Opel Astra OPC: Die Blaue Sau

OPC je nejrychlejší Astrou všech dob. Také nejsilnější a v běžném provozu podivuhodně civilní. A jede, jak se říká, "jako píchlá svině"!

Není tomu tak dávno, co "každý věděl", že hranice výkonu přenesitelného předními koly leží maximálně někde u 250 koní a za ní je jen utrpení a mizérie. Pak přišel Focus RS a ukázal, že se šikovnou konstrukcí přední nápravy není ani 300 koní nezvladatelných. Ostatně vychvalovaný Mégane R.S. Cup se samosvorem si vede snad i lépe než dobře.

Nebyl by to Opel, kdyby tradičně nepoložil aktuální konkurenci výkonově na lopatky, ovšem u OPC se tentokrát rozhodli nenechat nic náhodě a kromě hrubého výkonu se zaměřili i na ovladatelnost. O přenos výkonu se tak stará mechanický lamelový samosvorný diferenciál na nápravě HiPerStrut s oddělenými těhlicemi, podvozek byl snížen o dalších 10 mm, adaptivní tlumiče FlexRide přitvrdily o 30 % a vnitřně chlazené vrtané kotouče s brzdiči Brembo našly své místo nejen vpředu, ale i na upravené zadní nápravě s Wattovým přímovodem. Pod kapotu se vměstnal dvoulitrový čtyřválec dopovaný až 1,5 bar z vysokotlakého turbodmychadla. Balíček doplňují anatomické sedačky, hliníkové pedály a porůznu roztroušená loga OPC.

 Automobily Opel Astra OPC
Za normálních okolností je motor tichý a kultivovaný. Na plný plyn syčí, řve a prská. Nádhera!

Funguje to? No jistě že ano. Po nastartování se ozve brumlání výfuků, pak již jen chvíli počkat na zahřátí všech provozních kapalin, následně je třeba zmáčknout tlačítko OPC, které přitvrdí tlumiče, přemapuje reakce řídicí jednotky a posilovače řízení, a kdo by nepodržel tlačítko ESP, když jej lze opravdu komplet vypnout? A pak je již čas spusit inferno!

Na plný plyn přejde bručení výfuku v naštvaný řev a hlasité zlověstné syčení. Při podřazení astra práská do výfuků, dokonalé divadlo. Především ale neskutečně táhne, pocitově se zdá ještě rychlejší než na papíře a na mokrém asfaltu klidně protočí kola i na trojku v rychlostech nad 100 km/h. Stejně nesmlouvavý účinek mají i brzdy, které nevadnou ani při opakovaném plném využití z vysokých rychlostí, auto i při maximální deceleraci udržuje příkladnou stabilitu.

Vše ale není tak růžové. Fenomenální grip na výjezdech ze zatáček zasluhuje absolutorium, ale vizitku mu kazí těžko korigovatelná citelná nedotáčivost na vjezdu, léčitelná ovšem receptem "pomalu dovnitř, rychle ven". Obdivuhodné je i to, že 280 koní netahá za volant. Opravdu prakticky vůbec. Ovšem řízení nemá mnoho citu, auto si s vámi ale dostatečně povídá přes sedačku... jejíž opěradlo nejde nastavit tak kolmo, jak by u hot-hatche mělo. Upravený interiér je pohledný, ale nepůsobí dojmem neprůstřelné kvality, a převodovka se s otáčkoměrem u červeného pole občas zdráhá nechat si vnutit trojku a při podřazování i dvojku. Výhodou je univerzální použitelnost, jelikož v běžném nastavení je OPC na svoji kategorii příkladně komfortní. I při klidné jízdě je však dost nenasytné, dojezd na nádrž jen lehce překročí 400 km, při odběru přes 13 litrů ve městě, lehce pod 11 na dálnici a 11,2 l/100 km v průměru.

 Automobily Opel Astra OPC
Individuální doplňky v interiéru vypadají výtečně, zpracování by místy zasloužilo doladit.

Nejsilnější astra má i vzhledem k výbavě docela příjemnou cenu, což jí usnadní cestu za zákazníky, kteří chtějí civilní pohodlné auto, které se umí na požádání proměnit. Které možná není delikátně vyvážené, ale zato velmi, velmi... svinsky rychlé.

Cena
Astra OPC: 722 900 Kč
Testovaný vůz: 722 900 Kč

 Automobily Opel Astra OPC
O udržení vozu na silnici se stará náprava HiPerStrut a samosvor. Ovšem zvěř v okolistých lesích k smrti vyplašíte už jen řevem a syčením pohonného ústrojí.


Vydáno: 20. 02. 2013

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Astra bazar