Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo LPG Cosmo

Trh s alternativními palivy pomalu, ale jistě nabírá na významu. opel Astra Sports Tourer sází na zkapalněný ropný plyn alias oblíbené LPG. Jak se nám s ním žilo?

Český automobilový trh jde pod vlivem krajových specialit rozličného druhu nezřídkakdy proti hlavnímu evropskému proudu. Typickým příkladem je i větší obliba pohonu LPG vůči Evropskou unií oficiálně protežovanému stlačenému zemnímu plynu (CNG), který je díky komplexu svých vlastností šetrnějším k životnímu prostředí a jako takový oficiálně hodnocen coby zelenější alternativa.

Z profilu nejvíce vyniknou harmonické linie, které kombíku dodávají nadčasový vzhled a důstojnost blízkou větší insignii.


Našinec se ovšem v prvním sledu řídí pohledem do své peněženky a tady je ropný derivát jménem LPG díky legislativě a celkově levnější zástavbě zatím stále na koni. Přestavby ojetých benzinových aut na pohon LPG jsou proto u nás takřka národním sportem, který realizuje rozsáhlá síť specializovaných servisů. Vedle běžného automobilového plebsu jsou zvláště oblíbeným terčem konverzí vysloužilé manažerské limuzíny nebo americké koráby s mnohalitrovými zážehovými motory. V posledních dvou letech však geometrickou řadou přibývá i výrobců, kteří auta poháněná zkapalněným ropným plynem nabízejí ke koupi jako nová nebo dodatečně upravená s běžnou tovární zárukou.

Do první skupiny patří německý Opel, který pohon LPG nabízí pro své vybrané modely. My jsme se blíže seznámili s plynofikovaným rodinným kombíkem Astra ST. Ten v případě testované nejlepší výbavy Cosmo vychází jen o 30 000 Kč dráž než běžné benzinové provedení s motorem 1.4 Turbo, který je pro verzi LPG jedinou volbou. Oblíbená astra prošla před dvěma lety drobným vyhlazováním vrásek, kromě nových nárazníků a několika dalších detailů se však na její vizáži nic podstatného nezměnilo. Nebyl důvod – současný model je podobně jako insignia stále velmi líbivé auto dávající zapomenout na šedivou minulost značky.

Vstřikovače od italské společnosti Landi Renzo nejsou jediným zásahem do motoru. Zcela jiné je i sání, nezbytností jsou třeba také tvrdší ventilová sedla.


Astra je stejně jako její větší sestra z těch aut, jejichž kokpit vás zcela obklopí. K pozitivům patří pocit útulnosti a bezpečí, nevýhodou je horší výhled zejména šikmo vpřed, ale i dozadu, daný vysokou linií oken a tlustými sloupky. V případě testované výbavy Cosmo jsme se naštěstí mohli spolehnout na parkovací senzory i zadní kameru. V době masivního nástupu dotykových multifunkčních displejů nemá mnoho kolegů slova chvály pro středový panel astry s menším pralesem tlačítek, za sebe však musím říct, že jsem si zvykl poměrně rychle také díky tomu, že rozvržení ovladačů je logické a každé tlačítko má zpravidla vždy jen jednu funkci. Opel jako by si s pochvalami vybral trochu oddechového času v prostřední části auta. Místo na šířku je opět dominantní, na rozdíl od hatchbacku si ani neodřete pleš, před koleny je to ale podprůměr, nehledě na to, že chodidla takřka nezasunete pod přední sedačky. Co je ubráno zadním cestujícím, si astra vynahrazuje v kufru, což je u sportovně vyhlížejícího kombíku zvláště příjemné zjištění.

Už vzpomínaný turbomotor slibuje papírových 140 koní, když jsem však do astry přesedl ze stejně výkonného Seatu Leon 1.4 TSI, marně jsem pátral, kam že se ti koníci rozutekli. Dojem z dynamiky zkrátka není takový, jaký by se podle technické tabulky mohl jevit, přičemž pod dílo zkázy nadějného sportovce se rovným dílem podepisují vysoká hmotnost a těžké převody. Motor má jinak celkem příjemný jadrný zvuk a jeho projev je prost turboefektu, žádné větší sportování po něm však nechtějte. Ve vyšších dálničních rychlostech začíná být i trochu více slyšet.

Posaz za volantem je útulný a obklopenost masou hmoty dodává řidiči dostatek jistoty. Nevýhodou je horší výhled ven.


Z auta přímo sálá bytelnost a s ní spojená vysoká odolnost karoserie proti krutu. Pocit bezpečí bývá někdy až zákeřný, protože svižný nárůst rychlosti jako by se vás v rozložitém interiéru ani netýkal. Astra umí naštěstí velmi dobře podržet i v zatáčkách, kde použité zimní sedmnáctky zuby nehty sledovaly stopu do doby, než se ke slovu definitivně protlačily neoblomné fyzikální zákony a touha přídě opustit zatáčku po tečně. Náhlé ubrání plynu v oblouku naproti tomu znamená dobře kontrolovatelné utažení stopy. Testovaný vůz sice nedisponoval známým adaptivním podvozkem Flexride, i tak se mi ale vyvážení jevilo jako optimální kompromis mezi pohodlím a jistotou v zatáčkách a ve vyšších rychlostech. Zcela bez vlivu na dynamické vlastnosti je přepínání mezi oběma variantami pohonu.

