Odchod Davida Coultharda: Helmu na hřebík, do ruky mikrofon

Předposlední říjnový víkend znamenal konec letošní sezóny německého šampionátu cestovních vozů DTM. Závod na Hockenheimu byl přitom poslední kapitolou kariéry legendárního Davida Coultharda.

Na známém okruhu nedaleko německého Heidelbergu měli fanoušci poslední možnost spatřit v akci Davida Coultharda, který po úspěšné kariéře ve Formuli 1 dával sbohem též DTM a definitivně zamířil do závodnického důchodu.

Po sobotní kvalifikaci jezdec Mercedesu absolvoval krátké setkání s novináři, které zakončil symbolickým pověšením své přilby vyvedené v barvách skotské vlajky na pomyslný hřebík. Přítomna byla také jeho krajanka Susie Wolff, žena spolumajitele týmu Williams F1 Tota Wolffa, již také čekal poslední závod kariéry.

 Události Odchod Davida Coultharda: Helmu na hřebík, do ruky mikrofon
David Coulthard před novináři symbolicky pověsil svou závodní přilbu na hřebík.

Závěr sezóny bohužel ani jednomu nevyšel podle představ, Mercedes totiž prožíval výkonnostní propad. Coulthard s Wolff se kvalifikovali pouze do poslední řady startovního roštu.

Nevýraznou formu stuttgartské značky Coulthard okomentoval pragmaticky: "Každé auto vás frustruje, když nefunguje, a je naopak velkým kamarádem, když funguje."

V samotném závodě Coulthard předvedl solidní start, pak ale kolidoval s dvojnásobným šampionem série Timem Scheiderem a musel vzdát.

Přestože Skot v DTM nikdy velké úspěchy nesbíral (jeho nejlepším výsledkem bylo páté místo z letošního závodu v ulicích Norimberka), poslední etapu své závodnické kariéry hodnotí kladně.

 Události Odchod Davida Coultharda: Helmu na hřebík, do ruky mikrofon
Největšího úspěchu v DTM dosáhl Skot letos na Norisringu.

"Já jsem nikdy nepředstíral, že budu porážet ty zkušené jezdce jako Garyho Paffetta, Jamieho Greena, Bruna Spenglera... Já jsem do DTM nepřišel udělat profesionální kariéru. Přišel jsem si zkrátka užít jízdu s tímhle autem," řekl Coulthard.

Hlavní dějství Coulthardova závodnického života, Formule 1, odstartovalo v roce 1994 nechvalně známou Velkou cenou San Marina. Na rychlé trati v Imole přišel o život legendární Ayrton Senna. Byl to právě tehdy třiadvacetiletý Coulthard, kdo zaplnil Brazilcovo místo u Williamsu.

Po vítězství v portugalské grand prix v roce 1995 odešel Coulthard pro další sezónu k McLarenu, kde se stal týmovým kolegou Miky Häkkinena. Jenže zatícmo Fin se v barvách stáje z Wokingu stal dvojnásobným šampionem, Coulthard dosáhl pouze na titul vicemistra, když v roce 2001 porazil všechny až na nejúspěšnějšího závodníka všech dob - Michaela Schumachera.

 Události Odchod Davida Coultharda: Helmu na hřebík, do ruky mikrofon
Coulthard na Hockenheimu věnoval krátký čas novinářům, jejichž roli nyní bude vykonávat.

"Každý závodník se musí umět vypořádat s frustrací," ohlédl se za svou závodnickou kariérou Coulthard. "Narozdíl od boxera, který je schopen vyhrát většinu svých zápasů, závodník vždycky více závodů prohraje. I Michael Schumacher jich většinu prohrál a to je nejúspěšnějším závodníkem historie.

Rozhodně ale můžu být spokojený, mám za sebou kariéru profesionálního závodního jezdce, ne tolik lidí má takovou možnost. Lidé mě vnímají jako slavného člověka, já si ale připadám jako naprosto obyčejný člověk. Vlastně si tak připadáme všichni, ta ostatní velká jména vnímáme jako neobyčejné lidi," doplnil rodák z Twynholmu, jenž v letech 2005 až 2008 pomáhal se začátky týmu Red Bull Racing, který spolu se Sebastianem Vettelem válcuje konkurenci v současné Formuli 1.

 Události Odchod Davida Coultharda: Helmu na hřebík, do ruky mikrofon
Coulthardova přilba z posledních let znázorňuje skotskou národnost i příslušnost k Red Bullu.

Motorsportu však Coulthard rozhodně zůstane věrný. Od roku 2009 totiž pracuje pro britskou televizi BBC coby expert a spolukomentátor Formule 1. Tento koníček přitom zůstane v jeho stáji i nadále.

"Pro mě je poctou být jedním z vás, novinářů. Ale abyste mohli být dobrým novinářem, musíte mít pro danou věc vášeň. Mě závodění baví, takže to pro mě bylo rozšířením mého koníčku," řekl Coulthard svým kolegům, naposledy z pozice dotazovaného závodníka.

David Coulthard, s 246 starty stále pátý nejzkušenější pilot historie Formule 1, navíc také zůstává představitelem nadace Wings For Life pomáhající v oblasti poranění páteře.

 Události Odchod Davida Coultharda: Helmu na hřebík, do ruky mikrofon
Dobojováno. S "Céčkem" od Mercedesu odjezdil Skot poslední tři sezóny své závodní kariéry.


Vydáno: 07. 11. 2012

Autor: Pavel Fabry (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz