Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 MIVEC - Druhý toho jména

Sportback, to není jen drahý pětidveřový hatchback od Audi! Mitsubishi má svůj. Větší a dostupnější.

Soupeřit s hatchbacky v evropské nižší střední třídě nasazením sportovně vyhlížejících sedanů není právě snadný úkol, a tak Mitsubishi loni k tradičnímu tříprostorovému Lanceru přidalo méně obvyklý hatchback.

Sport-back

Největší pětidveřový model současné nižší střední třídy tvarově spoléhá na úspěchy a image soutěžních Lancerů. Vpředu se od sedanů liší hlavně chromovaným oválem, který by snad dokázal splnit licenční podmínky designu Audi, kdyby se o nich vůbec jednalo, podobně jako staronový přívlastek v názvu modelu. Za B-sloupkem začínají podstatnější změny. Tvar druhých bočních dveří je snad dokonce shodný, ale střecha je o něco delší, subtilní C-sloupky sedanu zmohutněly a svažují se dozadu jen velmi pozvolna. Reálně i vizuálně dlouhý zadní převis zrychluje rozměrný střešní spojler. Jestli to stačí, posuďte sami.

Naše výbava Intense má standardně 18palcová kola z lehkých slitin s velkorysým rozměrem pneumatik 215/45 R18. Designu auta výrazně prospívají.

Velký zvenku

Znamená vnější délka 4585 mm také něco zvláštního uvnitř? Vlastně ne. Prostorové poměry se v interiéru ve srovnání se sedanem překvapivě nemění! Široká kabina (ve výši loktů 1470 mm vpředu, 1450 mm vzadu) umí nabídnout dost místa na předních sedadlech dospělým i nadstandardních rozměrů, vzadu omezuje posádku jen výška 910 mm nad zadním sedadlem. V praxi to znamená, že průměrný dospělý (s výškou 175 cm) zde sedí pohodlně s prostorovou rezervou nad hlavou, ale dlouháni nad 185 cm už budou muset počítat s kontaktem hlavy a stropu. V podélném směru je místa vpředu i vzadu nadbytek, což může částečně kompenzovat nedostatek místa do výšky.

 

Poloha za volantem s průměrem 375 mm je dostatečně sportovní, pokud máte obvyklé tělesné rozměry. Vyšší řidiče omezuje jen výškově nastavitelný volant. Vyšší postavy si budou také stěžovat na nemožnost spuštění sedáku níže k podlaze. Součet těchto okrajových podmínek dává trochu horší ergonomii sezení nadprůměrně rostlých jedinců za volantem, než je optimum, ale konkrétní závěr této subjektivní charakteristiky byste si měli stejně raději udělat sami. Dost totiž závisí na vašich sedavých návycích.

Velká sedadla (sedák s délkou 510 mm, opěradlo 620 mm) mají dobré boční vedení v oblasti stehen, horší je to už v případě trupu, který výraznou oporu nemá. Potahový materiál asi vydrží celou věčnost bez známek opotřebení, ale mohl by být příjemnější na dotyk. V interiéru asi nejvíce zamrzí příliš jednoduché materiály na přístrojové desce i výplních dveří. Nákladné měkčení plastů jistě není nutnost, ale v autech, které se běžně prodávají za více než 400 tisíc, jsme si zvykli vídat hodnotnější materiály a díly, které si říkají o dotyk a hlavně při jízdě nejsou vůbec slyšet. I testovaný exemplář navíc utržil už po pár tisících kilometrech několik škrábanců na přístrojové desce, kterým v praxi předejdete asi jen těžko.

Vzhledem k rozměrům auta spíše podprůměrný zavazadelník (330 l) nabízí proti sedanu především variabilitu. Po sklopení zadních opěradel vzniká s využitím dvojité podlahy rovná ložná plocha. Geniální je systém sklápění, který lze ovládat i kličkou ze zavazadelníku. V Lanceru Sportback můžete v pěti lidech využít ložnou délku u dna kufru 710 mm, po sklopení opěradel pak 1700 mm. Minimální šířka mezi podběhy činí 980 mm. Nakládací hrana je v dnes obvyklých 730 mm nad zemí, manipulace s těžkým zavazadlem tedy nebude právě snadná.

Pohodlí i trocha zážitků

Vizáž Sportbacku svádí k očekávání mimořádně sportovního svezení, ale k extrémům má přeci jen výkonově standardní osmnáctistovka daleko. Vždyť rychlejší je i německý turbodiesel, o přeplňovaných dvoulitrech ani nemluvě.

