Opel Ampera: Robotický vysavač

Evropský vůz roku 2012 přijíždí z českého trhu vyluxovat skalní příznivce inovativní techniky. A spolu s nimi i jejich bankovní konta.

Jedna dobrá zpráva na začátek – perleťová metalíza stojí 13 200 Kč. Ta druhá ale již tak dobrá není – v základu za amperu s prostorností malého vozu a motorem 1,4 l (+ elektromotor) u prodejce necháte 1 080 000 Kč, tedy tolik, co za výkonný luxusní sedan prémiové značky.

 Automobily Opel Ampera
Ampera je při jízdě až nebezpečně tichá, nástavec předního spoileru je často v kontaktu vozovkou.

Výjimečnost tohoto elektromobilu s prodlouženým dojezdem netkví ve vzhledu, ale v propracovaném systému pohonu. Jeho přední kola pohání výhradně elektromotor, který si bere energii z baterií uložených pod zadními sedadly a vysokým středovým tunelem, nebo mu ji dodává spalovací motor ve funkci generátoru. Na elektřinu ampera v praxi ujede reálně nějakých 50 km, po vyčerpání bloku 288 li-ion baterií o kapacitě 16 kWh začne dodávat energii čtyřválec, kterému je k dispozici 35l nádrž. Baterie je přitom možné dobít i z běžné zásuvky, což ale trvá přibližně šest hodin.

V režimu, kdy běžel spalovací motor, ampera při našem svezení s velkým podílem ježdění po městě spotřebovala 5,8 l/100 km, při více než polovičním využití pohonu jen na baterie pak velmi dobrých 3,3 l/100 km, byť je to mnohem více než nereálných laboratorních 1,2 l/100 km udávaných výrobcem.

V nízkém voze se sedí jako ve sportovním kupé, dva cestující vzadu přitom mají hlavu pod zadním sklem. Kabina s lacinými plasty je poplatná americkému původu vozu (vychází z Chevroletu Volt). Barevné displeje s kvalitní grafikou překvapí komunikací v češtině. Ovládání je vcelku intuitivní, na obrazovkách je možné sledovat energetickou bilanci i spotřebu jednotlivých agregátů.

 Automobily Opel Ampera
Technicistně pojaté přístrojové desce dominují displeje komunikující v češtině. Kvalitní a přehledné displeje umožňují přehled o celkové energetické bilanci.

Jízda jen na baterie je velmi tichá. Kromě klasického klaksonu tedy nechybí ani méně výrazný pro chodce. Ampera je vcelku komfortní, byť za cenu výrazného náklonu v zatáčkách, kdy ESP hystericky zasahuje již v rychlostech okolo 70 km/h. Přes sportovní vizáž se nejedná o sportovní model, řízení poskytuje jen minimální zpětnou vazbu a brzdy mají pomalý nástup.

Oproti elektromobilům se z hlediska každodenního využití jedná o lépe využitelný model, byť enormně drahý a majitele v mnoha směrech omezující.

Cena
Ampera: 1 080 000 Kč
Testovaný vůz: 1 165 700 Kč

 Automobily Opel Ampera
Přepravní kapacita je na úrovni vozů kupé

KOMPLETNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka × šířka × výška 4498 × 1787 × 1438 mm, rozvor 2685 mm, provozní/celková hmotnost 1715/2080 kg. Zavazadlový prostor 0,300 m3, objem pal. nádrže 35 l.

Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu vlečená ramena, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 225/65 R 17. Pohon předních kol. Mezi motory planetová převodovka.

Motor
Trakční elektromotor, nejvyšší výkon 111 kW (150 k), točivý moment 370 Nm. Zážehový čtyřválec ve funkci prodloužovače dojezdu, zdvihový objem 1398 cm3, nejvyšší výkon 63 kW (86 k) při 4800/min, točivý moment 126 Nm při 4250/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h: 9,0 s
Nejvyšší rychlost: 161 km/h
Spotřeba paliva: 1,3/0,9/1,2 l/100 km

 Automobily Opel Ampera
Ve dvojici spalovací motor-elektromotor je benzinový čtyřválec „pod pantoflem“.


Vydáno: 19. 06. 2012

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Ampera bazar