Mitsubishi Outlander Mk1 - Bez dieselu to nejde

První generace Outlanderu byla veskrze zdařilým SUV. Měla však jednu nezanedbatelnou chybu, jíž byla absence vznětové motorizace. A to zákazníci na starém kontinentě holt neodpouštějí.

Druhým aspektem, který na našem světadílu hraje při koupi vozu důležitou roli, je vnitřní prostor a hlavně velikost zavazadelníku. Zatímco v tom prvním nebyl Outlander o nic horší než ostatní SUV, v tom druhém za mnohými citelně zaostával. A nešlo ani tak o objem, který v základním uspořádání činí akceptovatelných 420 litrů, nýbrž o celkovou využitelnost, kterou poněkud degraduje značná mělkost násobená přítomností plnohodnotného rezervního kola.

Slabý a užraný

Jak již víte z úvodních slov, Outlander se musel spokojit výhradně se zážehovými motory. Základním pohonem je dvoulitr dobře známý třeba z Galantu poslední v Evropě prodávané generace. Jeho zajímavostí jsou vyvažovací hřídele v bloku motoru, jež mu dávají hebkost šestiválce. Poháněny jsou vlastním ozubeným řemenem, podobně jako rozvody. Jejich výměna je výrobcem předepsána po ujetí 90 000 km, přičemž se mění pouze oba řemeny, což vyjde s prací asi na 5000 korun. Napínací a vodicí kladky se jen poslechem zkontrolují, zda jim nechrastí ložiska. Jejich čas se obvykle naplní až ve 180 000 km. Cena úkonu se pak zvýší asi o 2000 korun, což jak jistě uznáte, je stále únosné.

Vynikající, ale vzácný

Mnohem suverénnějším pohonem je větší, ale vzácně se vyskytující čtyřválec 2,4 litru. Zatímco jeho litinový blok taktéž s dvojicí vyvažovacích hřídelů se velmi podobá menšímu dvoulitru, hlava válců je zcela jiná, a to zásluhou použití originálního systému MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control). Ten podobně jako Honda VTEC pracuje s dvěma rozdílnými vačkovými palci. Hranicí, kdy dochází k přečasování, je cca 3500. V případě, že vydržíte jezdit do zmíněných otáček, motor odčerpá každých 100 km jízdy za městem z nádrže zhruba 8 až 9 litrů na 100 km. V opačném případě počítejte s více než 10 l na 100 km.

Čtyřkolka i dvoukolka

O přenos síly na kola se v Outlanderu starají dva typy manuální převodovky, jež mohla být na některých trzích ve spojení s motorem 2.4 nahrazena čtyřstupňovým „automatem“, jenž se však příliš často nevyskytuje. Obě ručně řazené mají zcela shodné odstupňování jednotlivých převodů, a tak jedinou odlišnost lze najít v tom stálém. Hlavní rozdíl ovšem spočívá v aplikaci. Zatímco skříň F5M42 slouží výhradně pro přenos hnacího momentu na přední kola, převodovka W5M42 na všechna čtyři. Z toho důvodu je doplněna o takzvaný transfer s mezinápravovým kuželovým diferenciálem uzavíraným viskózní spojkou. Základní rozdělení pohonu mezi přední a zadní nápravu, které je za normálních podmínek 50:50, se tak může samočinně měnit v závislosti na adhezních podmínkách obou náprav.
Řazení obstarává vždy dvojice lanovodů. Ty sice účinně eliminují vibrace přenášené do řadicí páky, avšak daní za to je jen průměrná přesnost ovládání. Navíc jak se ukazuje, ani životnost není zcela bezchybná. Zejména ve spojení s motorem 2.4 se řada uživatelů potýkala s předčasně opotřebenou synchronizací druhého stupně. Pakliže se při zkušební jízdě ozve při řazení zvukový efekt „počítání zubů“, jedná se téměř jistě o zmíněnou závadu. Opravit to samozřejmě lze, ale počítejte s tím, že i specialista na převodovky (ne značkový servis) si za to řekne 12 až 13 000 korun.

Spojka slabinou

Nejvíce stížností majitelů se ovšem snáší na spojku. Ta se nejen velmi rychle opotřebovává, což platí hlavně u verzí s pohonem všech kol, nýbrž už tak toporné rozjezdy jsou v mnoha případech doprovázeny nepříjemným škubáním. Výrobce na to časem reagoval a spojku modifikoval, čímž by se měl uvedený problém eliminovat, či alespoň oddálit do vyššího kilometrového proběhu. Zkraje produkce totiž nebývala výjimkou ani výměna kompletní spojky po ujetí směšných 20 000 km.
Třetí častěji se opakující závadou na převodovém ústrojí je hučící středové ložisko hnacího hřídele (kardanu). Nápravou je jeho výměna, přičemž že od tohoto rébusu jsou osvobozeni majitelé Outlanderů s předním pohonem, jistě netřeba dodávat. 

Vydáno: 10. 06. 2013

Autor: Tomáš Dusil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mitsubishi Outlander bazar