Nissan Leaf: Evoluce

V roce 2011 se stal světovým autem roku a nyní přichází v inovované podobě na náš trh.

Nissan s elektrickým modelem Leaf v roce 2011 vysbíral nejrůznější ocenění a začal s prodejem na vybraných trzích. Od té doby prodal celosvětově přes 58 500 leafů, z čehož nejvíce v Norsku (4100 kusů). I proto probíhá představení inovovaného leafu právě v této severské zemi, kde vláda i místní samospráva používání elektromobilů velmi podporují. Nový Leaf v sobě na základě poznatků od zákazníků implementuje celkem 100 vylepšení, mezi která patří třeba zamykatelný kabel dobíjení, osvětlení zásuvky, nové jízdní módy včetně rekuperačního B, údaje o stavu baterií v procentech, možnost "ekocesty" v navigaci či vytopení auta na příjemnou teplotu pomocí aplikace v mobilu a další většinou praktické věci. Změn je mnoho, přibylo například nové čerpadlo topení či funkce umožňující úplně vypnout klimatizaci. Největší změnou je ale přesunutí nabíječky a měniče ze zavazadlového prostoru pod kapotu. Celá soustava byla integrována, díky čemuž se zvětšil prostor uvnitř.

Nový leaf je také asi o 32 kg lehčí a má delší dojezd, který nyní dosahuje dostatečných 199 km. Jak se s elektromobilem jezdí? Musím říct, že jsem neměl žádné očekávání, ale příjemně mě překvapil fakt, že leaf jezdí jako normální auto nižší střední třídy. Hmotnost kolem 1,5 tuny je patrná, ale točivý moment 254 Nm je k dispozici od 0 ot/min a přináší nečekanou dynamiku. Vůz má hezky nastavené řízení i podvozek, který dobře péruje. V zatáčkách se ukazuje nízké těžiště, které přinášejí baterie umístěné v podlaze mezi nápravami.

Po hodině ježdění v ulicích Osla chápu, že tu lidé jezdí elektromobily, neboť provoz je velmi pomalý a často omezovaný na 30 km/h. Rekuperační mód při jízdě z kopce dobije baterii a prodlužuje dojezd, který dosahuje reálně tak 150 km, což většině lidí pro denní nájezd stačí. Mezi nevýhody vozu řadím zejména nedokonalý posaz za volantem (vysoký sedák) a vnější vzhled. Proč elektromotory nemohou prostě vypadat jako normální auta?

Výrobce chce ještě snižovat uhlíkovou stopu, a proto investoval 420 milionů liber do továrny v Sunderlandu, kde nově leafy montuje pro evropský trh. Vozy, které už jezdí, prý fungují spolehlivě. Největší výzvou (zejména na nových trzích, jako jsme my) zřejmě bude zvýšení povědomí o elektromobilitě a podpora infrastruktury, zejména dobíjecích stanic. Při současné situaci lze o úspěchu vozu oprávněně polemizovat.

Vydáno: 04. 06. 2013

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz