Nissan Micra 1,2 - Muší váha

Nová Micra je lehká, kulatá, výhradně benzinová a hlavně - i v nejnovější generaci její jméno přesně vystihuje skutečné míry a váhy. To ale není vše.

Malý Nissan se pod jménem Micra představil poprvé na podzim roku 1982. Jeho karoserie se tehdy dokonale podrobila hranaté módě osmdesátých let.

O deset let později, v roce 1992, nastupuje druhá generace, kterou dobře známe i z českých silnic. Ta jako první japonský automobil získala v roce 1993 titul European Car of the Year.

Úspěšný model se sympaticky zaoblenou karoserií nahrazuje v roce 2002 třetí generace, jejíž design prakticky ani po osmi letech na trhu nezestárl a stále působil svěžím dojmem. Vzhled ovšem není vše, a tak se i extrémně zakulacená Micra (K12) musela odebrat na odpočinek.

V roce 2010 se na autosalonu v Ženevě představila čtvrtá generace Micry, jejíž prodej byl na českém trhu spuštěn na podzim.

Novinka vstoupila do českých showroomů s jediným zážehovým tříválcem o objemu 1,2 litru s výkonem 59 kW (80 k). Tento motor může být kombinován s manuální pětistupňovou převodovkou nebo bezestupňovou převodovkou CVT. Zákazníci vybírají ze tří stupňů výbavy označených Visia, Acenta a Tekna.

Letos dorazí na trh i výkonnější verze 1,2 DIG s přímým vstřikováním paliva, přeplňováním a systémem start-stop. Tříválec s mechanickým kompresorem nabídne ve třídě nadprůměrný výkon 72 kW.

obrázek [600 x 373]
 

Špatné zprávy má Nissan pro zájemce o vznětovou motorizaci. Ta sice existuje, ale její uvedení na evropské trhy se prozatím neplánuje. Malý zájem o naftové verze městských vozů je ale dobrým důvodem pro takové rozhodnutí.

Lehká identifikace

Podobně jako druhou nebo třetí generaci, ani tu čtvrtou si na silnici s ničím nespletete. Designérům Nissanu se opět podařilo navrhnout pro Micru kabát, který se sice nezalíbí všem, ale nikoho nenechá na pochybách, že se jedná o originál.

Micra se prodloužila o 61 mm na celkovou délku 3780 mm, mírně se rozšířila o 5 mm na 1675 mm, ale zároveň i snížila o 15 mm na 1525 mm.

Přední partie čtvrté generace působí ve srovnání s předchůdcem mnohem konvenčnějším dojmem. Členění přídě přibližuje Micru k jejím konkurentům.

Jako vzpomínka na třetí generaci působí oblouk, který vytváří rámy dveří nebo tvar zadních svítilen. Ještě hlubší sondu do minulosti může představovat průhyb střechy nad zadními sedadly, který měl už třídveřový Nissan Sunny (N14) z devadesátých let nebo druhá generace Almery.

obrázek [300 x 237]K nejzajímavějším prvkům na karoserii nové Micry patří přední část střechy s párem prolisů ve tvaru bumerangu. Ty mají přispět ke zvýšení tuhosti střechy a tím i k snížení aerodynamického hluku v interiéru při vyšších rychlostech. Zároveň je díky možnosti použít tenčí plech střecha o téměř 2 kg lehčí.

Více místa i barev

Micra stojí na zcela nové podvozkové platformě V s rozvorem náprav 2450 mm, což je o 20 mm více než u předchůdce. Fakticky se toto malé prodloužení v interiéru projevuje jen minimálně, ale profitují z něj především cestující na zadním sedadle. Přeci jen je v této kategorii každý milimetr znát.

Přístup do interiéru na přední i zadní sedadla usnadňují dveře otevírané ve velkém úhlu. Kontakt hlavy s horní hranou nástupního otvoru je vpředu i vzadu málo pravděpodobný. Zadním cestujícím může trochu překážet vyšší práh, hlavně při vystupování.

Posádka na předních sedadlech bude při prvním setkání s novou Microu zaskočena designem, barevným provedením i materiály použitými na palubní desku. Tvrdé plasty v této kategorii nejsou ničím zvláštním a jejich struktura i slícování jsou na slušné úrovni. Nejen konzervativně založení zákazníci se ovšem budou muset vyrovnat s bujnými tvary a pestrými barvami palubní desky. Po jednoduše tvarované a zároveň elegantní palubní desce třetí generace je veta. Nyní jsou před námi dvě bubliny.

Světlé hnědé víko horní přihrádky před spolujezdcem působí dojmem, že se na výrobní lince někdo spletl a použil díly z jiného vozu. Navíc je na středové konzole rozměrný černý panel, v němž je umístěn hranatý navigační systém Nissan Connect a pod ním svítí stříbrný kruh ovládání automatické klimatizace. Celkem jsou tedy na palubní desce použity 4 barvy. Méně by bylo zřejmě v tomto případě více. Jiný názor říká, že s pestrobarevnou skladbou interiérových plastů snáze překonáte pocit, že jste právě v levném autě.

Hrátky s tvary a barvami palubní desky se naštěstí nijak zvlášť nepodepsaly na ergonomii. Všechny důležité i méně důležité ovládací prvky jsou v dosahu řidiče. Volant je seřiditelný pouze výškově a nalezení ideální polohy usnadňuje výškově stavitelné sedadlo. I přes malé vnější rozměry Micry se za jejím volantem usadí i 190 cm vysocí dlouháni. Možnost podélného seřízení volantu ale přeci jen může některým postavám chybět.

Tvary palubní desky nijak neomezují prostor pro nohy řidiče, ale výčnělek středové konzoly s USB-vstupem bude často v kontaktu s levou holení spolujezdce.

Přední sedadla plně odpovídají městskému zaměření malého Nissanu. Sedák je dlouhý 470 mm a opěradlo na výšku nabízí 570 mm. Tyto rozměry ocení spíše dámy a pánové menšího vzrůstu, zatímco majitelé vyšších postav se musí smířit s tím, že jim sedák nebude podpírat celá stehna. Zvláštně působí použití loketní opěrky pouze u sedadla řidiče.

Ten, kdo někdy přišel do styku s minulou generací Micry, jistě ocenil variabilitu jejího interiéru a vtipné detaily. V případě sedadla předního spolujezdce se jednalo o schránku ukrytou pod vpřed odklopným sedákem.

Nová Micra nabízí pouze výklopnou středovou část sedáku, pod kterou se vejdou maximálně doklady, dopisní obálka nebo snad kreditní karta. Navíc odklopná část sedáku mírně tlačí do pozadí a spolujezdec se na svém místě cítí poněkud nepohodlně.

obrázek [300 x 229]V případě druhé řady sedadel došlo ve srovnání s předchůdcem na jedno zásadní zlepšení. To představuje prostor pro hlavu. Ani pasažér s výškou okolo 180 cm nyní nebude mít na výšku nedostatek prostoru. Špatné to není ani v podélném směru. Sedák nové Micry je bohužel pevně na svém místě a na možnost podélného posunu zadního sedadla, kterou si užívají majitelé třetí generace, musíte zapomenout.

Daní za sympaticky malé vnější rozměry, usnadňující pohyb v přeplněných městských ulicích, je malá vnitřní šířka. Trojice dospělých se na zadní sedadlo sice vejde, ale ani jeden z nich se nebude cítit příliš komfortně. To ovšem nejspíš od malého hatchbacku zaměřeného především na provoz ve městě nikdo nečeká.

I řidič s předním spolujezdcem k sobě mají mnohem blíže než u většiny současných malých vozů. Micra tak i nadále zůstává na půl cesty mezi kategorií malými a mini-auty.

I na větší nákup

Základní objem zavazadelníku (265 l) nevybočuje z mezí třídy, po sklopení děleného zadního sedadla může nabídnout až 605 l. Čtvrtá generace sice od té třetí nezdědila posuvnou zadní lavici, ale chlubí se vlastním systémem, který umožňuje sklopit opěradlo a následně překlopit celé sedadlo vpřed. Potom je k dispozici rovná ložná plocha. A to není úplně běžná vlastnost malých aut.

Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání délku 580 mm a šířku 990 mm. Po překlopení sedadel vpřed se ložná plocha prodlouží na 980 mm. Na výšku nabízí zavazadelník od podlahy po krycí plato 540 mm a po strop za zadními sedadly 920 mm. Drobnou pihou na kráse prostoru pro zavazadla může být schod od podlahy k nákladové hraně vysoký 190 mm.

Po otevření zadní výklopné stěny, jejíž zámek je bezpečných 1800 mm nad zemí, se objevuje pravidelný otvor vysoký 790 mm a široký 900 mm. Nákladová hrana je u nezatíženého vozu 720 mm nad zemí.

Svižník

obrázek [300 x 208]K pohonu testované Micry sloužil tříválec HR12DE o objemu 1,2 litru, jehož konstrukce je odvozena od čtyřválcové šestnáctistovky HR16, známé z modelů Note, Qashqai a Juke.

Tento nový motor se vyznačuje nízkým vnitřním třením, vysokým kompresním poměrem a použitím variabilního časování ventilů. Na rozdíl od tříválce 1,2 HTP nemá vyvažovací hřídel.

Tříválec japonské konstrukce nabízí stejně jako čtyřválce o objemu 1,2 litru ve třetí generaci Micry maximální výkon 59 kW (80 k), ale dosahuje jej až při 6000 min-1, zatímco starší motor potřeboval jen 5200 min-1. Stejná je i hodnota točivého momentu 110 Nm a opět došlo na zvýšení otáček 4000 min-1 oproti dřívějším 3600 min-1.

S novým motorem v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou dosahuje Micra podle údajů výrobce maximální rychlosti 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,7 s. Spotřeba je podle firemních materiálů v kombinovaném provozu 5,0 l na 100 km. Všechny tři parametry plně odpovídají potřebám uživatelů městského auta, takže extrémně omezená nabídka motorizací vlastně problémem Micry není.

Dojmy

Malý motor v malé Micře se má čile k světu. Pokud nejste zatíženi předsudky, dá se s tříválcem docela obstojně žít. Zejména, když slušné parametry motoru vztáhnete k nízké pohotovostní hmotnosti celého auta (910 kg). Subjektivní dojem svižné akcelerace získáte hlavně tehdy, když jedete v málo zatíženém voze. Podporuje jej i charakteristický bzučivý zvuk snadno se vytáčejícího motoru.

Pětistupňová manuální převodovka si příliš chvály nezaslouží. Řazení má jen průměrně přesnou kulisu, řadička občas zadrhává, podobně jako v některých starších Nissanech.

Nissan Micra: První jízdní dojmy

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň ukazuje otáčkoměr 3000 min-1 a při rychlosti 130 km/h točí motor zhruba o 800 min-1 víc. Při těchto rychlostech si Nissan řekne o 5,4 l benzinu na 100 km, resp. o 8,1 l/100 km. Údaje o spotřebě paliva je ovšem potřeba brát s určitou rezervou, protože zkoušky probíhaly počátkem prosince při nízkých teplotách, v záplavách sněhu a samozřejmě na zimních pneumatikách.

Podvozek je mírně tužší než u starší Micry, ale stále hraje především na komfortní notu. Zjednodušeně řečeno je někde v třetině cesty od pohodlné Toyoty Yaris k sportovně laděné Mazdě 2. Nová Micra si nechá líbit i ostřejší zacházení, dobře drží stopu a chová se neutrálně.

Šetřilo se na odhlučnění, takže do interiéru proniká řada zvuků. Nejhlasitěji se projevuje motor. Při jízdě po nekvalitním povrchu se k posádce dostane i dost hluku od kol.

Nová Micra je stejně jako všechny předchozí generace navržena především pro pohyb ve městě. Právě zde přijdou vhod malé vnější rozměry, dobrý výhled z místa řidiče všemi směry i miniaturní průměr otáčení, který je pouhých 9 metrů.

obrázek [600 x 277]
 

Testovaný Nissan v nejvyšším stupni výbavy je standardně vybaven parkovacím asistentem, který při průjezdu kolem řady zaparkovaných aut sdělí, zda je mezera pro zaparkování dostatečně velká. Tento systém lze nastavit do jedné ze tří úrovní. V prvním stupni označí za vhodné parkovací místo jen tam, kde je skutečně velká mezera. Druhý stupeň vybírá mezery pro průměrně zdatné řidiče. Třetí stupeň si nastaví jen řidiči, kteří se nebojí úzkých mezer.

Závěr

Nová Micra láká na roztomile působící design a bohatou výbavu. Už základ Visia obsahuje čelní, boční a okenní airbagy, ESP, elektrické stahování předních oken a centrální zamykání s dálkovým ovladačem, to vše bratru za 209.900,- Kč. Komu schází manuální klimatizace a rádio s CD přehrávačem dostane obojí za příplatek 30.000,- Kč.

Nissan Micra je i ve své čtvrté generaci jedním z nejmenších malých automobilů a stále se řadí k těm nejlehčím autům na trhu. Nový tříválec nabízí větší pružnost než jeho čtyřválcový předchůdce. Test potvrdil, že i moderní maloobjemové tříválce jsou velmi citlivé na práci s plynem, když jde o spotřebu. Pokud to počasí dovolí, nebude zřejmě problém jezdit mimo město za méně než 5 l/100 km. Ve městě počítejte raději se sedmi.

Malým nedostatkem nové Micry je absence vznětového motoru v nabídkovém portfoliu. Mezi podstatnější zápory počítáme pouze výškově stavitelný volant, nepřesnou kulisu řazení a téměř dvacet centimetrů vysoký schod mezi podlahou zavazadelníku a nákladovou hranou.

V nejmenším Nissanu na českém trhu si budete muset zvyknout na charakteristický zvuk tříválce. Ale to by v českých zemích nemělo být zase tak obtížné. V mnoha případech totiž půjde jen o přechod z HTP.

Jake.auto.cz: Nissan Micra - všechny testy a články

obrázek [600 x 334]
 

První cena vozu209.900,- Kč (1,2, 59 kW, Visia)
První cena vozu s testovanou motorizací209.900,- Kč (1,2, 59 kW, Visia)
Základní cena testovaného vozu312.900,- Kč (1,2, 59 kW, Tekna)
Cena testovaného vozu vč. příplatků312.900,- Kč (1,2, 59 kW, Tekna)

Plusy

  • Originální design karoserie
  • Pružný a výkonný motor
  • Komfortní podvozek
  • Nízká pohotovostní hmotnost
  • Poloha řidiče za volantem
  • Variabilní zavazadlový prostor
  • Bohatá základní výbava
  • Kompletní bezpečnostní výbava u všech verzí

Minusy

  • Hluk od motoru
  • Občas v kulise zadrhávající řadicí páka
  • Pouze výškově stavitelný volant
  • Úzký interiér
  • Vysoký schod mezi nákladovou hranou a podlahou zavazadelníku
  • Absence turbodieselu

Vydáno: 05. 01. 2011

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Nissan Micra bazar