Nenechte se lakovat

Péče o lak nekončí výběrem té správné barvy při koupi. Údržbu potřebuje i během "života". Poradíme, na co se zaměřit a jak případně vybrat lakovnu, které vůz můžete bez obav svěřit.

Investice do udržování pěkného laku není jen investicí do "krásy" a vizitkou majitele, ale vrátí se i při prodeji vozu, kde se naopak velká část zájemců o ojetinu zaměří jen na vizuální stránku vozu.

Co tedy dělat, aby nám hezký vzhled vozu vydržel? Nejlepším způsobem, jak lak ochránit před nepříznivými vlivy, je pravidelná konzervace laku. Tím, jak lak na voze stárne, dochází k "otevření" pórů, k vnikání nečistot a oxidaci povrchové vrstvy. Drsnější povrch zvětralých laků poznáte i na dotek. Kvalitní lešticí pasty lak do hloubky vyčistí a zakonzervování tvrdým voskem ho opět "uzavře". Alespoň jednou ročně je tak dobré lak nechat takto ošetřit. "Autolaky jsou na pravidelné leštění samozřejmě připravené, zejména u prémiových značek je vrstev bezbarvého laku několik," dodává lakýrník se třicetiletou praxí a majitel lakovny Milan Voříšek.

 Automobily Péče o lak
Každý ze 40 000 odstínů se smíchá z několika barev, na zjištění úbytku lesku existuje speciální snímač.

Profesionální ochrana laku na voze velikosti octavie přijde na 1000 až 5000 tisíc korun. V případě použití kvalitnějších přírodních vosků (např. Swissvax) může být cena i vyšší. Pokud se rozhodnete leštit a voskovat lak svépomocí, rozhodně se vyvarujte používání prostředků s příměsí silikonu, který lak naleptává. Možnosti renovace laku záleží především na jeho stáří, těžko se oživují naleptané či popraskané laky. V tom případě je potřeba bezbarvý lak zbrousit a nastříkat nový.

Rozsáhlejší opravy hlubokých škrábanců, koroze či po nehodách přirovnává pan Voříšek k práci chirurga: "Základem úspěchu je perfektní čistota, přesné namíchání odstínu a dodržení postupu, jakmile něco vynecháte nebo podceníte, na výsledku se to dříve nebo později projeví." Povrch se musí dokonale odmastit a karoserie nebo alespoň stříkaný díl nahřát. "Z provozního hlediska to lakovnu stojí hodně prostředků, pokud to však nedělá a stříká se na studený, zkondenzovaná vlhkost způsobí odlupování laku." Po aplikaci základní barvy je nutné ji nechat vypálit. Výsledek ovlivňuje i kvalita vybavení: vzduch do kompresoru musí procházet filtry s aktivním uhlím a nesmí dávat emulzi, na což jsou vodou ředitelné laky (jediné povolené v opravárenství) citlivé, podobně jako na kvalitu stříkacích pistolí a zkušenosti lakýrníka, to ale zákazník nemá příliš šanci odhalit.

 Automobily Péče o lak
Lakovaný díl je potřeba nejprve nahřát.

Na co se tedy při výběru lakovny zaměřit? "Ptejte se po certifikátech, lakovna musí být oficiálně schválená, mít vypracovanou studii pro rozptylové podmínky, vodítkem může být i partnerství s automobilkami, které si kvalitu lakoven pochopitelně hlídají." Mezi jimi oficiálně schválené postupy nepatří třeba oblíbené "rozstřiky", kdy se jeden díl karoserie stříká jen např. po hranu a přechod mezi starým a novým lakem se následně rozleští. Zejména pokud majitel používá kartáčové myčky, může barevný přechod po čase "vylézt". Jediný správný postup při lakování (odšroubovatelných) dílů karoserie je také vyjmutí a nastříkání na stojanu: "Jedině tak dosáhnete dokonalé aplikace barvy na hranách a těžko přístupných místech."

Úskalím jsou nelegální provozovny, které nepoužívají vodou ředitelné laky, ale klasické z těkavých látek, které nejsou tak citlivé na kvalitu vybavení a precizní dodržování postupu, zároveň ale výrazně zatěžují životní prostředí. Jejich cena je ale často i poloviční oproti vodou ředitelným lakům a distribuční síť bohužel stále funguje. Záruky se u takové lakovny ale nedomůžete.