Čtyřválec 1.8 MIVEC patří ke klasické japonské motorářské škole. Variabilní časování sacích i výfukových ventilů jeho projev subjektivně oživuje hlavně nad 4000 min-1, kde se točivý moment drží v pásmu širokém téměř 2000 min-1 kolem 170 Nm. Naopak pod 3000 min-1 není pod plynem ani 150 Nm, takže 1355 kg těžké auto v nízkých otáčkách působí líně.

 

Častá práce s pětistupňovou převodovkou s precizním řazením a hladkým chodem řadičky v kulise dokáže dynamiku jízdy mírně vylepšit, ale to se pak tichá jednotka rozezní a žádá větší palivové příděly, než byste od moderního atmosférického motoru očekávali. Konkrétně, už standardní dálniční režim (s reálným průměrem 130 km/h) znamená odběr 9 l/100 km a 4000 min-1, trocha dynamické jízdy na zatáčkovité trati snadno vyšroubuje spotřebu přes 12 l/100 km. Asketická jízda se slušným rychlostním průměrem 100 km/h pak spotřebu srazí na mírně nadprůměrných 6,7 l/100 km. To vše na širokých zimních pneumatikách Bridgestone Blizzak LM22 215/45 R18, které při jarních teplotách nad 15 °C nízké spotřebě nepřály.

Pomineme-li motor, je projev celého auta uživatelsky velmi přívětivý. Řízení jde v běžných rychlostech možná trochu lehčeji, než by bylo českému řidiči milé, ale kontakt s vozidlem ve vyšších rychlostech zprostředkovává už celkem dobře. Brzdy působí sebevědomě, o hladkém řazení jsme už mluvili, řadička je trochu delší, ale zase velmi dobře po ruce.

Odpružení je od výbavy Intense výše standardně sportovní, což ale neznamená nepohodlné. Sladění pružicích a tlumicích prvků zvládá dobře většinu českých silničních povrchů, aniž by to odnášela posádka přílišným natřásáním. A to je pro Mitsubishi v podstatě vyznamenáním. Zejména když uvážíme jen velmi nízký profil osmnáctipalcových pneumatik. Ty mají problémy hlavně na dálničních spárách, kde ale mnohdy kapitulují i mnohem větší a těžší vozy.

 

Závěr

Mitsubishi nacenilo největší hatchback nižší střední třídy zřejmě právě vzhledem k nadprůměrným vnějším rozměrům. Testovaný exemplář má ceníkovou cenu kolem půlmilionu (aktuální sleva 30.000,-Kč z ceníkových cen). S trochu méně křiklavým zevnějškem, ale podobně bohatou výbavou, dostanete stejnou motorizaci za 430 tisíc korun. To není právě málo, ale u Mitsubishi zřejmě sází na to, že nejlepší konkurence ve třídě nabízí menší kus auta, obvykle s menšími jedna-šestkami.

Lancer Sportback umí být rodinným hatchbackem se spoustou místa v interiéru, ale s pouze průměrným zavazadelníkem. Před velkým objemem upřednostnili designéři tvary, i když ani tady nebude přijetí výsledku právě jednoznačné. Jízdní vlastnosti odpovídají rodinnému zaměření komfortem, ale podvozek zvládá i sportovní jízdu bez odmlouvání a řidiče to baví. Motor je z - dnes již klasické -japonské školy. Aby odvedl svou práci, je třeba jej točit. I to řidiče baví, ale odnáší to spotřeba.

 
První cena vozu399.900,- Kč (Inform, 1.5 MIVEC 80 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací419.900,- Kč (Inform, 1.8 MIVEC 105 kW)
Základní cena testovaného vozu529.900,- Kč (Intense, 1.8 MIVEC 105 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků545.386,- Kč (Intense, 1.8 MIVEC 105 kW)

Plusy

  • spojení sportovních jízdních vlastností s pohodlím
  • prostorná kabina vpředu i vzadu (podélně a do šířky)
  • velká sedadla, sportovní posaz vpředu
  • snadné ovládání auta, jednoduchá manipulace se sedadly
  • přesná kulisa řazení s hladkým chodem řadicí páky
  • účinné brzdy
  • bohatá výbava

Mínusy

  • pouze výškově stavitelný volant, horší ergonomie sezení u vysokých řidičů
  • vyšší spotřeba
  • horší materiály v interiéru, plasty náchylné na poškrábání
  • méně místa nad sedákem vzadu
  • jen průměrný základní objem zavazadlového prostoru

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Mitsubishi Lancer bazar