Nissan Tiida Sedan 1.8 Acenta - z Japonska přes Ameriku do Evropy

Když skončil prodej Almery tak to vypadalo, že jediným jejím nástupcem se stane model Qashqai. Někteří zákazníci ale přece jen touží po konzervativnějším nástupci Almery, kterým se může stát model Tiida.

Nissan Qashqai se sice trefil do celkem volné tržní mezery mezi vozy nižší střední třídy a kompaktní automobily do lehkého terénu, ale japonská automobilka nabízí i konzervativnější alternativu. Tou se má stát model Tiida, který je na českém trhu nabízen s pětidveřovou karoserii nebo jako čtyřdveřový sedan. Zájemci o tento model si mohou vybírat z trojice motorů, kterými jsou dva zážehové čtyřválce o objemu 1,6 l a 1,8 l nebo vznětový čtyřválec o objemu 1,5 l. K dispozici jsou tři stupně výbavy - Visia, Acenta a Tekna.

Na evropském trhu je sice Nissan Tiida žhavou novinkou, ale na domácím a severoamerickém trhu se tento automobil prodává již dva roky. Námi testovaný vůz byl čtyřdveřový sedan ve výbavě Acenta se zážehovým čtyřválcem o objemu 1,8 l, který pocházel z výrobní linky Nissanu v Mexiku. Tiida má vedle modelu Qashqai na poměrně zaplněném trhu nižší střední třídy bojovat proti zavedeným hráčům jakými jsou Honda Civic, Mazda 3, Ford Focus, VW Golf a mnoho dalších.


 

Karoserie a komfort

Vzhledem se Nissan Tiida rozhodně nepřibližuje svým konkurentům, snad pouze silueta sedanu může někomu připomínat Dacii Logan. Při pohledu na karoserii dlouhou 4474 mm, širokou 1695 mm a vysokou 1543 mm, je hned jasné, že jde o japonský styl, na který si musí Evropan chvíli zvykat, a pravděpodobně se najde jen málo klientů, kteří se pro tento vůz rozhodnou právě kvůli vzhledu.

Hlavním lákadlem Nissanu Tiida je vnitřní prostor, který nabízí interiér. Vlastně pohodlí cestujících začíná již při nastupování. Díky výšce vozu a velkým úhlům otevírání předního i zadního páru dveří cestující do interiéru spíše vstupují než nastupují. Pokud často vozíte někoho, kdo má problémy se zády, tak počítejte s tím, že v tomto voze bude jezdit rád, již jen kvůli nastupování.

Po vstoupení do interiéru se cestující usadí na sedadla, na nichž se díky jejich vyššímu umístění budou cítit jako na měkce polstrovaných židlích, vzadu kombinovaných s pohovkou. Sedáky předních sedadel sice nepatří k nejdelším, ale rozhodně jsou jedny z nejširších. Opěradla předních sedadel nenabízejí příliš velké boční vedení, ale jako celek působí sedadla velmi pohodlně.


 

Přístrojová deska se nesnaží zaujmout žádnými extravagantními výstřelky a řidič má všechny ovládače pěkně po ruce. Před volantem, kterému chybí podélné nastavování, jsou umístěny palubní přístroje, mezi nimiž chybí klasický ukazatel teploty chladicí kapaliny. Ten je nahrazen kontrolkou, která v případě, že je chladící kapalina studená svítí modře, a když se přehřívá svítí červeně. Jednoduché a intuitivní je ovládání klimatizace i autorádia s CD přehrávačem. Tiida nabízí ve svém interiéru množství úložných prostorů, které jsou většinou koncipovány jako uzavíratelné schránky, které svůj obsah ukrývají před zraky nenechavců. Přestože je volant seřiditelný pouze výškově, správnou pozici si za ním najdou nejen dlouháni, ale i řidiči a řidičky menších postav.

Kapitolou samou pro sebe je zadní sedadlo. To nabízí přemíru pohodlí pro dva cestující, kteří si mezi sebou mohou vyklopit loketní opěrku ukrytou v opěradle. Nadprůměrný je i prostor pro nohy cestujících na zadním sedadle, který jim mohou závidět i pasažéři ve vozem patřících o třídu výš (Ford Mondeo, VW Passat nebo Opel Vectra). To, že je Nissan zaměřen především na pohodlí, dokládají také měkce polstrované loketní opěrky na všech dveřích.

Co je pod kapotou?

Nissan Tiida, který jsme měli k dispozici k týdennímu testu, byl vybaven zážehovým atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,8 l, který podává výkon 93 kW (126 k) při 5200 ot./min a točivý moment dosahuje k maximu 173 Nm při 4800 ot./min. Síla motoru je přenášena ke kolům přední nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Podle údajů výrobce je Tiida s touto motorizací schopna uhánět maximální rychlostí 195 km/h a z nuly na 100 km/h zrychluje za 10,4 sekundy. Kombinovaná spotřeba je podle údajů výrobce 7,8 litru benzinu na 100 km.

Už při pohledu na vysokou a úzkou karoserii je jasné, že Tiida není žádný divoký sporťák a závodníci toužící po zdolávání rychlostních rekordů při svých přesunech z bodu A do bodu B se mohou jít podívat ke konkurenci. Tento stroj určitě zaujme řidiče bez těchto ambicí a za jeho volant budou usedat s velkou pravděpodobností ti, kteří se chtějí co nejpohodlněji dostat do cíle své cesty.

Řidič i cestující v Nissanu Tiida určitě ocení pružnost a příjemně utlumený běh motoru, který není na volnoběh nebo při jízdě ustálenou rychlostí téměř slyšet. Čtyřválec s proměnným časováním ventilů příjemně táhne již od 2500 ot./min, ale pro svižnější předjíždění je dobré ho popohnat nad 4000 ot./min. Bez protestů se nechá vytočit až k 6600 ot./min, kdy zasáhne omezovač.


 

Předchozí Almera využívala víceprvkové zadní zavěšení Multilink, které ji pomáhalo k velmi dobrým jízdním vlastnostem. U modelu Tiida, ale Nissan podlehl stejným úsporným choutkám jako někteří konkurenti, a tak jsou vzadu vlečená ramena. Toto řešení ve spojení s měkce naladěným pérováním a vysokou karoserií dává jasně najevo, že tento automobil nemá příliš rád prudké zacházení. V přímém směru Tiida polyká kilometry bez jakýkoliv problému s jistou dávkou elegance, ale v zatáčkách se naklání, podobně jako Citroën 2CV ve slavných filmech o četnících. Řidiči, kteří chtějí mít jistotu, že jim vůz v zatáčce neprovede nějakou nepředloženost, by se při podpisu objednávky neměli rozmýšlet na položkou Comfort Pack, která obsahuje mimo jiné ESP. Stabilizační systém určitě ocení při prudkých změnách směru, o nichž řidiče a široké okolí informují hlasitým pískáním pneumatiky.

Při cestě z Prahy do Zlína se Tiida projevila jako velmi pohodlný dopravní prostředek, který se sice neřadí k těm nejrychlejším, ale na druhou stranu ani nezruinuje svého majitele častými zastávkami u čerpacích stanic. Během týdenního testu jsme s Tiidou najeli 865 km, během nichž se pohybovala po městě, užila si na legendární dálnici D1, jezdila po okreskách i horských serpentinách. S vozem jsme se na dálnici, okresních cestách i ve městě pohybovali v mezích rychlostí povolených zákonem a při vracení Tiidy zpět Nissanu ukazoval palubí počítač průměrnou spotřebu 6,8 l/100 km.


 

Závěr

Nissan Tiida Sedan asi nebude nikdy vítězem v soutěži elegance, ale na druhou stranu se ani nezařadí po bok strojů jako je například Renault Thalia. V současnosti přitahuje pozornost svou neobvyklou přídí, a také skutečností, že veřejnost její vstup na český trh prakticky nezaregistrovala, takže všude, kde se objeví je podrobena zkoumavým pohledům řidičů v ostatních vozech i chodců. Díky svému japonskému vzhledu a vyšší ceně asi ani neohrozí většinu svých konkurentů.

O Nissan Tiida by se určitě měli zajímat, ti kteří staví pohodlí na první místo a nemají za volantem sebemenší chuť pokoušet se o sportovní jízdu. V případě, že máte zbytečných šestsettisíc a chtěli by jste udělat radost svým prarodičům, jejichž stará stopětka již dosluhuje, pak je tento sedan ideální volbou.

První cena vozu444.900,-Kč (Sedan 1.6 Visia, 1,6 l 81 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací531.900,-Kč (Sedan 1.8 Acenta , 1,8 l 93 kW)
Základní cena testovaného vozu531.900,-Kč (Sedan 1.8 Acenta , 1,8 l 93 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků585.400,-Kč (Sedan 1.8 Acenta , 1,8 l 93 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Tichý a relativně úsporný motor
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Jízdní vlastnosti, ovladatelnost
  • Citlivost na boční vítr

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Nissan Tiida bazar