Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna: Kasovní trhák

Před druhou generací Nissanu Qashqai stojí opravdu nelehký úkol navázat na dva miliony prodaných exemplářů svého předchůdce. Základní myšlenka ani koncepce zakladatele segmentu městských crossoverů se nezměnila, novinka ale dostala výraznější design, kvalitnější interiér a moderní bezpečnostní systémy. Všechny jsme je vyzkoušeli ve vrcholné verzi s naftovým 1.6 dCi a pohonem 4×4.

O modelu Qashqai lze bez nadsázky hovořit jako o spasiteli evropského Nissanu. Díky tomuto modelu, který měl světovou premiéru v roce 2006 na pařížském autosalonu, se zákazníci naučili, co to je crossover. Lidé si na krkolomný název sice chvíli zvykali, ani ten ale nezabránil tomu, aby se z tohoto auta stal hit. Po čtyřech letech, šesti měsících a dvaceti třech dnech od zahájení výroby v prosinci 2006 sjel z výrobní linky v britském Sunderlandu miliontý qashqai. Tři roky mu stačily na to, aby zvládl druhý milion.

A v čem tkvěl úspěch qashqaie? V tom, že Nissan vycítil vzrůstající touhu zákazníků po autě s vyšším posazem a vizáží SUV, se kterým ale bez problémů zaparkují i v podzemních garážích. Navíc nevyžadovali pohon všech kol, který byl za příplatek, takže nebyl o moc dražší než běžný kompaktní hatchback.

I s velkými 19palcovými koly qashqai poskytuje až nečekaně slušnou porci jízdního komfortu. Pouze s ostrými nerovnostmi či roletami si tlumiče úplně neporadí.


Stejně jako se ve sportu říká, že se vítězná sestava nemění, ani v případě nového qashqaie Nissan základní koncepci nijak nepřekopal. Trochu víc volnosti dal designérům, kteří navrhli dynamičtější a nápaditější kabát než v případě první generace. I když auto vypadá na první pohled mohutněji, ve skutečnosti je jen o 4,7 cm delší (4,36 m) a o dva centimetry širší. Naopak kvůli lepší aerodynamice je karoserie o 1,5 cm nižší (1,59 m). Vnějšími rozměry patří qashqai k největším crossoverům na trhu, delší je pouze Subaru XV (4,45 m). Stále je ale skoro o deset centimetrů kratší než na první pohled podobně velké SUV Kia Sportage.

Z qashqaie nyní vyzařuje solidnost, robustnost, kvalita a sebevědomí. Poprvé si to uvědomíte, když vezmete za masivní kliky a zabouchnete za sebou dveře. Také na interiéru a na přístrojové desce si dali tvůrci záležet, aby nevypadala tak chudě jako dřív. Za volantem si nyní člověk připadá skoro jako v čistokrevném SUV, a to i díky tomu, že se sedí docela vysoko. Hlavně na sedadle spolujezdce, které nemá ani v nejvyšší výbavě Tekna výškovou regulaci. Naopak oceňuji, že se Nissan nepustil do žádných experimentů a zůstal věrný analogovým palubním přístrojům, dokonce i teploměr chladicí kapaliny a palivoměr jsou ručičkové. Také klimatizace a další palubní funkce se nastavují samostatnými tlačítky a kruhovými ovladači. Vše je logické a jasné. Výhradu máme k páčkám pod volantem, které jdou hodně ztuha (vadí hlavně při funkci trojbliku). Trochu zarazí, že zatímco systém Nissan Connect komunikuje česky, a to i hlasové navádění navigace (občas trochu kostrbatě), v menu palubního počítače, jenž se ovládá tlačítky na volantu a své informace zobrazuje v barevném a jemně rastrovaném pětipalcovém displeji mezi hlavními přístroji, jsme češtinu hledali marně.

Nové řízení je přesné a docela i citlivé, řidič si podle vkusu může nastavit dvě úrovně účinku elektrického posilovače.


Karoserie nabízí přibližně stejný prostor jako dřív, takže místem se vysloveně nehýří, nikdo ale ani nestrádá. A ten centimetr nad hlavami cestujících vpředu i vzadu, který přibyl, v našem případě stejně ukrojila prosklená střecha.

Nissan vybavil nový qashqai množstvím komfortních a bezpečnostních systémů. Do první skupiny patří inteligentní parkovací asistent nebo automatické přepínání dálkových světel. U výbavy Tekna se o přední osvětlení stará výhradně technologie LED. Bezpečnostní systémy tvoří automatické nouzové brzdění, rozpoznání únavy řidiče, čtení dopravních značek, upozornění na vybočení z jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo monitorování objektů pohybujících se za vozidlem, které se hodí například při couvání z parkovacího místa.

Mezi podběhy jsme naměřili 111 cm, k opěradlům 93 cm. Po sklopení opěradla dostanete do auta předmět dlouhý až 1,9 m.


Nissan Qashqai se nabízí výhradně s přeplňovanými motory, benzinový 1.2 DIG-T 115 k doplňují dva turbodiesely 1.5 dCi 110 k a 1.6 dCi 130 k, ten druhý jsme měli v testovaném voze. Právě pouze k němu lze objednat pohon všech kol All Mode 4×4-i. Tato verze má zároveň jako jediná vzadu víceprvkovou nápravu, ostatní mají vzadu vlečená ramena. Těch se ale vůbec nemusíte bát, jízdním vlastnostem ani komfortu vůbec neškodí, ba právě naopak. V našem případě kvalitu pérování limitovala mohutná 19” kola, kvůli kterým jsme se raději vyhýbali všem kanálům. S ohledem na rozměr disků lze ale komfort pérování hodnotit jako stále velmi slušný.

Top kombinaci odpovídá i cena, 715 900 Kč je nejvyšší položka ceníku (nad ní je ještě speciální limitovaná edice Premier Limited Edition za 751 700 Kč). Částka už je to hodně vysoká, nebezpečně zasahuje i mezi klasická SUV. Za podobné peníze můžete mít třeba mnohem větší Hondu CR-V v naftě (i když ne tak vybavenou). Již zmiňovaná Kia Sportage 2.0 CRDi (184 k) Exclusive stojí 674 980 korun, rozměrové bližší Opel Mokka 1.7 CDTi 130 k Cosmo vyjde na 597 900 korun (nemá takovou bezpečnostní výbavu) a za Škodu Yeti 2.0 TDI 140 k Elegance Outdoor zaplatíte 664 900 korun.

Šestnáctipalcová kola jsou optimálním kompromisem mezi jízdními vlastnostmi a komfortem v případě, že nemáte zadní víceprvkovou nápravu a adaptivní tlumiče.


Řídí se už jako SUV
Nissan Qashqai vyjel ve druhé generaci na zcela nové alianční platformě CMF (Common Module Family) s rozvorem 2,645 m, což je o 1,5 cm víc než u předchůdce. O dva centimetry vpředu a jeden vzadu se zároveň zvětšil také rozchod kol (1,65 m).

Zatímco vpředu jsou opět vzpěry McPherson, víceprvkové závěsy jsou nyní vyhrazeny pouze pro čtyřkolku. Nicméně vlečená zadní ramena neznamenají žádné zhoršení jízdních vlastností, komfortu pérování ani akustického hluku od kol. Ba právě naopak, se složitější nápravou se nám zdálo pérování s 19“ koly, jež jsou v ceně nejvyšší výbavy Tekna, dokonce o něco tvrdší než u qashqaie s torzní příčkou. I tak ale zůstává vzhledem k velikosti disků, na nichž jsou obuty pláště o rozměru 225/45, jízdní komfort pořád ještě vysoce nadprůměrný. Velkou měrou se na tom podílí tuhá karoserie, hlavně ale dvoupístkové tlumiče DPS (Double Piston Shock), jež Nissan používá u svých prémiových modelů Infiniti. Tento tlumič má dva písty, hlavní tlumí nízkofrekvenční nerovnosti, druhý vysokofrekvenční.

Sedadlo spolujezdce nelze nepochopitelně výškově seřídit, bohužel se sedí dost vysoko.


Jízdní vlastnosti vozu vylepšuje elektronický aktivní podvozek, který pomocí jemného (občas postřehnutelného) přibrzďování všech kol zlepšuje průjezdy zatáčkami (obdoba elektronického závěru diferenciálu). Stejným principem se elektronika snaží eliminovat na zvlněném povrchu náklony karoserie.

Pohon všech kol All Mode 4x4-i, jenž stojí 50 000 Kč, se v základním principu neliší od předchůdce, má prý být o něco rychlejší a preciznější. Jeho základ tvoří elektromagnetická spojka se třemi režimy činnosti. Ve 2WD je zcela rozepnuta a motor pohání jen přední kola. V režimu Auto elektronika plynule upravuje rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy (jak, to lze sledovat na displeji palubního počítače) a v poloze Lock rozděluje točivý moment mezi nápravy napevno v poměru 50:50.

Qashqai má světlou výšku 19 cm, což je na poměry dnešních SUV a crossoverů velmi slušná hodnota, díky níž zvládne o něco víc než jen polní cestu. Do terénu ale není.

Navigace má konečně sedmipalcový displej. Duální klimatizace je v základu od výbavy Acenta.


Nafta à la Renault
Naftový čtyřválec 1.6 dCi byl bez větších úprav převzat z minulé generace. Se 130 k a 320 Nm jde o nejvýkonnější motor v nabídce, který má ale lehce hluché místo pod 1500 ot/min a naopak nad 1800 ot/min až překotný zátah připomínající motory TDI-PD. V nich také kolem dvou tisíc otáček bouchly saze, na rozdíl od nich ale dCi hned zase rychle nezvadne, naopak táhne až do 5000 ot/min. Při plném tahu má malinko hrubší zvuk, modernizovaný 1.5 dCi 110 k běží sametověji. Ve srovnání s předchůdcem o 44 kg lehčí qashqai zvládne stovku za 10,9 s (–0,1 s) a jede až 190 km/h.

