Nissan Juke Nismo: Jukni na to...

... do Evropy přichází nismo. První vlaštovkou je však "jen" našlapaný juke. Nekazí značce image?

Po pravdě řečeno papírovými parametry Juke Nismo nijak zvlášť neoslní - výkon 147 kW je o pouhých sedm kilowattů vyšší než u běžné přeplňované šestnáctistovky. Zrychlení z nuly na sto je lepší jen o dvě desetiny (7,8 s) a nejvyšší rychlost je stejná - 215 km/h. Za nižší nejvyšší rychlostí (např. Fabia RS jede 224 km/h) stojí větší čelní plocha a horší aerodynamika (cx = 0,35). Značný hluk tak od A-sloupků a velkých zpětných zrcátek vnímáte už od 100 km/h. Juku to ale prominete, při jízdě vás totiž pohltí svou hravostí.

 Automobily Nissan Juke Nismo
Pěkný sportovní volant a sedadla Recaro jsou tím hlavním, čím se interiér liší od běžného juku.

Díky kompaktním rozměrům a krátkému rozvoru totiž velmi ochotně mění směr. Přesné a přímější řízení je radost a vzdor vyšší stavbě se i díky odlišně naladěným tlumičům vůz téměř nenaklání. Při ostré jízdě se nejvíce omezující ukazuje trakce, která na výjezdech ze zatáček na druhý a zčásti i třetí převodový stupeň nedokáže využít veškerý potenciál motoru, alespoň elektronická uzávěrka diferenciálu by přišla vhod. Řešením je verze s pohonem všech kol, ta se ale dodává pouze s převodovkou CVT a přijdete tak o přesně řadící manuál. Výhodou je i víceprvková náprava oproti jednoduché s vlečenými rameny. Na kvalitních silnicích ale drží dobře, byť při rychlé změně směru se odlehčené zadní kolo zvedá.

Přeplňovaná jednašestka táhne v širokém pásmu cca 2500 až 6000/min, výkonová špička jí chybí. Poměrně nevýraznou zvukovou kulisu částečně supluje naladění výfuku. Převody jsou krátké - na šestku při 130 km/h motor točí 3200/min. Běžně jsme jezdili kolem 7,5 l/100 km, při úsporné jízdě za šest a při ostřejší za dvanáct.

 Automobily Nissan Juke Nismo
U motoru nechybí rozpěrná tyč.

Interiér zaujme především sportovními sedadly Recaro, volantem s mířítkem potaženým alcantarou a hliníkovými pedály. Zvnějšku se vůz tváří daleko nápadněji - efektní 18" kola, nástavce prahů i nárazníků s červenou linkou a červená zrcátka ihned prozradí, že máte čest s nismem, i když... Nissan zvažuje i nasazení Nismo paketů. Obava z kanibalizace s plnokrevnými nismy je ale asi oprávněná, cenový rozdíl mezi 1.6 DIG-T (140 kW) Tekna a nismem (650 000 Kč) je totiž 127 000 Kč, v případě akční tekny dokonce 197 000 Kč.

Kde se vzalo nismo?
Tradice firmy sahá do roku 1964, kdy japonská firma Prince Motor Company začala upravovat sériové nissany pro závodní účely. Prvním takto vzniknuvším vozem byl skyline se šestiválcovým dvoulitrem z větší glorie. Dnes již legendární model od té doby prostupuje celou historií značky. Nissan Motorsports International alias Nismo jako samostatná firma (ale vlastněná Nissanem) vznikl v roce 1984 a nyní se značka chystá i do Evropy, prozatím s modely Juke a 370Z.

 Automobily Nissan Juke Nismo
Tři barvy: nismo si koupíte v černé, stříbrné a bílé. Ve výbavě navíc nejsou žádné příplatkové položky.


Vydáno: 15. 05. 2013

Autor: Martin Jeník (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Nissan Juke bazar