Opel Adam 1.4 Jam: První muž

Pokud luštíte křížovky, moc dobře víte, co doplnit do čtyř políček nadepsaných nápovědou "První muž". Adam se jmenoval i zakladatel automobilky Opel. Ovšem důvod, proč benjamínka své stáje u Opelu pojmenovali právě Adam, je prozaičtější: personifikace, snadná zapamatovatelnost jména a jeho použitelnost na všech trzích, kde bude malý adam k mání.

Ačkoli je adam poměrně urostlý, řadí se do segmentu miniautomobilů. Zatopit by tak měl novinkám koncernu VW, tedy Škodě Citigo, VW Up nebo Seatu Mii. Mezi konkurenty bychom pak mohli řadit i Citroën C1 nebo Peugeot 107. Levné městské miniautomobily však nebudou třídou, do které by se chtěl adam řadit. Jako správný "první muž" si jede svou cestou. Jede cestou stylu a individualizmu a chce rozdávat radost a dobrou náladu. Jeho výjimečnosti pak odpovídá i ceník, ale o tom až později.

 Automobily Opel Adam 1.4 Jam
Interiér je nejen atraktivně, ale i velmi kvalitně zpracovaný. Pochvalu zaslouží i použité materiály.

Fintil Adam bude k mání ve čtyřech variantách. Základní provedení Adam není nijak tematické a je jen úvodem do modelové řady. Následuje však trojice rozdílně zaměřených variant Jam, Glam a Slam. První má být ze své podstaty módní a stylová, druhá elegantní a nóbl a třetí pak bude mít trochu rebelský charakter. Vybírat budeme moci z mnoha originálních barev karoserie, střechy, interiéru i doplňků. Pokud by si adam kupovali tak kreativní zákazníci, jak Opel předpokládá, prý by (s trochou nadsázky) nevyjela z bran závodu dvě stejně naspecifikovaná a "vybarvená" auta. Adam vás pak může pobavit a příjemně naladit například "hvězdnou oblohou" à la Rolls-Royce, kterou tvoří diody umístěné do čalounění stropu.

"Můj" adam byl milovníkem nejnovějších módních trendů, tedy provedení Jam. Musím říci, že zvolená cihlová barva mu moc slušela a efektní bylo i sladění černé střechy a černě lakovaných ráfků kol. Design je věc subjektivní, já osobně hodnotím práci designérského týmu velmi dobře. Adam nevypadá jako bonbon, ale přitom má milý a veselý kukuč s rošťáckou jiskrou v hlavním světlometu. Velmi povedený je pak i interiér. Na palubní desce naleznete prvky lakované v barvě karoserie, hezky tvarovaný volant, nápaditě řešené ovladače a mnohé další. Samozřejmostí je multimediální informační systém umožňující spojení s vaším telefonem (více ve vloženém boxíku napravo), přístup k internetu a poskytující také handsfree bluetooth. Novinka na přání nabídne i samočinný parkovací systém. Adam si sám najde místo a otáčí volantem, řidič se stará jen o zařazení jedničky či zpátečky a obsluhuje pedály. Ze seznamu pro tuto třídu neobvyklých prvků výbavy pak zmíním ještě například vyhřívaný volant či systém hlídání mrtvého úhlu.

 Automobily Opel Adam 1.4 Jam
Fešák Adam nabídne posezení pod hvězdnou oblohou, ať jste kdekoli.

Co se ergonomie týče, je z počátku trochu nezvyk ovládat vše přes dotykový sdružený displej. Ovšem logika jeho ovládání je skvělá. Jednoduchá! Nechybí tlačítko "home" pro návrat do hlavního menu, ovládání hlasitosti rádia je chytře mimo menu a tím i rychle dostupné. Jednotlivé sekce multimediálního systému jsou logicky uspořádané a všechny informace i možnosti nastavení tak naleznete velmi rychle. K ovládání panelu ventilační soustavy bych malou výtku už měla, je umístěný poměrně nízko. Ovšem vše si u mě žehlí důmyslným osvětlením, které se rozzáří, kdykoli se dotknete některého z ovladačů. To není jen efektní, ale i praktické, najednou máte skvělý přehled o tom, k čemu který otočný ovladač slouží.

Chválím posaz za volantem, rozsahy nastavení i tvarování předních sedadel. Stejně jako mnoho dalších věcí, ani kvalitní sedadla s dobrým bočním vedením nejsou v této třídě vůbec obvyklá. Vzadu je logicky, vzhledem k malému rozvoru, místa jen omezeně. Já se za sebe poměrně pohodlně usadím (ale já se svou výškou 165 cm nedosahuji ani výšky průměrného euročlověka. Za vyššího řidiče by se pak posadilo jen dítě. Kufr, či lépe řečeno kufřík, má skromný, ovšem na třídu naprosto standardní objem 170 litrů. Nakládací hrana je výrazně výše než dno zavazadelníku. Vzhledem k předpokladu, že se do kufru adamu nebudou nakládat těžké a rozměrné věci, to není velký problém, navíc se do prohlubně hezky skládají jednotlivé tašky jako do nákupního vozíku.