Šestistupňový manuál (lze ho vyměnit za překvapivě příjemný variátor Xtronic) má přesně vymezené dráhy řazení, které občas kladou větší odpor. Samotné rychlosti jsou dobře poskládané, takže po městě lze klidně jezdit na čtyřku s 1500 otáčkami. Na rovince si ale nechá líbit i pětku a 1200 ot/min, a to i přesto, že indikátor řazení pod 1500 ot/min pořád zběsile radí podřadit. Když se moc poskakuje, žádá motor kolem 7,5 l/100 km, za plynulost se odvděčí šesti litry. A jelikož stop-start motor moc dlouho vypnutý nenechá, alespoň teď v zimě, průměr se zastavil na necelých sedmi. Mimo město lze jezdit v rozmezí od 5,5 do 6 l, na dálnici, kde dCi točí na šestku ve 130 km/h 2500 ot/min, se spotřeba pohybuje kolem 7,4 l. Výsledný průměr se ustálil na 6,4 l, což je sice o 1,5 l víc proti údaji výrobce, vzhledem k tomu, že jsme auto přebírali s 500 najetými kilometry, je to slušná hodnota.

Pod víkem nissan pracuje naftový motor 1.6 dCi od Renaultu se 130 k a 320 Nm. Je silný, i když trochu hlučnější a je standardně vybavený systémem stop-start.


Dražší servis
Pravidelné servisní prohlídky jsou u naftového motoru předepsány po roce nebo 30 000 km, podle toho, co nastane dřív. Kolik kilometrů zbývá do návštěvy, ukazuje i sám palubní počítač. První prohlídka vyjde na 5990 Kč, druhá na 9840 Kč a za třetí zaplatíte 7780 Kč, celkem tak pravidelný servis do 100 000 km vyjde na 23 600 Kč. Ceny jsou z pražského servisu, jinde může práce vyjít levněji. Obecně jsou ale náklady na servis vyšší. Počítejte také s tím, že ve výbavě Tekna jsou v základu 19” kola, takže vás čekají vyšší výdaje za pneumatiky, jejichž cena se pohybuje od šesti tisíc korun výš.

Servisní prohlídky jsou nastavené na 30 000 km nebo jeden rok, interval je nicméně proměnlivý, a kolik ještě zbývá kilometrů, se řidič dozví v menu palubního počítače.


Mnohem kvalitnější
Prostor pro posádku odpovídá poměrům běžných kompaktních hatchbacků, jako je golf, čtveřice dospělých cestujících zde najde dostatek místa. Pouze nad hlavou je ho vzadu kvůli panoramatické střeše (v základu ve výbavě Tekna) tak akorát. Přední sedadla sice mají dlouhé sedáky i opěradla, neposkytují ale moc opory a tělo v nich v zatáčkách klouže. Sedadla s látkovým čalouněním jsou lepší volbou. Totéž platí i pro zadní sedadla – mají sice dostatečnou délku, jsou ale hodně plochá. Navíc sedáky moc nepodpírají stehna. Proti minulosti Nissan výrazně zvedl celkovou úroveň použitých materiálů v interiéru, hlavně přístrojová deska je o třídu hodnotnější. Ve všech dveřích jsme našli kapsy, do zadních se ale vejdou jenom lahve. Mezi předními sedadly je hluboká uzavíratelná přihrádka, kde jsou AUX a USB vstupy a druhá 12V zástrčka. První je pod středovou částí přístrojové desky v přihrádce, kam lze dát drobnosti jako klíče nebo telefon.

Zadní sedadla jsou plochá a nepodpírají stehna. Místo nad hlavou snižuje panoramatická střecha.


All in one
Výbavy qashqaie jsou tři, Visia, Acenta a Tekna, které nelze moc doplňovat. Již od základu nechybí ESP, manuální klimatizace, tempomat, elektricky ovládaná okna i zrcátka, rádio s CD, MP3 a ovládáním na volantu nebo barevný displej palubního počítače. O 38 000 Kč dražší Acenta k tomu přidává samočinnou duální klimu, mlhovky, 17” litá kola, elektricky sklopná zrcátka nebo systém podlážek v kufru. Nejvyšší, o 88 000 Kč dražší Tekna přidává 19” kola, balíček asistentů Safety Shield a Safety Pack, skleněnou střechu, BiLED světlomety, střešní ližiny, bezklíčové odemykání a startování, vyhřívaná sedadla, kamerový systém s parkovacím asistentem a navigaci Nissan Connect. Připlatit lze za kožené čalounění, vyhřívané čelní sklo nebo delší záruku.

Design nového qashqaie je mnohem výraznější a dynamičtější. Přestože na první pohled vypadá docela mohutně, karoserie narostla do délky a do šířky nepatrně, naopak se i snížila.

Vydáno: 03. 03. 2014

Autor: Michal Štengl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Nissan Qashqai bazar