Nissan Navara 2.5D - voják v záloze

Letošní středomořská zima nám nedovolila sáhnout Navaře podruhé na dno jejích možností a tak jsme vyzkoušeli velký pick-up v běžném provozu české reality.

Zvláštní druh

Pick-up, symbol amerického automobilového světa, se v našich zeměpisných šířkách nikdy příliš nerozšířil. Prostor v rozměrné korbě sice obvykle je královský, ale v Evropě jej dlouho dokázali využít jen podnikatelé provozující specifické živnosti. Praktičtější dvojitá kabina pojme až 5 cestujících a místa pro náklad zbývá přesto mnoho. Pick-upy této třídy obvykle pořád sází na klasickou rámovou konstrukci, motor umístěný podélně vpředu a robustní podvozek, který odolává jak terénním zkouškám, tak velkému zatížení od nákladu nebo přívěsu.

Navara je dnes jedním z několika málo vozů tohoto typu v nabídce českých dovozců. Po krátkém testu z konce loňské zimy jsme vůz vyzkoušeli v mnohem lehčím režimu, který ale bude více odpovídat obvyklému provoznímu zatížení českými zákazníky.

První okamžiky

...za volantem Navary vám dávají pocit nadvlády nad celým světem. Už před tím jste totiž přišli k autu s takřka vojenským vzezřením, ostrými rysy a mohutnými pneumatikami, jejichž rozměry naznačují, že silnice není místem, na němž se tento Nissan cítí doma. První rozjezd prozradí velkou sílu přeplňovaného čtyřválce, která je k dispozici již kolem 1600 ot./min. Zvukový projev je stejně mohutný jako vnější rozměry tohoto auta. Manuální převodovka má optimální počet rychlostních stupňů (6), ale řazení, stejně jako brzdy a řízení, vyžadují od řidiče přeci jen více síly, než na co jste zvyklí z běžného auta. Nic pro útlé dívky, které občas vídáme za volanty velkých rádoby off-roadů.

Těžký městský život

...budou zažívat všichni ti, kdo dosud používali vozidla běžných rozměrů, ale podlehli kouzlu offroadu. Navara se svými pěti a čtvrt metrem délky potřebuje nejen opravdu dost velkou mezeru pro zaparkování v řadě aut, ale třeba také dostatečně široké parkovací místo u supermarketu. O obtížích spojených s couváním a zajížděním na vyhlédnuté místo ani nemluvě. Poškození pochopitelně hrozí zejména na majetku okolo parkujících. Navara je na obtížně odhadnutelném zadním konci karoserie vybavena mohutným chromovaným nárazníkem, který obvykle k úhoně nepřijde. Zbytek vozu je až překvapivě vystaven životním nástrahám a na testovaném voze to bylo znát. Městský provoz je řidičsky náročnější i kvůli méně přesné kulise řadící páky, vyšší posaz a s tím související výhled z vozu vyvažuje horší obratnost tohoto velikána v městské džungli.

Silniční překvapení

...s Navarou zažijí všichni majitelé klasických offroadů. Podvozek s lichoběžníkovou nápravou vpředu a tuhou nápravou odpruženou listovými pružinami si totiž překvapivě snadno poradí s většinou českých silnic, aniž by posádka významně trpěla. Platí to i pro zcela nezatížený vůz, který vás potrápí snad jen na krátkých příčných nerovnostech, kde záď znervózní a tuhá náprava se občas zatřepetá. Podstatně klidnější jízdu z hlediska jistoty přenosu sil zajistí zařazení stálého pohonu všech kol, což je funkce ovládaná kulatým ovladačem na středové konzole. Automobil i pak vykazuje jistou tendenci k přetáčivosti, v zatáčkách jste o ,,více než dostatečné rychlosti" informováni znatelným náklonem, který v kombinaci s vyšší stavbou karoserie a hmotou, kterou ovládáte, včas varuje před nejhorším.

Dálniční zkušenosti se neliší od jiných vozů této velikosti. Překvapila nás ochota akcelerovat hbitě přibližně do 110 km/h, následný sprint již tak náruživý není, ale obvyklou rychlost 130 km/h lze bez většího vypětí sil udržovat a je-li to nutné, tak i z důvodu předjíždění krátkodobě překračovat. Ve vysokých rychlostech je třeba počítat s velkou hmotnosti, kterou ovládáte. Necelých 700 kilometrů v ulicích velkoměst, na cestách, silnících a dálnicích skončilo s průměrným odběrem 9,5 l nafty na každých 100 km, což lze považovat vzhledem k hmotnosti vozu přes 2 tuny a slušné dynamice jízdy za odpovídající výsledek.

Terénní potvrzení

Nastupování je další z indicií k tomu, že Navara je doma mimo silnice. Bez mezikroku na stupačku se do kabiny vyšvihnou jen opravdoví dlouháni. Za volantem je vše stejné jako v komerčnějším Pathfinderu, který ale disponuje silničnějším nezávislým zavěšením všech kol. Navara je oproti Pathfinderu vybavena i na středně těžký terén, kde se uplatní diferenciál se zvýšenou svorností a uzávěrkou, možnost přiřadit pohon přední nápravy, případně také redukci pro zdolávání extrémnějších překážek nebo vyřešení náročnějších trakčních úloh. Limitem v terénu obvykle nebude síla ani problémy s jejím vhodným rozdělením na kola. Mimo silnici vás pravděpodobně zastaví až geometrie náročnějších překážek. Navara sice disponuje minimálním předním převisem (nájezdový úhel 29°), ale konstrukce si vyžádala rozvor 3,2 m, který snížil průchodnost (přejezdový úhel 18°) podobně jako zadní převis (nájezdový úhel 22°). Světlá výška činí 233 mm, stoupavost až 39°. Navara zvládá boční náklon bezmála 50°.

Náklad tahem i na korbě

Silnou stránkou Nissanu Navara a velmi častým způsobem jeho použití bude zřejmě tažení až 3000 kg těžkých brzděných přívěsů nebo využití užitečné hmotnosti 730 až 848 kg (podle verze). Ložná plocha má v případě verze Double Cab rozměry 1510 x 1560 mm, mezi podběhy jen 1130 mm a výšku ke kraji bočnic 457 mm. Předměty lze uchytit pomocí přípravků dodávaných s vozem.

Komfortní výbava pro běžný život

I když se Navara tváří jako nekompromisní dříč, který myslí jen na odvedené výkony, nabízí posádce i řadu komfortních prvků výbavy které zpříjemní běžný život na cestách. Ještě donedávna nebylo obvyklé, aby se v takovém voze objevovala automaticky řízená dvouzónová klimatizace, vyhřívaná sedadla nebo tempomat. Příjemným překvapením je přítomnost šestice airbagů a možnost sklápění zadních sedáků, pro případ potřeby větší ložné výšky v interiéru.

Kdo ji využije?

Pick-upy se zřejmě ani v nejbližší době nestanou oblíbenější než SUV nebo offroady s uzavřenou karoserií. Schopnosti Navary by mohli dobře využít jak profesionálové v horských podmínkách a v oborech, kde je třeba pravidelně dopravovat objemné a těžké předměty, tak také aktivně žijící lidé, kteří vedle motorky a vodního skútru, potřebují občas přemístit svého koně nebo jachtu. Mimo hlavní účelové nasazení bude Navara vynikat nad ostatní vozy této cenové kategorie velmi dobrými dynamickými vlastnostmi na silnici, které směle konkurují běžným osobním automobilům. I přes užitkovost druhu karoserie a typu konstrukce dokáže Navara nabídnout dostatek pohodlí na dlouhých cestách, naopak cestám do města je lépe se vyhnout.

První cena vozu644.538,-Kč bez DPH (KingCab, XE, 126 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací644.538,-Kč bez DPH (KingCab, XE, 126 kW)
Základní cena testovaného vozu839.412,-Kč bez DPH (DoubleCab, LE, 126 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků849.496,-Kč bez DPH (KingCab, LE, 126 kW)

Plusy

  • silný motor, dynamika jízdy na silnici
  • terénní schopnosti, klasické uspořádání pohonu všech kol
  • velkorysé možnosti tažení přívěsu
  • bohatá výbava
  • design

Minusy

  • neosvětlené ovladače na volantu
  • horší obratnost (průměr zatáčení 13,3 m)
  • nepřesná kulisa řazení
  • větší ovládací síly

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Nissan Navara bazar