Opel Meriva 1.3 CDTI - variace na velkoprostorové téma

Když se na jaře 2003 představila opelova Meriva, vypadalo to, že jde jen o začátek boomu malých MPV. Jednoduchá koncepce čistě jednoprostorové karoserie na podvozku malého vozu nakonec zůstala osamocena.

Podobný automobil nabízí snad ještě Renault, ale ostatní konkurence jde obvykle jinými, jednoduššími cestami. Merivě proto i po třech letech zůstává záviděníhodná role nejryzejšího ,,malého velkoprostorového" auta. Co to znamená v praxi?

Prostor, prostor, prostor

To je zaklínadlo, které si zřejmě opakovali inženýři z Rüsselsheimu, když navrhovali automobil dlouhý 4052 mm, postavený na rozvoru 2630 mm. Kouzlo se povedlo! Uvnitř Merivy na podvozku malé Corsy se s veškerým pohodlím usadí čtyři dospělí cestující a k tomu si můžou vzít zavazadel co hrdlo ráčí. Vysoká stavba karoserie (1624 mm) je předpokladem přirozené polohy sezení, k dobru přičítáme Merivě vysoko nad podlahou umístěné sedáky zadních sedadel, které dobře podpírají stehna i dospělým pasažérům.

Variabilita na čtyřech metrech

Dostatek místa v rodinném MPV pochopitelně nestačí. ,,Musíme nabídnout také variabilitu" zaveleli s vidinou obchodních úspěchů západoněmečtí manažeři. Vývojáři se vybičovali ke kreativnímu řešení zadní řady sedadel, která ve své době a v dané třídě neměla konkurenci. Ostatně zkušenosti s variabilním řešením rodinného MPV měl Opel již z první Zafiry. Menší Meriva také vsadila na systém, který vychází z koncepce ,,vše s sebou", a tak sedadla druhé řady lze sklápět nebo posunovat v podélném a dokonce i v příčném směru. Tomu celému se v Merivě říká FlexSpace. Standardní prvek výbavy všech Meriv umožňuje měnit objem zavazadlového prostoru v rozmezí 405 až 560 litrů, přičemž ve voze i pak může cestovat pět resp. čtyři cestující.

Z pětimístné Merivy se k pohodlnější čtyřmístné konfiguraci dostanete sklopením zadního prostředního a poněkud úzkého dílu zadního opěradla a přisunutím krajních dílů lavice směrem doprostřed. Při dalším rozšiřování ložného objemu činí zadní dělená sedadla netypický pohyb dopředu a dolů, lomený koberec v zavazadlovém prostoru pak překlene vzniklou několikacentimetrovou nerovnost mezi dnem kufru a sklopeným sedadlem. Vzniklá plocha je rovná, více než 1,5 m dlouhá a nad ní je 1410 l určených pro zavazadla. Sedadla zůstávají dle původního zadání stále ve voze. Za příplatek 3500,-Kč lze sklápět také přední sedadlo spolujezdce, což umožní přepravu předmětu dlouhého až 2,4 m!

Součástí kreativní práce designérů a konstruktérů byla integrace multifunkční odkládací schránky umístěné zezadu prostřední sedačky ve druhé řadě. Schránka může po překlopení středního dílu (20 % šířky opěradla) sloužit jako loketní opěrka s úložným prostorem a dvěma držáky na nápoje. Neobvyklá je možnost vyjmutí z vozu a odnesení této schránky, třeba i s případnými cennostmi, které nechcete nechat ve voze.

Pracoviště řidiče

...se podobně jako celý interiér pyšní pro německá auta charakteristickou volbou materiálů a pečlivým dílenským zpracováním. Ciferníky čtyř přístrojů jsou v našem nejvyšším provedení Cosmo chromovaně orámovány a mají dobře čitelné popisky. V poměrně drahém stupni výbavy jsou obsaženy také položky jako kůží obšitý věnec volantu, hlavice řadící páky a rukojeť ruční brzdy, přístrojová deska má dekorační lištu připomínající ušlechtilou ocel se zvláštní povrchovou úpravou. Všechny Merivy jsou standardně dodávány s chromovanými ocelovými dveřními klikami, které temně černému interiéru dodávají nezpochybnitelný stupeň německy chladné elegance. Za volantem není obtížné nalézt optimální polohu díky všestrannému nastavení sedadla i volantu. V interiéru je dostatek odkládacích prostor (mj. pod i pod předními sedadly).

Kola musí do koutů!