###
Emulze na malé škrábance

Svépomocí můžete vyřešit řadu drobných problémů s lakem. My jsme na škrábance po nešetrném odstraňování hmyzu použili jeden z běžně dostupných výrobků, které zakoupíte u čerpacích stanic nebo lépe levněji ve velkých obchodech (např. Bauhaus). Základem úspěchu je jemná látka. Nemusí jít přímo o mikrovlákno, ale dobrá bavlna (poslouží i kus flanelu nebo tlustší ponožka) zajistí dobré rozetření i následné vyleštění.

Emulzi naneste na dokonale vyčištěný povrch, některé výrobky vykazují lepší výsledky, když se použijí za tepla, např. na slunci. Po chvilce působení vyleštěte povrch a podle potřeby postup zopakujte. Cena přípravků se pohybuje kolem 200 až 400 Kč. Lepší barevné leštěnky obsahují i korekční tužky na výraznější škrábance. Ochranu laku zabezpečíme zejména aplikací vosků, které vytvářejí ochrannou vrstvu na povrchu odolnou vůči působení vnějšího prostředí, vody, asfaltu, prachu, průmyslovému spadu, pryskyřice a hmyzu. Průměrná životnost většiny vosků při voskování svépomocí je dva až tři měsíce.

 Automobily Péče o lak

Zeptali jsme se za vás

Jsou metalízy výrobně dražší, nebo jsou příplatky za ně jen marketingovým trikem?
Milan Voříšek, majitel lakovny a lakýrník: U prémiových značek mívají dražší příplatkové metalízy i lepší lak, vysokým příplatkům za ně to ale neodpovídá. U běžných modelů je kvalita laku stejná. Výrobně je metalíza dražší jen o 10 až 15 %.

Je těžké trefit správnou "zrnitost" metalíz při opravě?
Záleží na vzdálenosti, úhlu a rychlosti aplikace barvy. Dva různě zkušení lakýrníci dosáhnou různých výsledků.

 Automobily Péče o lak
U levnějších laků (např. Mobihel - dole) se odstín hůře trefuje, od etalonu v podobě Standoxu se liší.

Může docházet při renovaci laku broušením a leštěním ke zhoršování protikorozní ochrany?
Ne, protikorozní vrstvy aplikuje na odmaštěný plech již výrobce. Při renovaci laku se ubírají řádově setiny tloušťky vrchního bezbarvého laku, koroze navíc postupuje zespodu, ne přes horní vrstvy laku a barvy.

Co přináší samozacelovací a nanolaky?
Označení "nanolak" použil v souvislosti s tvrdými keramickými laky v roce 2002 Mercedes jako označení pro tvrdé "protiškrábancové" laky. I zde ale platí, že není lak jako lak. Levné "antiscratchlaky" pořídíte i za 500 Kč/l, jsou však křehké a snadno popraskají. Kvalitní stojí tak 3000 Kč/l, jsou tvrdé i pružné a tím, jak "pracují", dokáží drobné škrábance zacelit.

Vyplatí se chránit karoserii ochrannou fólií?
Aplikace fólií má smysl především při nutnosti barevně sladit firemní auta. Pro běžné uživatele je výhodnější starat se o lak jako takový. Životnost fólií je navíc omezena na přibližně pět let, po delší době není zaručeno, že při jejím sundání nedojde k poškození laku.

 Automobily Péče o lak

10 rad pro dokonalý lak

1. Nepoužívejte laciné leštěnky s příměsí silikonu nebo čpavku - leptají lak.
2. Jezděte pouze do kvalitních kartáčových myček, kde je možnost předmytí vozu tlakovou vodou - prach na špinavé karoserii působí jako brusné částice.
3. Odstraňujte zbytky mušek a pyl, čím dříve, tím lépe.
4. V zimním provozu dbejte na pravidelné mytí a odstraňování sněhu z podběhů.
5. Alespoň jednou ročně nechte lak ručně zakonzervovat tvrdým voskem.
6. Netankujete až po okraj nádrže, vytékání paliva laku dlouhodobě nesvědčí.
7. Hluboké škrábance a začínající korozi opravte nebo nechte opravit co nejdříve.
8. Lakýrnické práce svěřujte profesionálním lakovnám, požadujete záruku.
9. Svépomocí opravujte jen drobná poškození, ošetřované místo důkladně odmastěte, nepracujte za nízkých teplot, ale ani na přímém slunci.
10. Pokud možno parkujte ve stínu nebo v garážích.

 Automobily Péče o lak


Vydáno: 06. 01. 2013

Autor: Martin Jeník (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz