Nissan Murano 3.5 V6 - Yakko ka-nape

Dnešní trend u velkých SUV velí, že se za každou cenu musí tvářit jako kdovíjak sportovní, co na tom, že trpí jízdní komfort. Jenže Murano na trendy kašle. Snaží se o takový komfort, abyste se cítili jako doma na gauči.

Minulé murano se nám vrylo do paměti svým nezaměnitelným profilem a typickou zadní partií. Asi jsme nebyli sami, protože kompaktní crossover Qashqai tyto stylistické rysy zdědil též a přenesly se i do murana současného. To vypadá jako recept na další úspěšné, elegantní a přitom svébytné auto. Jenže pak zřejmě v designcentru proběhla jakási hodně veselá oslava, na níž nedošlo pouze na alkohol. A asi tam se zrodila idea naprosto ohavné přídě auta, nad kterou zřejmě musí nechápavě kroutit hlavou i poněkud nekonvenční designéři čínských automobilek. Pokud si teď říkáte něco o nemístné subjektivitě, pak vězte, že jsme se vlastně ani s jiným názorem nesetkali...


 

Dotek luxusu

Stylisticky svébytná je i palubní deska, tam to ale rozhodně není na škodu. Rozhodně nezapře značku Nissan, a to zejména díky ovladačům navigace, umístěným netradičně na šikmém výstupku středového panelu. Není to špatný nápad nejen z hlediska komfortu ovládání, ale i přehlednosti a ergonomie. Je však otázkou, jak se prostor mezi tlačítky a palubkou osvědčí časem coby lapač prachu a dalších nečistot.

Ostatní ovladače už jsou na obvyklé svislé ploše středového panelu, respektive na volantu. Ten není zrovna z nejmenších, má ale dobrou tloušťku věnce. Kaplička s masivními tubusy sice působí až příliš sportovně, ale ani zde nechybí potřebný styl. Co se vnitřního prostoru týče, ten odpovídá velikosti auta - je ve všech směrech naprosto vyhovující, neškodil by snad jen o něco užší středový panel, díky němuž by měla o něco více místa pravá řidičova noha.

Jako extrémně pohodlná lze hodnotit měkká a široká kožená sedadla vpředu. Nemají sice nijak výrazné boční vedení, ale zapadnete do nich jako do křesílka v obývacím pokoji. Ale ani ta zadní se nemají za co stydět. Příjemné jsou i ostatní materiály v kabině, nepotěší snad jen kufr s objemem pouhých 400 litrů.


 

Vlastní cestou

Celá řada aut, určených primárně pro americký trh, se u nás nabízí výhradně s velkoobjemovým benzinovým motorem a murano není výjimkou. Můžete ho mít s libovolnou motorizací, když to bude šestiválec o objemu 3,5 l, zkombinovaný s bezestupňovou převodovkou CVT. Ano, Nissan je vedle Audi prakticky jedinou automobilkou, která ve velkém sází právě na ústrojí s proměnným převodem. A má ji opravdu propracovanou. Největší nevýhodou CVT je hlučnost, když motor vyletí do konstantních otáček a následně ho ,,dobíhá" akcelerace. Jenže murano je znamenitě odhlučněné, takže není po obtěžujícím hluku ani památka a zůstávají jen výhody - okamžitá akcelerace bez prodlevy a absence cukání. Tříapůllitrový šestiválec o výkonu 188 kW a s točivým momentem 334 Nm navíc autu propůjčuje velmi slušnou dynamiku.

Pak už je jen na řidiči, jaká bude spotřeba tohoto velkého SUV. Při jízdě s lehkou nohou se lze dostat na 10 litrů, při běžném jízdním stylu se ale budete pohybovat spíše mezi 12-13 l a ve městě spotřeby poskočí ještě o litr až dva výš. Horní hranice už ale skutečně závisí hlavně na okamžité hmotnosti vaší pravé nohy.

Pohled zpátky

Na vytříbené jízdní vlastnosti má automobilka Nissan jinou značku, proto se může murano oddávat hýčkání posádky pohodlím, což s sebou ale nese i negativa. SUV po silnicích noblesně pluje, pohupuje se a kolébá, přičemž s naprostou samozřejmostí žehlí drobné nerovnosti. Navíc má přesné a komunikativní řízení s dobře vyváženým posilovačem. V zatáčkách se ale opravdu hodně naklání, je výrazně nedotáčivé a při ostřejší jízdě mu hystericky pískají pneumatiky i v mírných zatáčkách. To vše bychom ale ještě dokázali pochopit a vzhledem k zaměření auta se přes to přenést, zklamalo nás ale nastavení pružin a tlumičů ze ,,staré školy". Měkké pružiny a tuhé tlumiče způsobují, že do kabiny pronikají rázy, nedůstojné auta této velikosti a s touto cenovkou. Alespoň že v nás zanechaly dobrý dojem brzdy, které mají rychlý nástup i velmi dobrý účinek, při brzdění se ale výrazně ponořuje příď.

Žádná ,,masovka"

Nissan Murano není a nebude kdovíjakým prodejním šlágrem. Nabídka jediného motoru (a navíc ne dieselu) a jediné převodovky (a navíc CVT) přivede do showroomu asi jen příznivce značky nebo modelu, který bude navíc smířen s dost divokou vizáží tohoto SUV. Chybu ale určitě neudělá, murano je auto s velmi dobrým motorem i převodovkou, pohodlným a prostorným interiérem a také zajímavou cenou. Smířit se ale budete muset s nepřesvědčivými jízdními vlastnostmi a neschopností podvozku vypořádat se s lajdáctvím českých silničářů. A právě ten poslední faktor je u luxusního SUV asi dost velká piha na kráse.


 

První cena vozu1 150 000,-Kč (3.5 Comfort, 188 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1 150 000,-Kč (3.5 Comfort, 188 kW)
Základní cena testovaného vozu1 250 000,-Kč (3.5 Premium, 188 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1 270 000,-Kč (3.5 Premium, 188 kW)

Plusy:

  • Pohodlná sedadla
  • Tichý a výkonný motor
  • Jízdní dynamika
  • Přesné řízení
  • Komfortní pérování

Mínusy:

  • Malý zavazadlový prostor
  • Výrazně nedotáčivé chování v zatáčkách
  • Velké náklony karoserie (v zatáčkách a při brzdění)
  • Špatné tlumení výrazných nerovností

Vydáno: 07. 07. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Nissan Murano bazar