Opel Corsa OPC - Provokativně drzý

Opel už ví, že nestačí vzít hatchback a napumpovat ho steroidy. Tentokrát to divize OPC zkusila s modelem Corsa a výsledkem je... Víte co? Investujte do hledání odpovědi více energie a zjistíte, jestli to samé udělali v Rüsselsheimu.

Řídil jsem novou Corsu OPC dvě minuty a musel jsem zastavit. Po prvním otočení volantu se řízení zdálo být hyperaktivní jako pes, který chce chňapnout po vlastním ocasu. Je tohle normální? Na parkovišti jsem musel vypadat jako idiot, který se učí na místě točit volantem (mimochodem perfektně tvarovaným díky proměnlivým konturám) a vyšlo mi to na dvě a čtvrt otáčky od dorazu k dorazu. Pokud chtěl někdo v oddělení Opel Performance Center udělat rychlý dojem, povedlo se mu to dokonale.

Samozřejmě, když berete klíčky od malého hatchbacku, který má pod kapotou bedýnku dynamitu s měrným výkonem 120 k/l, mrštnost lokomotivy je nesmysl. Jenže kvůli světu, ve kterém se používají nápisy jako ,,objekt v zrcadle je blíž, než se zdá", se už nejednou povedlo zabít slibné auto naprosto tupým řízením. Tak proto ten překvapivý úsměv hned na začátku.


 

Opel Corsa OPC dokáže zahnat letargii ještě před tím, než otočíte klíčem v zapalování. A není to jen zásluha modrého laku, charakteristického poznávacího znaku vozů OPC. Obrovská tlama v novém předním nárazníku vypadá společně se zamračenými světlomety jako živá věc, která se nemilosrdně pověsí za jakýkoliv vůz a začne ho požírat od zadních kol. Mám to před očima. Chramst, šestiválcová limuzína bolestivě zakňučí a uskakuje stranou.

Kam ten svět spěje? Třída mini a měla by se ji bát auta, která před deseti lety nemilosrdně vyháněla podobně malé vozy do škarpy. Malé? Jak relativní. Tato Corsa jezdí na 17palcových kolech, za příplatek dokonce o palec větších. A jak si věří. Kromě křídla nosí na zádi difuzor. V tomto případě bych ovšem nepodléhal panice. Podle PR povídaček funguje, ale moc bych jim nevěřil. Když se podíváte zespodu, volně navazuje jen na tlumič výfuku a podvozek není vyhlazený. A nakonec, proč by potom na odtrhovou hranu montovali ten spojler.

Celý vůz nicméně vypadá dobře. Trochu teatrálně (žábry v předním i zadním nárazníku jsou falešné), ale dobře. A stejný dojem ve vás zanechá také interiér. Mohli byste do Corsy OPC šťourat, že některé detaily jsou příliš nápadné, jenže když zaplatíte 650 tisíc za vůz velikostí konkurující Fabii, prostě chcete, aby ospravedlňoval svou existenci i vizuálně. Například draze vypadajícími díly, které máte stále před sebou. Proto mi nevadí barevný proužek na volantu, jeho zkosená spodní část s kovovou manžetou, hliníkové pedály nebo klavírní lak středové konzoly.


 

Největší část rozpočtu na tuning interiéru musela padnout na přední sedadla Recaro (kvůli mé postavě bych uvítal, kdyby byla ukotvená o pár centimetrů níže, ale to pochopí jen člověk s výškou nad 190 cm). Nejenže vypadají fantasticky, ale při jízdě vás sevřou jako půlky heterosexuála před vyšetřením prostaty. V zatáčkách v podstatě není kam uhnout, takže se klidně obejdete bez čtyřbodových pásů, i když jsou pro ně stavěna. Ve srovnání s téměř stejnými sedadly v Audi RS4 mají navíc tu výhodu, že jejich opěradla jsou skutečně tenká a neomezují kolena cestujících vzadu. Nespoléhejte se však na to, že byste na dlouhé cesty brali do vozu další lidi kromě spolujezdce. Nad zadní lavicí se střecha strmě svažuje dolu a ani nohy zde nemají místo na uvolňující cviky. Jakoby s tím Opel trochu počítal, protože přední sedadla nemají paměť a pokaždé, když dozadu zabarikádujete nějakého nebohého pasažéra, budete si je muset znovu nastavit.

S novou Corsou jsme vás už dvakrát seznámili a zřejmě ji znáte. Rád bych vám ovšem připomněl, že OPC není jen ,,trochu natupírovaný metrosexuál". Ačkoliv zkoušky na Nürburgringu dnes vytahuje kde kdo, Opel zde prováděl opravdu náročné testy a dosáhl výborné výsledky . Poděkujme Zelenému peklu za podvozek snížený o 15 mm, sportovní tlumiče, zadní nápravě s o 25 procent tužší torzní příčkou nebo neúnavné brzdy s kotouči o průměru 308 mm vpředu a 264 mm vzadu.