...aby zbylo místo pro variabilitu. Velký rozvor, minimální převisy a poměrně malé rozchody kol spolu s vysokou stavbou karoserie nejsou právě jednoduchým zadáním pro ,,podvozkáře". Meriva kvůli stabilitě při vyhýbacích manévrech dostala tuhé stabilizátory, které zabraňují extrémním náklonům karoserie. Opačnou stranou mince je pak nadnášení celé karoserie na nerovnostech a již při relativně nízkých rychlostech počínající smyk všech kol. Situace, které jsme si vyzkoušeli na mezinárodním letišti v Mnichově Hradišti (tímto provozovatelům děkujeme za tuto možnost), jsou naštěstí dobře předvídatelné a i když už se řítíte do zatáčky příliš rychle, zůstává stále dost prostoru na korekce. Vyšší poloha za volantem řidiče v dravě projížděných zatáčkách nabádá, aby přeci jen zpomalil, protože subjektivně se Meriva blíží převrácení. Ve skutečnosti to zase tak snadné není, pouze náklony karoserie a deformace pneumatik se zvětšují. Konstruktéři dozajista byli historií poučeni, jak nepříjemné může být řešení problémů se stabilitou malého MPV, jaké zažili v devadesátých letech u Mercedesu.

Ovládání Merivy ve městě ani na dálnici nečiní řidiči sebemenší potíže, snad jen převodovka by mohla mít snazší chod řadicí páky. Výhled z vozu je dobrý, při parkování je třeba přivyknout na to, že automobil končí velmi těsně za zadní nápravou. Na křižovatkách občas budete proklínat ,,pocit prostoru", který vozu dodává malé trojúhelníkové okno se dvěma předními sloupky bránícími výhledu. U nízkonákladové spotřeby paliva malého turbodieselu bychom uvítali, podobně jako řada zákazníků, informace palubního počítače. Bohužel, s motorem 1.3 CDTi není tento prvek výbavy k dispozici.

Čtyřválec 1,3 CDTI co má ve skutečnosti jen 1248 cm3

..je protipólem několika tříválcovým motorům, které se v této kubatuře v posledních letech objevily. Standardní chování motoru se čtyřmi válci v řadě, na které je stále většina řidičů ve střední Evropě zvyklá, je v případě motoru 1,3 CDTI provázeno překvapivě vyšším hlukem a jemnými vibracemi do podlahy a řadící páky, které nevymizí ani při vyšších rychlostech a vyšších otáčkách motoru. Máme-li hledat opravdu drobné vady na kráse, musíme uvést také vibrace od kol přenášené do volantu při jízdě na hrubších površích.

Malá Meriva váží téměř 1400 kg, takže motor má s vozem a případnou posádkou dost práce. Ani při vyšším obsazení se není třeba obávat výrazného nárůstu spotřeby paliva, což už tak zcela neplatí o vyšších dálničních rychlostech. Předpisová stotřicítka je přeci jen již dost blízko k limitu 157 km/h, který udává výrobce. Při zařazeném pátém převodovém stupni se v té chvíli na otáčkoměru objeví na malý turbodiesel vysoká hodnota 3500 ot./min a s ní související spotřeba kolem sedmi litrů. Běžné cestování včetně městských pojížděk znamená asi pětilitrový odběr.

I když se motor objevuje v různých Fiatech, Opelech či Suzuki již drahnou dobu, automobilky jej vydávají za agregát s objemem 1,3 l. Pohled do technických dat ukáže, že vhodnější by bylo buď zaokrouhlení hodnoty 1248 cm3 směrem dolů nebo uvádění asi příliš dlouhého označení 1,25 l.

Výbava

Velké plánované objemy prodeje a snad také integrace řady technických prvků z jiných modelových řad vyústila ve velmi dlouhý seznam příplatkové výbavy i pro rodinnou Merivu. K dispozici je mnoho praktických prvků o těch bezpečnostních ani nemluvě. Na rozdíl od Roomsteru je možné pro Merivu objednávat nejen halogenové natáčecí světlomety, ale také xenonová světla. Testovaný automobil byl vybaven adaptivními světlomety, avšak nedávná zkušenost s podobnou technikou v Roomsteru v nás zanechala podstatně lepší dojmy.

Meriva zůstává ryzí formou ve třídě malých rodinných MPV. Na rozdíl od Roomsteru je opravdu kompaktní a téměř celou délku věnuje interiéru, do něhož se vejdou v případě potřeby až neuvěřitelně velké předměty. Německá konstrukce se odráží na provedení a zpracování interiéru. Jízdní vlastnosti jsou dobré, ale výška karoserie si vynutila naladění podvozku, které nepůsobí tak jistě jako v případě robustního jízdního projevu velkoprostorové Škody.

První cena vozu379.900,- Kč
První cena vozu s testovanou motorizací439.900,- Kč
Základní cena testovaného vozu516.900,- Kč
Cena testovaného vozu vč. příplatků575.100,- Kč

Plusy

  • výborné využití obestavěného prostoru
  • úsporný motor
  • snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
  • variabilní zavazadlový prostor (bez příplatku), téměř rovná podlaha po sklopení
  • bohatá výbava
  • dostupnost prvků výbavy obvyklých až ve vyšších třídách

Minusy

  • tužší odpružení
  • specifické jízdní vlastnosti díky vyšší stavbě karoserie a malé délce
  • vyšší cena

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Opel Meriva bazar