Mitsubishi Lancer 2.0 Di-D - S geny Eva

Možná to není úplně nejoriginálnější titulek, ale už masová verze nového Lanceru má nepřehlédnutelnou sportovní orientaci. Teď jde o to, jestli je to dobře, nebo ne...

Musím se přiznat, že jsem se na nový Lancer opravdu hodně těšil už od chvíle, co jsem ho viděl na prvních fotkách. Takhle ostře střižené auto přece musí být dobré i na silnici, no ne? Je pravda, že tvary karoserie nepřináší nic nového, takže se nejspíš nebudete kochat či diskutovat nad kontroverzními detaily. Ale i použití osvědčených linií může vést k atraktivnímu kompletu, jenž se v současné produkci určitě neztratí a podle mého názoru je tohle auto rozhodně nejsportovněji vyhlížejícím kompaktním sedanem současnosti, což v našem případě umocňoval ještě tovární aerokit za bratru 33 000 korun, jenž autu propůjčoval skutečně Evo-look. Jmenovitě jde o černou mřížku chladiče, zadní spoiler, nástavec zadního nárazníku, koncovku výfuku a kryty zrcátek v imitaci karbonu; nástavec předního nárazníku a nástavce prahů jsou součástí výbavy Intense. Bohužel je v sadě zahrnuta i řada černých folií, jejichž použití mi přijde už dost tuzingové, zatímco zadní křídlo je už docela ,,divočina" , ale nenecháme si přece zkazit první dojem, že?

Kabina zaostává

Po otevření dveří a pohledu na výrazně profilovaná sedadla to vypadá, že se vnitřek ponese v duchu zevnějšku a bude tedy maximálně sportovní, ale platí to tak nějak napůl. Tříramenný volant se sice dobře drží, ale má dost velký průměr, sedadla jsou zase hodně široká dokonce i na mou prostorově náročnější, bezmála metrákovou figuru, takže tělo v zatáčkách nijak zvlášť nedrží.


 

Na druhou stranu nízký sportovní posaz je přímo ukázkový a tak nám ani moc nevadilo, že je volant stavitelný pouze výškově, potěšilo naopak krátké a přesné řazení šestistupňové převodovky s přímým řazením. Tedy alespoň takhle ,,nasucho".

Palubní deska a výplně dveří jsou tak tvrdé a lesklé, že si třeba v takové Kie Cee´d bude připadat jako v luxusní limuzíně a ovladače ventilace a topení nás nenadchly svým chodem už v Outlanderu. Nabídka místa na předních sedadlech je ve všech směrech znamenitá, vzadu jsou už v oblasti kolen i hlavy poměry poněkud stísněnější, ovšem dvojice standardně rostlých dospělých zde nebude mít žádné výrazné problémy. Kufr o objemu 400 l nepatří v této třídě mezi sedany zrovna k největším a u naší verze z něj navíc dalších 23 litrů ubral subwoofer audiosoupravy Rockford-Fosgate, což už znamená, že se na dovolenou bude třeba trochu uskrovnit. Kdovíjaká není ani variabilita, otvor mezi kabinou a kufrem není moc velký a po sklopení opěradel vznikne výrazný schod, o nevelkém vstupu do zavazadlového prostoru nemluvě.

Klasika od VW

Neptejte se nás, proč Mitsubishi podepsalo smlouvu o dodávkách turbodieselových motorů zrovna s Volkswagenem, jehož přeplňované vznětové motory se systémem čerpadlo-tryska jsou v současnosti asi nejkritizovanější. V Japonsku bohužel neumí zázraky a tak je pohonná jednotka o objemu 2,0 l o výkonu 103 kW a s točivým momentem 310 Nm taková, jakou ji známe - tedy poměrně hlučná a ne zrovna nejkultivovanější.


 

Navíc se v testovaném autě vyznačovala v nízkých otáčkách i výrazným turboefektem - po sešlápnutí plynu se dost dlouho nic neděje a následně dochází k prudkému nárůstu síly a nezřídka i ztrátě trakce. Při akceleraci je tedy vhodné po plném sešlápnutí plynu tlak na pedál polevit, pokud zrovna nemilujete masáž krční páteře, navíc s ním vůbec není řeč pod 2000 otáčkami. Nejnovější common-railová konkurence už dohonila systém PD i co se spotřeby týče, takže apetit Lanceru, činící v závěru testu 7,4 l, není sice vůbec špatný, ale ani nijak úchvatný. Ovšem jak známo, velmi závisí na jízdním stylu, takže určitě nebude problém jezdit i mnohem úsporněji. Jako velmi dobrou ale musíme hodnotit dynamiku, s Lancerem se dobře předjíždí a není problém s ním udržovat velmi svižné tempo. Řazení je přesné a má krátké dráhy, ale kdovíjak sportovní není, při překonávání neutrálu klade výrazný odpor, je tedy vhodnější volit jednotlivé rychlostní stupně pomaleji.

