Opel Astra GTC 2.0 CDTI Sport: Soulad

Jako shoda podmětu s přísudkem v češtině mně připadá spojení třídveřové Astry GTC s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 161 koní.

Třídveřová karoserie totiž v pojetí značky Opel v modelové řadě Astra není nějaká hra s dvěma páry dveří, kdy se můžete rozhodnout, zda si z třídveřové varianty za příplatek neuděláte praktičtější pětidveřový hatchback. O tom, že designové rozdíly jsou zásadní, svědčí i jen tři společné karosářské díly. Jako důležitější než rozdílnost dílů se mi ovšem jeví to, že ostře řezané rysy s výraznými prolisy jsou skutečně vydařené a líbivé.

K tomuto vzhledu (a jízdním vlastnostem, o nich později) přesně pasuje nejsilnější turbodiesel z nabídky automobilky Opel. Jeho takřka okamžitě se projevující síla mne zaujala již při rozjezdu – žádná prodleva, zátah se dostaví, jakmile ručička překročí hranici 1000 otáček za minutu, tedy takřka okamžitě. Při klidné jízdě se ručička otáčkoměru drží pod hranicí 2000 otáček. Na dálnici při maximální povolené rychlosti 130 km/h otáčky vystoupaly jen na 2200 za minutu a spotřeba se pohybovala kolem 6 l. Mimo město se turbodiesel spokojí s odběrem i méně než 5 l/100 km a ani ve městě spotřeba zásadně neroste. Průměr v testu byl nakonec 5,5 l/100 km. Turbodiesel dává vozu svižné zrychlení i při rychlosti nad 130 km/h, což jsem vyzkoušel na německé dálnici. Spotřeba i při dvoustovce snesitelná, okamžitý odběr se pohyboval kolem 9 l/100 km.

 Automobily Opel Astra GTC 2.0 CDTI Sport
Astra GTC představuje zajímavý mix hatchbacku a kupé. Z karoserie sourozenců má společné logo, anténu a zrcátka.

Na dálnici prokazuje Opel Astra GTC velmi dobrou směrovou stabilitu, na čemž se podílí nejen širší rozchod, nýbrž také úpravy podvozku, který působí opravdu výborným dojmem. Zejména změna přední nápravy se kladně projevuje jak při ostřejší jízdě v zatáčkách, tak při držení směru při maximálních rychlostech. Jízdní vlastnosti Astry GTC tak rovněž ladí s jejím sportovním vzhledem. Aby nedošlo k omylu – gétécéčko není ostrý sporťák, ostatně ani chválený turbodiesel samozřejmě takové ambice nemá. Kvůli tomu si ani nepostesknete, že řízení by přece jen mohlo být komunikativnější, nicméně nastavení elektrického posilovače řízení je vydařené a ve vyšších rychlostech odpovídajícím způsobem tuhne. Řazení je přesné, nicméně jeho dlouhé převody jsou nastavené spíš pro úspornou jízdu než sportovní pohrávaní s pákou. Vliv na jízdní vlastnosti má rovněž větší hmotnost přídě, což zvýšilo sklon k nedotáčivosti.

Dvojakému charakteru vozu odpovídá i interiér, který od standardní astry odlišují hlavně sportovní sedadla s odpovídajícím bočním vedením. Ergonomie je docela dobrá, na orientaci v množství tlačítek si je však třeba nějaký čas zvykat. Vpředu je místa takřka nadbytek, vzadu je to slabší, nicméně na třídveřový vůz opět nadstandard. Trochu potrápí nastupovaní na zadní sedadla, ale to je potíž, s níž se při volbě třídveřového vozu prostě počítá.

 Automobily Opel Astra GTC 2.0 CDTI Sport
Ergonomie přijatelná, jen ten výhled šikmo vpřed kdyby byl lepší.

Kufr (380 l) mezi třídveřovými hatchbacky nejen kvůli objemu má jen minimum konkurentů, navíc má praktický tvar. Ačkoliv na jeho dveřích je i vybrání pro prsty, otevírá se stisknutím symbolu na klíčku nebo zmáčknutím loga.

Astra GTC nabízí výtečný podvozek i motor a splní i umírněné sportovní ambice, přičemž současně zůstává praktickým vozem.

Cena
Astra GTC 2.0 CDTI Sport: 574 900 Kč
Testovaný vůz: 632 500 Kč

 Automobily Opel Astra GTC 2.0 CDTI Sport
Tvar a velikost, to jsou trumfy zavazadelníku. Vyšší hrana nevadí.


Vydáno: 03. 09. 2012

Autor: Tomáš Pudil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Astra bazar