 

Malý přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 l nemá v Corse OPC premiéru, ale rozhodně se představuje zatím v nejlepší kondici. Blok je litinový, ale váží jen 27 kg. Hlava, olejová vana a sácí potrubí turbodmychadla jsou z hliníku a kvůli lepší odezvě je turbo (dodávané firmou BorgWarner) integrované do sběrného výfukového potrubí. Je nastavené tak, aby od 1980 do 5800 ot./min. dokázalo z motoru vymačkat 230 Nm. S funkcí overboost umí při plném zatížení krátkodobě zvýšit plnící tlak na 1,3 bar, čímž točivý moment poskočí na 266 Nm. Když si přečtete, že maximální výkon 141 kW (192 k) nastupuje už na konci ploché momentové křivky při 5850 ot./min., zřejmě si představíte výrazný zátah od středních otáček s vlažným finále. Poloviční omyl. V motoru vážně chytnou saze až po roztočení turbodmychadla, ale s trochu hrubým zvukem letí čtyřválec vytrvale až do 6500 ot./min., kdy mu zkříží cestu omezovač.

Zkuste si to na první tři převody 6stupňové manuální převodovky a v čase 7,2 s zaregistrujete 100 km/h. Vystrašte řidičák a Corsa OPC se rozjede na 225 km/h. Dobře, souhlasím, že to nejsou čísla, která by nám mohla pomotat hlavu, ale máme zde několik aspektů mluvící ve prospěch faktického zadostiučinění z tohoto nastavení.


 

Čím náročnější silnice objevíte, tím se budete více bavit. Auto téměř vůbec nepřenáší do řízení změny výkonového zatížení a jen nepatrně vyšle signál do volantu při drsném přidání plynu na výjezdu ze zatáčky. Podvozek má skvělou přilnavost, rychle reaguje na podněty řidiče a velmi dobře kontroluje náklony karoserie. Přesto tlumiče nejsou přehnaně tuhé, což by jinak znamenalo ztrátu trakce. Corsa OPC dlouho odolává nedotáčivosti, s přibývajícími kilometry tím posiluje vaši jistotu, a snadno vám dovolí odhalit svou silnou stránku - předvídatelné chování na limitu.

Vysoké nájezdové rychlosti do zatáček odměňuje hravostí - rázně uberte plyn a perfektní stáčivost vozu vás nasměruje zpátky do stopy, nebo vyvolá lehce kontrolovatelný přetáčivý smyk, který vymaže sériově dodávaný stabilizační program ESP nebo (pokud si troufáte a vypnete ho) bleskové kontra. V řízení je sice malá zpětná vazba, ale na přední nápravu jde i ten nejmenší pohyb zápěstí. Něco, co se mi nelíbí? Nejsem si jistý řazením. Mám dojem, že páka by mohla být menší, což by o kousek zkrátilo dráhy řazení, nijak neovlivnilo ergonomii a zlepšilo odpor v kulise.

V každém případě je toto úžasný výkon divize OPC, zvláště potom, co sklidili kritiku za příliš hardcorovou Astru OPC. Na rozdíl od ní, vás totiž dokáže nejen zabavit, ale bez protestů a s komfortem zvládá i jízdu v nízkých rychlostech nebo dlouhé cesty. V takových případech umí být Corsa OPC dokonce pozoruhodně úsporná. Na trase dlouhé 500 km, s využitím jen povolené rychlosti a defenzivního stylu, se dokázala uskromnit a na každou stovku kilometrů spotřebovala jen 7,4 l benzinu, tedy o půl litru méně než udává výrobce. V normálním smíšeném provozu není problém jezdit mezi 8 a 9 litry, pokud ovšem neodoláte pokušení výkonného motoru, palubní počítač vám klidně ukáže 14 litrů.

Závěr

Navzdory množícím se supersportům to bude dobrý ostrý hatchback, který vám na okresce nabídne více zábavy. Obratností určitě, schopností vtáhnout vás do děje rozhodně a v neposlední řadě i kvůli tomu, že nebudete tak často myslet na to, co se stane, až to ve špatné chvilce pustíte bokem na strom. Může být tím vozem Opel Corsa OPC? O tom nepochybujte. Není dokonalý, ale ve vlastnostech, které charakterizují skvělý hot hatch skoro ano. Vedle Renaultu Clio Sport jde o jeden z nejlepších vozů, ve srovnání s ním však Corsa OPC získává body za příznivější pořizovací náklady. Pokud vám záleží i na ceně, víte kam vás tím posílám k podpisu objednávky.

První cena vozu249.900,-Kč (1.0 12 V (44 kW), Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,-Kč (1.6 Turbo (141 kW), OPC)
Základní cena testovaného vozu649.900,-Kč (1.6 Turbo (141 kW), OPC)
Cena testovaného vozu vč. příplatků666.900,-Kč (1.6 Turbo (141 kW), OPC)

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Opel Corsa bazar