Lehkonohý sedan

Kompaktní sedany vybavené turbodiesely podobného objemu bývají docela těžké na čumák a tedy nedotáčivé, ovšem v případě Lanceru tohle opravdu neplatí. Je opravdu překvapivé jak se podařilo technikům Mitsubishi vypořádat s váhou motoru - zatáčkami se vůz protahuje velmi lehce a míra nedotáčivosti je poměrně malá. Ovšem nejde jen o vyladění zavěšení, Lancer má ve verzi Intense také dost tvrdé nastavení podvozku, takže se v zatáčkách naklání jen minimálně a na stabilitě a ovladatelnosti přidávají i osmnáctipalcové pneumatiky o rozměru 215/45.


 

Pokud tedy projíždíte zatáčky pod plynem, můžete si užívat stability a ovladatelnosti, která bude mezi kompaktními sedany těžko hledat konkurenci. Ovšem problémy mohou přijít ve chvíli, kdy v zatáčce sundáte nohu z plynu. Tehdy totiž za určitých podmínek dochází k přesunu váhy na přední kola a záď přechází poměrně rychle a bez varování do přetáčivého smyku.

Co se účinku brzd týče, neměli jsme k nim žádné výhrady, nástup jejich účinku je plynulý a jsou dostatečně účinné, s rezervou ale musíme hodnotit řízení. Problémem prvních testů každého nového modelu, absolvovaných na zimních pneumatikách, tkví v tom, že se chování auta (jízdní vlastnosti a řízení) na zimních pláštích může dost lišit od toho na letních pneumatikách, na které je každé auto navrhováno. A řízení Lanceru bylo se zimním obutím trochu nepřesné, zejména při pohybech volantu v oblasti kolem přímého směru, ve vyšších rychlostech se navíc stávalo na okreskách příliš lehkým, což ubíralo na pocitu jistoty. Uvidíme, jak se bude Lancer při některém z dalších případných testů chovat na letních pláštích.


 

Přestože je naladění podvozku hodně tuhé, na tlumičích se nešetřilo, a tak sedan (i s ohledem na 18" pneumatiky) poměrně slušně tlumí rázy od nerovností vozovky. Musíte ale pochopitelně počítat s tím, že vůz důsledně kopíruje povrch silnice, což nemusí každému vyhovovat, já se však díky tomu cítil za volantem opravdu dobře. Co už nám dělalo radost méně, je poněkud horší odhlučnění interiéru. Do kabiny se přenáší dost výrazně hluk nejen od motoru, ale i od kol a nijak důsledně není potlačen ani aerodynamický hluk, o plechovém zvuku při otevírání a zavírání dveří nemluvě.

Není pro každého

Umíme si představit, že bude nový Lancer oblíben u sportovně založených řidičů. Těm nabídne atraktivní vzhled, znamenitý posaz, exaktní řazení a velmi dobré jízdní vlastnosti a tento typ řidičů asi přivře oči i nad horším odhlučněním. Pokud si ale potrpíte na kultivovanost a noblesní chování, které u kompaktních sedanů preferuje asi většina zákazníků, japonská novinka vás nejspíš neosloví.

Základní cena449 900,- Kč (1,5 l/80 kW 5MT
Základní cena s testovanou motorizací529 900,- Kč (2,0 Di-D 6MT Inform)
Základní cena testované verze629 900,- Kč (2,0 Di-D 6MT Intense)
Cena testovaného vozu vč. příplatků678 271,- Kč

Plusy

  • atraktivní vzhed
  • sportovní posaz
  • jízdní vlastnosti
  • účinné brzdy
  • přesné řazení

Mínusy

  • hlučný a nekultivovaný motor
  • výrazný turboefekt
  • malý kufr
  • odhlučnění kol a aerodynamického svistu
  • tvrdé pérování
  • pouze výškově stavitelný volant

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mitsubishi Lancer bazar