Opel Corsa 1,3 CDTI (70 kW) EcoFlex - Pozor, šetřím

Nízká kombinovaná spotřeba je sice hezká věc, ale nejsou náhodou úpravy motoru, převodovky a podvozku natolik zásadní, že to definitivně změní charakter auta? Jak se s extrémně úsporným turbodieselem jezdí, jsme okusili v testu modernizovan

Hon za minimální kombinovanou spotřebou se zatím českému trhu naštěstí vyhýbá díky tomu, že stát k nákupu úsporných modelů obyvatele ani firmy příliš nemotivuje. Co nás čeká, až čeští úředníci zavelí a naše peněženky budou nákupem nízkoemisních modelů o něco méně vyprázdněné?

Evropské šetření

Balíček opatření, kterým lze z relativně úsporného maloobjemového turbodieselu dostat model superúsporný-nízkoemisní, je celkem dobře známý. V poslední době jej zavádějí téměř všichni výrobci modelů, které se v Evropě prodávají ve velkých počtech.

Smyslem všech těchto opatření je obelstít tzv. Evropský jízdní cyklus (NEDC-New European Driving Cycle), snížit jízdní odpory a minimalizovat otáčky motoru, s nimiž konkrétní model cyklem projíždí. To vše má pochopitelně určitý nákladový limit, pokud by bylo opatření příliš drahé, zvýšilo by cenu upraveného modelu nad úroveň, která by po započtení státních bonusů byla zákazníky akceptovatelná.

Sportovní podvozek a k tomu dlouhé převody

Naše modernizovaná Corsa v superúsporné verzi má umět jezdit za 3,7 l/100 km, ale přitom nejde o žádného loudu - sprint z 0 na 100 km/h zvládá za 12,3 s a jede až 177 km/h. To obvykle základní turbodiesel v moderním malém autě nezvládá...

Na první pohled je na našem bílém hatchbacku, s grafikou bočních oken připomínající malé kupé, cosi nápadného. Až při bližším zkoumání si uvědomíte, že to nejsou jen 14palcová kola s poklicemi a vysokoprofilovými pneumatikami, ale i standardně snížený podvozek, jinak dodávaný ke sportovně laděným verzím GSi a OPC. Jeho účelem je v našem případě dosažení nižšího aerodynamického odporu vzduchu. Prakticky se tento prvek projevuje o něco horším jízdním komfortem, který ale částečně vyvažují 14palcová kola se 70% pneumatikami. To už jsme se dostali k odporu valivému.

 

Vzorek, šířka (175 mm), výška a zejména materiál pneumatik mění jízdní vlastnosti Corsy k nepoznání. Nižší valivý odpor je jistě chvályhodný, ale vyvážené jízdní vlastnosti se díky úsporným pneumatikám převtělily ve výrazně nedotáčivou charakteristiku. S naší Corsou je třeba do motýlkových dálničních přivaděčů i za sucha najíždět opatrně, protože pod zatížením deformované pneu varují jekotem před nedotáčivým smykem už při relativně nízkých rychlostech. Boční dynamika a tím i ovladatelnost Corsy je očekávanou nižší spotřebou postižena více než dost.

V podélném směru je to bohužel podobné. Tišší a výkonnější maloobjemový turbodiesel dostal novou techniku vstřikovacího systému, která sama o sobě může přispět k nižší měrné spotřebě. Důležitější ale přesto jsou prodloužené převody, které při jízdě posílají otáčky motoru co nejníže. Rozhodující je při tom pásmo do 120 km/h, v němž se odehrává laboratorní měření spotřeby. S velkým údivem ale zaznamenáváme, že zatímco verze motoru 1,3 CDTI se 66 kW jezdí standardně se šestistupňovou převodovkou, má náš výkonově špičkový 70kW agregát integrovanou jen pětistupňovou skříň.

 

Jízda s úspornou Corsou vyžaduje od řidiče obezřetnost. Rozjezd na první a druhý rychlostní stupeň odpovídá očekáváním, ale se zařazením trojky, čtyřky a pětky není radno spěchat, protože převody jsou mimořádně těžké a motor tak stále bojuje o přežití v nízkých otáčkách. Chce to zkrátka zvyk a více řadicí aktivity ze strany řidiče. Řadicí páka má v kulise naštěstí přesný chod a dobře vymezené cílové polohy, takže největší problém je zvyknout si na vytáčení turbodieselu při rozjezdu v městských rychlostech. Představa, že zařadíte ve městě pětku a padesátkou jej projedete bez řazení, je v případě tohoto vozu lichá.

Při rychlostech okolo 130 km/h začíná do interiéru i přes kvalitní odhlučnění pronikat hluk od motoru. Na poměrně nízké úrovni je i při vyšších dálničních rychlostech aerodynamický hluk. Velmi kvalitní je odhlučnění podběhů a kol.

Šetřit se musí umět

Když už všechna specifika jízdy s úspornou Corsou přetrpíte, dočkáte se i pěkné spotřeby. Podle údajů palubního počítače jsme během našich testovacích jízd dosáhli průměrné spotřeby 4,1 l/100 km, což je jen nepatrně vyšší odběr, než slibuje tabulka technických dat s laboratorně zjištěným údajem (3,7 l/100 km).