Pokud nepočítáme modely na CNG, nemá astra na LPG v tuto chvíli na trhu žádného srovnatelného konkurenta. S přihlédnutím k dlouhodobě příznivé cenové politice Opelu s častými akčními slevami jde o velmi výhodnou nabídku, příjemná je rovněž možnost alternativní pohon volně kombinovat se všemi výbavovými stupni.

Přední sedadla mají příjemný tvar a podrží i v zatáčkách. Dají se seřídit i pěkně nízko.

JÍZDA: Solidní jistota

Jízdní vlastnosti současné astry byly při představení modelové řady jedním z příjemných překvapení a bez výhrad to platí i pro kombík Sports Tourer. Název by mohl napovídat o přehnaně tvrdém odpružení, ve skutečnosti je však astra mírumilovným univerzálem, který i se sedmnáctipalcovými koly žehlí povrch českých silnic s obdivuhodnou samozřejmostí. Drobné komplikace nastávají jen při přejezdu hlubokých výtluků nebo příčných zpomalovacích prahů, které podvozek kombíku absorbuje jen za cenu nepříjemných rázů. Dobrá torzní tuhost skeletu však brání rozvoji jakýchkoliv rušivých pazvuků v interiéru. Účelem rodinného kombíku poháněného alternativním palivem jistě není zdolávání zatáčkovitých úseků v rekordních časech, praktické provedení astry se však nezpronevěřuje svému názvu a svižnější jízdu snáší se ctí. Ještě více jistoty by mohlo dodat komunikativnější řízení, to už bychom toho ale po mainstreamovém kompaktu asi chtěli moc.

Vůbec nadšený jsem nebyl z brzd, resp. podivného ovládání nástupu jejich účinku. Pedál od počátku klade přiměřený odpor, dlouhou dobu se však nic neděje, až vzápětí čelisti stisknou kotouče velkou intenzitou. Než si na tuto specialitu zvyknete, párkrát asi pro pobavení spolucestujících (méně už řidičů aut za vámi) zastavíte na křižovatce zbytečně natvrdo. Ocenil jsem naopak klasickou ruční brzdu, kterou je za příplatek možno nahradit pohodlnějším, leč choulostivějším elektrickým ovládáním.

Na silnici je vůz i s klasickým podvozkem příjemně komfortní. Nevadí ani použití sedmnáctipalcových kol.


Přeplňovaná jednačtyřka se honosí lákavými parametry, realita ale může být pro někoho menším zklamáním. Asi nejvíce mě na celém motoru bavil charakteristický jadrný zvuk, který začíná být při vyšším tempu trochu více slyšet. Vysoká pohotovostní hmotnost, blížící se 1600 kg, spolu s těžkými převody brzdí elegantní plynový kombík v rozletu a činí jej spíše pohodovou volbou – koneckonců při zájmu o astru na LPG stejně nemáte na výběr. Downsizovaný agregát vás na oplátku netrápí turboefektem a svůj omezený zátah servíruje hezky lineárně. Přivyknout však musíte letargickým reakcím na plyn a jen velmi pozvolnému opadávání otáček při ubrání plynu.

SPOTŘEBA: Velký dojezd

Přestavba benzinového motoru na alternativní palivo spolu s nepřítomností palubního počítače poněkud relativizuje exaktnost naměřených hodnot spotřeby nebo maximálního dojezdu. I tak ale můžeme s naprosto klidným svědomím konstatovat, že s takto osazenou astrou dojedete skutečně daleko. K dispozici máte tank na 47 litrů zkapalněného plynu a standardní benzinovou nádrž na 56 litrů naturalu. Tahle čísla napovídají, že bezpečné zdolání (a překročení) tisícikilometrové hranice na jedno natankování obou zdrojnic paliva není ani v nejmenším chimérou.

Hrdlo pro plnění LPG najdete hned vedle vpusti benzinu. Před plněním je nezbytné nainstalovat kovovou redukci.


Současně se potvrdila stará známá pravda o tom, že spotřeba malého turbomotoru je silně odvislá od nastoleného jízdního stylu. Když se nekontrolujete a naplno využíváte přidušený potenciál tohoto hnacího ústrojí, vyšplhá se odběr benzinu klidně přes 12 litrů. Při běžné jízdě mimo město se průměr pohyboval mezi 7 a 8 l/100 km. Na dálnici ve 130 km/h si motor vezme necelých osm litrů (motor pracuje s 2700 otáčkami), úsporná jízda mimo město rychlostí okolo stovky znamená odběr jen 5,6 l/100 km. Spotřeba zkapalněného plynu je vždy o něco vyšší než při provozu na konvenční palivo a nejinak tomu bylo v případě našeho opelu, který si při převážně hustém městském provozu řekl v průměru o 11,4 litru na sto kilometrů. Plynová auta se tradičně startují na benzin, k přepnutí na LPG dochází samočinně po krátkém ohřátí, což signalizuje červená kontrolka.

