Opel Ampera vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid: S povolením dobíjet

Tito dva agenti nechtějí spoléhat jen na benzin nebo elektřinu. Práce pro dvě "tajné služby" se ale vůbec nevyplácí, Mata Hari by mohla vyprávět, nebo snad ano?

Žádný z nich není žádným nováčkem, Opel Ampera je na našem trhu od jara loňského roku a je průkopníkem vozů označovaných jako elektromobily s prodlužovačem dojezdu. Tím se myslí to, že když jim dojde "šťáva" v baterkách, spustí si spalovací motor (v případě ampery je to zážehová jednačtyřka o výkonu 63 kW), který pak přes generátor elektrického proudu pohání elektromotor. Výsledek tak připomíná to, co železničáři znají již léta: dieselelektrickou lokomotivu.

Toyota Prius je také stará známá, u verze Plug-in Hybrid ale došlo k několika zásadním změnám. Tou nejdůležitější je možnost nabíjet baterie přímo z elektrické sítě, navíc už nejsou niklmetalhydridové, ale lithioiontové a s kapacitou 4,4 kWh (ampera pobere celých 16 kWh). Drobné detaily se změnily i na karoserii a v interiéru přibylo tlačítko na odložení nabíjení (auto se může začít elektřinou plnit až v momentě, kdy ČEZ, RWE a spol. nastaví levnější noční tarif, ampera to zvládá také). Pohon Hybrid Synergy Drive ale funguje stále stejně: přední kola může pohánět buď spalovací motor (má objem 1,8 litru a výkon 73 kW), elektromotor (60 kW) nebo oba dohromady (se systémovým výkonem 100 kW), vše řeší planetová převodovka, která svým projevem připomíná bezstupňové CVT.

 Automobily Opel Ampera vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid
Setkání u nabíjecí stanice. K životu ji ale ani ampera ani prius nepotřebují.

Jen o technice obou vozů by se ale daly popsat stohy papíru, když už za auto zaplatíte přinejmenším 910 000 Kč (v případě priusu) nebo 1 150 000 Kč (za amperu), chtělo by to, aby technické inovace v praxi opravdu fungovaly. U standardního priusu si tím můžete být jistí, Toyota má ve vývoji hybridů výrazný náskok. Plug-in hybrid přidává možnost ujet 17-20 km čistě na elektřinu, pokud ale nemáte zahřátý motor nebo je zapotřebí pohánět kromě kol i topení či klimatizaci, spalovací motor se spustí tak jako tak. 60kW elektromotor priusu prostě nestačí. Bezemisní piha na kráse. Ampera totiž svůj "benziňák" nepotřebuje tak často, vždyť má její trakční elektromotor 111 kW. 16kWh akumulátory navíc vystačí na reálných 50 km a bezemisně můžete jet i rychlostí rovnající se českému dálničnímu limitu (jen se připravte na to, že pak dílky ukazující zbývající kapacitu baterie mizí rychlostí blesku). Slabý elektromotor priusu zvládne pouze 85 km/h.

Jakmile ale elektřina uskladněná v akumulátorech dojde, karta se obrací. Ukazatel kapacity baterie v priusu se "rozsegmentuje" (do té doby byl celistvý), u ampery "baterku" nahradí stojan čerpací stanice znázorňující stav palivové nádrže. Toyota v tomto režimu funguje jako klasický full hybrid, oba pohony se vzájemně doplňují a spotřeba se i na dálnici dá držet na 5,6 l/100 km. Ampera se sice prius snaží napodobovat, jenže jí to moc nejde. Jednačtyřka při zátěži spálí i 8 l/100 km a běžná spotřeba v režimu Hold (kdy elektromotor jen vypomáhá zážehovému agregátu) je 6 l/100 km, prius umí jezdit i za 4,5 l/100 km. Menší baterie priusu také naplníte mnohem rychleji, stačí k tomu nějaké dvě hodiny (a nabíječkou proteče asi 3,5 kWh), ampera potřebuje šest (se spotřebou 17 kWh). Japonským fíglem je navíc dobíjení baterie na dálnici, pokud neztratíte veškerou energii potřebnou pro čistě elektrický provoz, umí prius v režimu HV (obdoba holdu u ampery) plnit akumulátor prakticky až na maximální kapacitu. Při cestě z Prahy do Brna tak můžete šetřit životní prostředí i v moravské metropoli.

 Automobily Opel Ampera vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid
Plné obsazení je ekologičtější než jezdit sám, prius tak pojme pět cestujících.

Souboj pohonů tedy vychází přibližně nerozhodně. Auto ale nedělá jen motor. A vězte, že první usednutí do ampery donutí klít i ty nejklidnější řidiče. Dotykové plošky, jež nahrazují klasická tlačítka a kterými je středová konzole doslova poseta, postrádají jakoukoli fyzickou zpětnou vazbu. Nastavení teploty, změna rozhlasové stanice? Připravte se na to, že ze začátku budete při každém pokusu málem brousit svodidla. Ne že by prius byl ergonomickým majstrštykem (důkazem budiž ovládání vyhřívání sedadel pod středovým mostem), ale ampera to ve snaze být opravdu hi-tech přehnala. Japonský účastník ekozájezdu boduje i větším zavazadelníkem a prostorem pro hlavu pasažérů na zadních sedadlech. Materiály v interiéru toyoty působí trochu obyčejně, jsou ale příjemnější než pouťově lesklé plasty v opelu.

Ten nepřesvědčí ani jízdními vlastnostmi, těžký vůz je silně nedotáčivý a při každém ostřejším průjezdu zatáčkou rozblikáte v přístrojovém štítu kontrolku stabilizačního programu. I brzdy se hůře dávkují. Ani prius není žádný supersport, ale jeho podvozek funguje i na okreskách lépe. Je také pohodlnější (u plug-inu jsou standardem 15" kola a za větší ani nelze připlatit) a s výše položeným nárazníkem se snadněji parkuje nad obrubníky. To s gumovým límcem na přídi ampery budete škrtat o každý zpomalovací práh.

 Automobily Opel Ampera vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid
Pozor na ně. Barevné informační displeje opelu snadno odvedou pozornost od řízení.

Vítězství tedy jasně připadá vyváženější a podstatně levnější Toyotě Prius Plug-in Hybrid. Opel Ampera je počinem, kterému se nedá upřít odvaha. S vývojem lepších baterií a úspornějších motorů bychom se ani nedivili, kdyby v budoucnu prius bez zadýchání porazil. Už teď bude úspornější, pokud ho zvládnete provozovat v čistě elektrickém režimu. Ve prospěch opelu hraje také lepší dynamika. V jiných oblastech má ale univerzálnější toyota zatím nesmazatelný náskok.

Cena
Opel Ampera: 1 150 000 Kč
Testovaný vůz: 1 231 245 Kč

Toyota Prius Plug-in Hybrid: 909 900 Kč
Testovaný vůz: 924 900 Kč

 Automobily Opel Ampera vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid
Odpor vzduchu je důvodem, proč jsou zádě ampery i priusu řešené velice podobně.


Vydáno: 18. 03. 2013

Autor: Martin Přibyl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Ampera bazar