Nissan Note 1.2 Acenta: Praktická poznámka

Nissan Note si nehraje na miniMPV, přesto nabízí více než běžné malé hatchbacky. Ani se základním motorem se přitom nemusíte bát vyrazit za hranice města.

Druhá generace originálního malého vozu se oproti té minulé natáhla o 17 mm, rozšířila o 4 mm a snížila o 20 mm. Celkové proporce tak vypadají dynamičtěji než dříve, čemuž pomáhá i výraznější design. Nadále si ale note zachovává praktičnost vozu s vyšší karoserií.

S délkou 4,1 metru patří note mezi největší zástupce malých vozů, znát to naštěstí je i na vnitřním prostoru, který je rekordní.


Neobvykle hodně místa je zejména vzadu, s mými více než 190 cm mi „za sebou“ vzadu zbývá ještě 14 cm, což je stejně jako ve třetí generaci octavie. Z hlediska podélné prostornosti je tak nissan takovým superbem ve třídě malých vozů. Note na tom ale není vůbec špatně ani v šířce interiéru. Hodně místa je navíc i nad hlavou, a to nejen vpředu, ale i vzadu. Zavazadlový prostor patří se svými až 381 l na první místo v segmentu B. Nákladová hrana leží ve výšce 65 cm, což nepředstavuje problém ani při nakládání těžších zavazadel. Méně potěší přístup, resp. výška otevírání pátých dveří – 179 cm.

Z hlediska materiálů nepřináší note nic převratného, veškeré plasty jsou tvrdé, tak jak se ostatně v této kategorii stává zvykem. Na pohled však působí vesměs hodnotně, výjimkou je lesklý plast kolem navigace. Ke kvalitě zpracování však žádné připomínky nemáme, pocit bytelnosti ale z vozu nemáte a příliš kultivovaně nepůsobí ani zvuk při dovírání dveří. Žádný problém nepředstavují pohodlná a dostatečně tvarovaná sedadla.

Slušný komfort i na delších cestách nabízejí správně tuhá sedadla vpředu.


Na to, že jsme testovali celkem dobře vybavený vůz za tomu odpovídající cenu, nám trochu chybělo kožené obšití volantu, který má navíc poměrně tenký věnec. Do jisté míry je kompromisní i pozice za ním, chybí totiž možnost podélného posuvu, a je proto nutné řídit „na delší ruce“.

Výkřikem poslední módy zrovna není ovládání navigace kombinovaně pomocí malých tlačítek a dotykového displeje. Co je však v této kategorii ojedinělé, je kamerový systém kolem vozu, který na displej přenáší pohled z ptačí perspektivy. V rámci malých vozů poprvé se v notu objevil také systém na sledování mrtvého úhlu a také na sledování jízdního pruhu. Prvně jmenovaný funguje spolehlivě, úplně nezbytný ale není, protože díky velkým zpětným zrcátkům máte o dění kolem vozu dobrý přehled. Zato druhý příliš užitku nepřináší, nelze se na něj totiž zcela spolehnout. Na podélné značení reaguje systém jen občas a pípání při přejezdu čar není zrovna příjemné.

Absence asférické plochy na okrajích nevadí, note navíc nabízí i sledování mrtvého úhlu.


Samotné řízení notu je ale radost, podvozek je naladěn velmi příjemně. Mile nás překvapila ochota vozu zatáčet a úroveň přilnavosti celkově. V rychle projížděných zatáčkách se sice note naklání o něco více než třeba ibiza nebo fiesta, avšak jízdní stopu drží téměř stejně srdnatě. Ještě rychlejším průjezdům zatáček brání opatrné ESP, které zasahuje sice citlivě, ale až zbytečně často. Řízení sice nenabízí kdovíjakou zpětnou vazbu a mohlo by být o něco tužší, poměrně rychle si na něj ale zvyknete a v rámci třídy patří rozhodně k těm lepším.  

Solidní je i komfort, byť hluk od kol je v interiéru poměrně citelný, s tlumením nerovností si ale note většinou poradí bez problémů, případné rázy se projevují nejčastěji od zadní nápravy při přejezdu příčných nerovností. Výrazný podíl na pozitivních dojmech z pérování měl i rozumně zvolený rozměr pneumatik na testovaném voze (185/65 R15).

295 až 381 l nabízí zavazadelník podle polohy zadní lavice. Více nemá v daném segmentu žádný jiný.


Příjemným, leč nikterak závodnickým charakterem se prezentoval atmosférický tříválec pod kapotou. Ve srovnání s konkurenčními tříválci se chová velmi kultivovaně a k posádce se nepřenášejí žádné vibrace, stejně tak typický zvukový projev zůstává potlačen, a to i při jízdě. Velmi příjemná je manipulace s řadicí pákou, která se v mírně delších drahách pohybuje přesně a zlehka. Pokud chcete z vozu dostat výraznější dynamiku, je nutné točit jednotku přes 3000 ot/min, díky přiměřeně dlouhým převodům to však není problém a motor se ochotně nechá poslat i za hranici 6000 ot/min. Pružností ale motor bez přeplňování logicky příliš neoplývá, v tomto směru jsou podobně výkonné jednotky 1.2 TSI o poznání lepší. Na dálnici kdovíjaké výkony nečekejte, na rovině se ale bez problémů rozjedete na 160 km/h, 130 km/h pak za většiny situací udržíte i na kopcovité dálnici D1, motor v tu chvíli točí 3900 ot/min a spotřeba se pohybuje kolem přijatelných 7 l/100 km.

Základní akční cena 229 900 Kč je spíše marketingové lákadlo. Pokud nechcete auto bez rádia a klimatizace, musíte přihodit minimálně dalších 30 000 Kč a poté už cena ve srovnání s klasickými malými vozy tak zázračně nevypadá. Jako nejrozumnější nabídka se jeví právě testovaná Acenta, která s „naším” tříválcem stojí 281 900 Kč, silnější kompresorová verze řidiče přijde na 316 900 Kč a skvělý diesel 1.5 dCi na nemalých 341 900 Kč.

Vyšší stavbu a výšku 1530 mm si uvědomíte nejvíce při pohledu z boku a pak také po usednutí dozadu...


Jistota jistá
Podvozkově se note opravdu povedl a ochota, s jakou ve vůz vrhá do zatáček a bez potíží drží stopu, příjemně překvapí. Nedotáčivost je díky dobrému vyvážení vozu potlačena opravdu na minimum. Navíc díky povedenému naladění odpružení nedochází ani k odskakování zadní nápravy při přejezdu nerovností.

Je pravda, že vůz se při změnách směru nakládní více než vyhlášení jízdní specialisté Ibiza a Fiesta, přesto pocit nestability za volantem rozhodně nemáte a můžete si dovolit opravdu hodně. V rozletu brzdí jen hodně opatrné ESP, které sice zasahuje citlivě a průjezdy zatáček při razantním stylu zpomaluje tak, že to poznáte, jinak ale moc výhrad k tomu, jak note jezdí, mít nelze.

Suverénní stabilitu neohrozí ani o něco větší náklony v zatáčkách, než je tomu třeba u fiesty nebo ibizy.


Velmi slušný je komfort, do interiéru se občas přenášejí pouze lehké rázy od příčných nerovností a výraznější hluk od kol. Přidáte-li si k tomu točivý a snaživý motor, byť samozřejmě na přeplňované jednotky 1.2 TSI zdaleka nestačí, stojí před vámi docela zábavné auto, které stojí za to občas projet i jinde než jen ve městě.

Samotný agregát se nechává rád točit a smysluplně táhne až někam k hranici 6000 ot/min, odspodu logicky tolik síly nemá, a tak pokud potřebujete předjet, počítejte s větším prostorem a nezapomeňte si důkladně podřadit. Na to, že jde o základní motor, ale nejsou parametry tříválce vůbec špatné, a pokud nemáte vyloženě v plánu s notem jezdit dlouhé cesty, popř. ho využívat jako plnohodnotný rodinný vůz (díky zadní posuvné lavici si ho pro mladou rodinu s malými dětmi dokážeme představit), tak není potřeba sahat po silnější přeplňované variantě ani po vydařeném, ale drahém dieselu 1.5 dCi od sesterského Renaultu.

Naladění elektrického posilovače řízení působí občas trochu uměle, přesto se note řídí velmi příjemně.


Rozumná, ne zázračná
Tříválcová jednadvojka dokáže jezdit velmi úsporně, byť na normovaných 4,7 l/100 km se zdaleka nedostanete. My jsme se s lehkou nohou při jízdách mimo město pohybovali kolem 5,3 l/100 km.

Náročnější městský provoz, při kterém tříválec ve snaze udržet krok častěji vytáčíte, přináší stále slušnou spotřebu cca 6,7 l/100 km. V tomto směru pomáhá dobré odstupňování převodovky, které slabšímu motoru umožňuje dostat se rychle do otáček a naopak při klidné jízdě umožňuje brzy odřadit na nejvyšší, tedy pátý převodový stupeň. Při 50 km/h s ním motor točí 1500 ot/min.

Kultivovaný motor potlačuje typický tříválcový projev na minimum, kapota sice postrádá tlumicí vrstvu, k uším posádky ale hluk agregátu doléhá jen při vytáčení.


Na dálnici pak projezdíte kolem 7 l/100 km, což není na takto přece jen méně výkonný motor špatná hodnota. Týdenní spíše dynamičtěji pojatý test s většinovým podílem jízd po městě přinesl celkový průměr 6,3 l/100 km.

Výhodou je malá citlivost spotřeby nepřeplňovaného motoru na styl jízdy. Přes 7,5 l/100 km se při běžných rychlostech nedostanete. Dojezd se vzhledem k lehce podprůměrnému objemu nádrže (41 l) pohybuje kolem 650 km.

Dražší servis
Servisní práce stojí u notu v průměru 665 Kč/h, z tradic malých vozů tak nijak nevybočuje – u fabie zaplatíte méně (450 Kč), naopak třeba polo nebo ibiza jsou dražší (852, resp. 691 Kč). Výměna brzdových destiček stojí u nissanu 2225 Kč. Přední světlo nebo blatník přijdou na zhruba čtyři a půl tisíce, přední nárazník stojí necelých pět tisíc, zadní pak pět a půl. Čelní sklo přijde na 6367 Kč. Hluboko do kapsy nebudete muset sahat při pořízení pneumatik: testovaný rozměr 185/65 R15 patří mezi ty běžné. Prémiové Continentaly Premium Contact 5, které vůz obouval, pořídíte na internetu od cca 1400 Kč/kus a na podobné peníze přijdou i zimní Continentaly Winter Contact TS 850.

Každý rok nebo 20 000 km budete s notem muset zajet na pravidelnou prohlídku do servisu. Záruka na vůz je 3 roky/ 100 000 km, na lak 3 roky a na neprorezivění karoserie 12 let.


Prostor jako v octavii
Posuvná lavice vzadu umožňuje vytvořit velkorysý prostor pro nohy, před koleny jsem si i se svými více než 190 cm naměřil rezervu 14 cm, což je stejně jako ve třetí generaci octavie. Pro zavazadla navíc zbývá i v nejzazší poloze velmi dobrých 295 l, při odsunutí lavice zcela vpřed pak až 381 l. V nabídce prostoru tak nemá note mezi malými vozy žádnou konkurenci, ani fabia nenabízí zdaleka tolik místa. Dostatek prostoru má i řidič se spolujezdcem, ideální pozice za volantem se však hledá o něco obtížněji, protože chybí podélný posuv volantu.

Zato však potěší sedadla, která nejsou přehnaně měkká a nebolí z nich záda ani po delší cestě. Vcelku pohodlná je i zadní lavice, byť není nijak výrazně tvarovaná. Plasty jsou výhradně tvrdé, ale kvalitně zpracované, lacině působí pouze lesklý černý kolem navigace. Chválíme dostatek odkládacích prostor, byť ne všechny jsou zrovna praktické, např. horní schránce před spolujezdcem chybí nějaký alespoň malý žlábek a věci z ní po otevření mohou vypadnout. Několik otevřených schránek je tak malých, že se do nich bezpečně vejdou jen žvýkačky.


Zlatý střed
Prostřední výbava na rozdíl od té základní nabízí klimatizaci (jinak se za ni připlácí 30 000 Kč), samočinná se pak dodává za 13 000 Kč v paketu společně s mlhovkami, samočinným zapínáním světlometů a dešťovým senzorem. Za 13 000 Kč se nabízí i integrovaná navigace. V žádném notu ale nechybí třeba tempomat, šest airbagů, ESP. V Acentě jsou navíc standardem el. ovládaná zadní okna, ovládání autorádia na volantu a 15“ litá kola. Jízdní asistenty obsahující hlídání jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu stojí spolu s parkovací kamerou 30 000 Kč, což je na poměry třídy značný příplatek.

Přehledná karoserie se obejde i bez parkovacích čidel. Pro ty, co si nevěří, nabízí Nissan vychytaný systém kamer. Stojí však notných 30 000 Kč, dodává se totiž v rámci rozsáhlejšího paketu.

Vydáno: 23. 12. 2013

Autor: Martin Jeník, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Nissan Note bazar