PROVOZNÍ NÁKLADY: Příznivé ceny

Servisní intervaly má Opel Astra Sports Tourer kilometrově delší než někteří konkurenti, když do servisu musíte zamířit každých 30 000 km nebo alespoň jednou ročně. Ne každý autorizovaný servis však disponuje potřebnou infrastrukturou pro údržbu a opravy auta jezdícího na LPG. Před plánovanou návštěvou tedy doporučujeme tuto skutečnost ověřit. Základní cena servisní hodiny činí přijatelných 990 korun, což je o 180 Kč více než v případě běžné jednačtyřky. Při některých kilometrových probězích (60 000, 120 000 a 180 000 km) se však sazby shodují. Více než dvojnásobku naopak umí u LPG verze dosáhnout cena servisního materiálu.

Výrazný nárůst cen servisních úkonů u plynového opelu neočekávejte. Náklady se pohybují v mezích ostatních modelů nižší střední třídy.

INTERIÉR: Útulný interiér

Vnitřek vozu vychází z premis, které byly poprvé prezentovány při představení insignie. Palubní deska posádku doslova obtéká a dává tak zapomenout na skutečnost, že zvenku je Astra ST pořádný kus auta. Menší vzdušnost je příjemná vpředu, kdy člověku dodá ten správný pocit bezpečí a jistoty při rychlejší jízdě, zadní pasažéři však mohou po zásluze žehrat na ne zrovna světoborné prostorové dispozice. S oblibou tepaným tématem je u opelů bezesporu střed přístrojové desky se změtí funkčních tlačítek. Větší insignia se této kontroverze s posledním faceliftem zbavila, astra se prozatím honosí rozlehlým polem plným kláves. Realita je taková, že tato funkční pavučina působí trochu děsivě spíše na oko, v běžném provozu si na ni lze docela dobře zvyknout – možná lépe než na dotykové displeje, kde se musíte ke kýžené funkci dlouze proklikávat. Nepříjemnou specialitou spjatou se zástavbou LPG je absence palubního počítače, takže spotřebu musíte dopočítávat pěkně ručně podle údajů zjištěných při dotankování.

Středový panel koncentruje velké množství tlačítek, zdánlivá změť má však svůj systém. Palivoměr umí po přepnutí tlačítkem ukázat hladinu obou paliv.

VÝBAVA: Široké menu

Výbavové stupně Opelu Astra Sports Tourer jsou rozvrstveny do čtyř základních úrovní (Essentia, Enjoy, Active, Cosmo), samostatnou jednotkou je model BiTurbo, který má vlastní konfiguraci. Pro zájemce o plyn je příjemnou zprávou možnost verzi LPG kombinovat se všemi výbavami. Už v základním stupni Essentia nabízí výrobce ve standardu elementární komfortní prvky, jako jsou manuální klimatizace nebo elektricky ovládaná přední okna, zajímavěji se ale jeví oba střední stupně Enjoy a Active, které lze kombinovat s větším množstvím tematických příplatkových sad. Osobně bych si připlatil 12 900 Kč za lepší přední sedadla nebo sadu Flex organizer za 2000 Kč, jež zahrnuje systém kolejnic a síť v zavazadlovém prostoru.

Délkou zavazadelníku patří Sports Tourer k přeborníkům třídy. Ložná plocha je při sklopení opěradel v úplné rovině, vzniklá přepravní kapacita činí impozantních 1550 l.

JAKOU VÝBAVU BYCH SI VYBRAL JÁ

Zvolil bych provedení Active doplněné o dvě výbavové sady.

Na provedení Active ve verzi s LPG se v současné době vztahuje masivní sleva v hodnotě 108 000 Kč a to je příležitost, která by se neměla odmítat. Za svoje peníze dostanete porci výbavy zahrnující mimo jiné dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektrické stahování zadních oken, dešťový senzor, automatické přepínání světel nebo fešná sedmnáctipalcová kola. Z praktického hlediska bych neváhal připlatit 9800 Kč za výborné ergonomické sedadlo řidiče a 5200 Kč za univerzální interiérovou sadu s průvlakem na lyže nebo objemnou schránou pod sedadlem spolujezdce.

Zadní partie potěší střízlivou elegancí. Sports Tourer díky svým nenápadným křivkám s citem pro detail vypadá menší, než ve skutečnosti je.

Vydáno: 28. 04. 2014

Autor: Michal Borský, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Astra bazar