčky motoru vystoupají nad 4000 ot./min., kde je již zátah motoru pro svižnou akceleraci dostatečný.

Jsme tedy na konci, ještě vám ale dlužíme odpověď na zásadní otázku: má koupě vozu Mitsubishi Lancer 1,8 MIVEC CVT vůbec cenu? My si myslíme, že ano. Nekupujete totiž pouze pozlátko, nýbrž stylový vůz nižší střední třídy. Tento konkrétní automobil je určen především pro řidiče, kteří trvají na automatické převodovce a výborných jízdních vlastnostech a požadují také notnou dávku image. Za tyto věci jsou pak ochotni přehlédnout i vyšší spotřebu, zavazadlový prostor o velikosti 377 litrů či poněkud spartánštější interiér. A pokud se, jako správní automobilový nadšenci, spokojíte s pětistupňovým manuálem, klesne cena až na hranici 600 tisíc Kč.

První cena vozu449 900,- (1,5, 80 kW, Inform)
První cena vozu s testovanou motorizací469 900,- (1,8, 105 kW, Inform)
Základní cena testovaného vozu609 900,- (1,8 CVT, Intense)
Cena testovaného vozu642 580,- (1,8 CVT, Intense)

Plusy

  • atraktivní vzhled
  • sportovní posaz
  • jízdní vlastnosti
  • účinné brzdy
  • bohatá bezpečnostní výbava

Mínusy

  • malý zavazadlový prostor
  • odhlučnění kol a aerodynamického svistu
  • pouze výškově stavitelný volant
  • vyšší spotřeba
  • horší materiály v interiéru

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mitsubishi Lancer bazar