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h palubní počítač po čase ukáže pěknou průměrnou spotřebu 3,8 litru na 100 km. Při rychlosti 130 km/h se otáčky motoru pohybují kolem 2800 za minutu a průměrná spotřeba vzroste asi na 5,5 l/100 km, což je skvělá hodnota!

I z tohoto orientačního měření je zřejmé, že zázraky se nedějí. Představa, že budete s úspornou Corsou jezdit na dálničním limitu za 4 l/100 km je mylná. Jakákoliv rychlost nad 120 km/h žene odběr paliva z nádrže vzhůru. Snaze o minimalizaci spotřeby odpovídá jízda konstantní rychlostí, nejlépe kolem tachometrových 100 km/h, které odpovídají asi 2000 min-1.

 

Srovnání se starším modelem Corsy 1,3 CDTI (66 kW), který absolvoval srovnávací test s Fabií 1,4 TDI, ale naopak znamená malé vítězství pro dnes testovaný modernizovaný Opel. Před dvěma roky se dálniční spotřeba Corsy bez úsporného balíčku pohybovala kolem 7 l/100 km, což je o 1,5 l/100 km vyšší odběr, než jaký jsme dosáhli nyní.

I cena je argument!

Testovaný model nepatří mezi klasiku, která se ve třídě malých vozů u nás prodává ve velkých počtech. Hlavní cílovou skupinou jsou jednoznačně firemní flotily, u nichž lze odůvodnit vyšší pořizovací náklady naftových jednotek, pokud vozidla absolvují adekvátní roční kilometrový nájezd.

Nemáme sice ověřenou reálnou spotřebu běžných naftových verzí po technickém faceliftu, ale pokud by se příliš nelišila od starších provedení, znamenala by Corsa EcoFlex 1,3 CDTI (70 kW) úsporu 1 l nafty na každých 100 km při jízdě mimo město. S ohledem na cenu začínající pod 300 tisíci korun, jde o jednu z nejzajímavějších koupí v kategorii dostupných a reálně úsporných turbodieselů.

Podobně úsporný VW Polo 1,2 TDI se u nás prodává za více než 362 tisíc Kč, má při tom pod kapotou pouze tříválec.

Corsa za to nemůže

Jak už naznačily první jízdní dojmy, modernizovaný Opel Corsa dospěl zejména podvozkově. Jenže to jsme na testovaném provedení nemohli v českých podmínkách prověřit, protože ECO-priority mění jízdní vlastnosti auta a projev hnacího řetězce k nepoznání.

Ceny jsou, alespoň v rámci aktuální naftové nabídky Corsy, nastaveny správně. Testovaný EcoFlex je sice o 13 tisíc dražší než základní verze 1,3 CDTI s 55 kW, ale je taky podstatně hbitější v akceleraci, a to vše při velmi nízké spotřebě dosažitelné v reálném provozu. Srovnáním aktuálních ceníků naftových verzí snadno zjistíte, že tato Corsa s dieselem patří k cenovému low-endu, což byla ještě nedávno v případě jakéhokoliv modelu této značky utopie. Levnějších turbodieselů mezi malými vozy mnoho nenajdete, v ceně 296.800,-Kč jsou už zahrnuty nutné položky jako rádio s CD přehrávačem nebo klimatizace.

Zbývá odpovědět na jedinou otázku: Má investice do úsporných Eco-verzí smysl i bez státních pobídek? Jako vždy záleží na tom, jaké máte priority. A taky na tom, z čeho přesedáte. Speciálně v tomto konkrétním případě bychom flotilovým manažerům velmi doporučili přizvat ke konečnému rozhodování i řidiče, kteří s vozidly budou jezdit. Skok od běžné Corsy 1,3 CDTI k úsporné verzi EcoFlex je totiž v mnoha směrech výjimečný. Výhoda velmi nízké spotřeby je vykoupena trpkým kompromisem v oblasti jízdních vlastností, komfortu ovládání a pohodlí za jízdy.

 
První cena vozu218.800,-Kč (Corsa Essentia, 1,0 Ecotec, 48 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací296.800,-Kč (Corsa Essentia, 1,3 CDTI, 70 kW)
Základní cena testovaného vozu311.800,-Kč (Corsa Enjoy C´Mon, 1,3 CDTI, 70 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků465.200,-Kč (Corsa Enjoy C´Mon, 1,3 CDTI, 70 kW)

Plusy

  • Nízká spotřeba v praxi
  • Relativně zajímavá cena, ve srovnání s naftovou konkurencí
  • Čtyřválcová konstrukce nejlevnějšího turbodieselu
  • Výkonný motor
  • Prostorný a solidně zpracovaný interiér
  • Široký výběr příplatkové výbavy

Minusy

  • Úsporná jízda vyžaduje od řidiče více řidičského úsilí
  • Pro běžnou jízdu příliš dlouhé převody
  • Velký sklon k nedotáčivosti
  • Způsob integrace vestavené navigace, nízké rozlišení obrazovky
  • Vysoký příplatek ve srovnání se zážehovými motorizacemi s obdobnou dynamikou

Vydáno: 03. 05. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Opel Corsa bazar