Nissan Leaf: Týden v napětí

Sedm dní jsme se po České republice pohybovali téměř nehlučně a bez jediného vypuštěného gramu škodlivých látek a CO2. I přes prodloužený dojezd jsme za volantem modernizovaného elektromobilu Nissan Leaf zažili okamžiky plné náboje.

Nissan na svém elektromobilu Leaf provedl stovku vylepšení, a to na základě podnětů od uživatelů, kterých je po celém světě již přes 70 000.  

Nejdůležitější změny se týkají elektrické části, která ale ovlivnila i užitnou hodnotu vozu. Například přesunutí nabíječky a napěťového měniče z kufru k motoru přineslo 40 l a celkových 370 l je mezi kompaktními hatchbacky nadprůměrná hodnota. Synchronní elektromotor má sice stejných 80 kW i 254 Nm, je ale účinnější, takže 48 lithioiontových článků s celkovou kapacitou 24 kWh zajišťuje delší dojezd, který se prodloužil ze 175 na 199 km. Jak i sám Nissan přiznává, jde o laboratorní hodnoty, realita je horší. Nám po plném dobití, které z běžné 230V zásuvky trvá osm hodin, ukazoval palubní počítač dojezd maximálně 150 km.

Elektromotor má 80 kW a 254 Nm v pásmu 0–3008 ot/min. Průměrná spotřeba byla 16,6 kWh/100 km.


Pokud nechcete dlouho čekat na nabití, můžete si za 24 800 Kč objednat 6,6kW rychlonabíječku, která nabíjení doplna zkrátí o polovinu. Hlavně ale během 15 minut zvýší úroveň nabití z 30 na 80 %. Má to jeden malý háček, 32ampérových dobíjecích míst u nás moc není. Z uživatelského hlediska vítáme možnost nově uzamknout kabel v přídi, takže jsme se při nočním nabíjení nebáli, že někdo nabíječku ukradne. Za tmy pak přijde vhod malá LED lampička nad zástrčkami.

Na městský či příměstský provoz 150 km bohatě stačí, na střední cestování už to ale není, neboť to vyžaduje velké plánování a chvílemi je to o nervy. Z hlediska dojezdu je optimální rychlost do 80 km/h, s rostoucím tempem se dojezd zkracuje hodně rychle. I přes 160 km lze najet ve městě, kde se hojně využívá rekuperace (výroba elektřiny při brzdění).

Rychlodobíjecích stanic u nás zatím moc není, v Praze jednu provozuje ČEZ u své centrály. Normálních je v ČR už přes 40.


Během mrazivých zářijových rán jsme také vyzkoušeli účinnost přepracovaného topení. To nyní pracuje na principu tepelného čerpadla, má slušný náběh i nižší energetickou účinnost prodlužující dojezd. Zapnutí topení se zkrátí při plné kapacitě baterií dojezd asi jen o 15 kilometrů.

Nissan Leaf se u nás prodává od 715 300 Kč, je o něco levnější než Citroën C-Zero. Pro běžného kupujícího je to pořád dost peněz, pro ekologicky smýšlející firmy už ne. Vedle levného provozu není drahý ani servis. První prohlídka přijde na 1630 Kč, druhá na 2384 Kč.

Na silnici se leaf chová jako úplně normální auto s kvalitními jízdními vlastnostmi a komfortním podvozkem.
 

Vydáno: 15. 11. 2013

Autor: Michal Štengl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Nissan LEAF bazar