 Automobily Opel Adam 1.4 Jam
Dno kufru je níže než nakládací hrana. Věci sem skládáte jak do nákupního košíku.

Adam vyjíždí na zkrácené podvozkové platformě nové corsy. Vpředu jsou jeho kola vedena vzpěrami McPherson a vzadu pak vlečenými rameny. Klasická konstrukce, ovšem nečekaně dobré naladění vytvořily řidičsky atraktivní mix. Adam je krásně ovladatelný, mrštný a obratný. Sklon k nedotáčivosti se projeví až při opravdu ostré jízdě, která odhalí i limity stability. Při ostrém průjezdu zatáčkou či sérií zatáček a změně přenosu váhy při vytáčení oblouku adam laškovně vybočuje zádí. Pro zkušeného řidiče je to velmi zábavné, méně zkušeným pomůže standardně dodávané ESP, ale je nutné říci, že chování malého adamu není rozhodně nijak záludné a přetáčivé choutky má ve své podstatě menší i než někteří o třídu větší konkurenti s o 10 až 20 centimetrů delším rozvorem.

Testovaný exemplář dostal do vínku sportovní podvozek se sníženou světlou výškou, který mají standardně všechny adamy obuté do 17- a 18palcových kol. Pochvalu si přesto zaslouží nejen za jízdní vlastnosti, kterými se řadí na vrchol segmentu, ale i za komfort odpružení. Tedy, abyste mi rozuměli, je samozřejmě poměrně tvrdý, ale ve srovnání s konkurencí v této třídě vychází i v tomto kritériu velmi dobře a poskytne vám na kočičích hlavách rozhodně více pohodlí než Fiat 500 nebo Mini Cooper.

 Automobily Opel Adam 1.4 Jam
Adam nabízí 61 000 variací exteriéru a skoro 82 000 kombinací interiéru!

Prodeje Opelu Adam odstartovaly se třemi benzinovými čtyřválci. Úvodem budiž dvanáctistovka o výkonu 70 koní, stať tvoří motor 1.4 o výkonu 87 koní a závěr, či lépe řečeno vrchol, pak čtrnáctistovka produkující v maximu 100 koní. "Můj" adam byl zlatým středem, tedy verzí 1.4i/87 koní. O motoru můžu mluvit jen v superlativech. I slabší čtrnáctistovka je velmi živá a pružná a přitom jí nechybí gradace výkonu s přibývajícími otáčkami. Subjektivně adam působí mnohem dynamičtěji, než jak byste si jej představovali po pohledu do tabulky technických údajů. Jeho revírem je město a tomu odpovídá i odstupňování pětistupňové převodovky. Jednotlivé stupně jsou poskládané "nakrátko" hezky za sebou. Obecně je dynamika této verze a ochota motoru ke zrychlování a spolupráci velmi dobrá až do rychlosti nějakých 120 až 130 km/h. Pak už do hry vstoupí velké jízdní odpory a motor pochopitelně trochu ztrácí dech. Syrový exemplář, který se dostavil k testu, si v průměru řekl o skoro 7 l/100 km. Zdá se to více, ale pravda je, že adam byl testován převážně v městském provozu, čímž se výsledek ukazuje v lepším světle. Kdo by chtěl silnější a výkonnější adam, může zvolit stokoňovou verzi nebo si musí počkat například na nové turbomotory s přímým vstřikováním, jež budou spřaženy se šestistupňovými převodovkami.

Řízení je trochu přeposilované a gumové okolo středové polohy, jinak však adam šlape jako hodinky. Elektrický posilovač nabízí i mód City pro snadnější manévrování například při parkování. Mně osobně to už přijde zbytečné, v pomalých rychlostech je účinek posilovače více než dostatečný i tak. Pochvalu pak naopak zaslouží přesné a krátké řazení pětistupňové manuální převodovky nebo účinné, ostřejší, ale snadno dávkovatelné brzdy.

 Automobily Opel Adam 1.4 Jam
Čtrnáctistovka pod kapotou se ukázala ve skvělém světle.

Pohled do ceníku odhalí, že adam je vyšší cenová. Ovšem tak vychází jen při porovnání s klasickými minivozy. Ze srovnání se stylovkami tohoto segmentu už vůbec špatně nevychází. Navíc je nyní v prodeji za atraktivní zaváděcí cenu. Kam se pak vyšplhá finální cena vámi naspecifikovaného automobilu, je otázkou, možností a lákadel má adam v seznamu příplatkových prvků přehršel. Tady budou rozhodovat sympatie a emoce, nikoli kalkulačka a pragmatická úvaha.

Cena
Adam 1.4 Jam: 342 900 Kč
Testovaný vůz: 389 900 Kč

 Automobily Opel Adam 1.4 Jam
Je mi sympatické, když auta mají jméno a nejen jakési kódové označení.


Vydáno: 08. 04. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Adam bazar