Opel Meriva 1,7 CDTI AT - Automatický dveřník

Turbodiesel a automat v malém MPV vypadá lákavě. Má to však nejeden nemalý háček!

Opel Meriva, malé MPV ze stáje německé neprémiové automobilky, jsme v testu již jednou měli - byl to první obsáhlý test s motorizací 1,4 Turbo o výkonu 103 kW . Dnes v ruce svíráme klíče od protipólu prvního vozu - od Merivy s turbodieselem a automatickou převodovkou pod kapotou.

Jak obstála tato kombinace v kalamitních dnech s prvním větším sněžením na začátku prosince?

Nejslabší k automatu

Prvním menším zádrhelem v kombinaci motoru 1,7 CDTI 74 kW a šestistupňové automatické převodovky je hnací agregát. Problém samozřejmě není v motoru jako takovém, ale ve faktu, že i když má Opel v nabídce dva silnější turbodiesely (81 a 96 kW), tak k automatu si můžete vybrat pouze nejslabší jedna-sedmičku o výkonu 74 kW.

Motor, který mimochodem po chladném ránu vyluzuje zpod kapoty typický dieselový klapot, má výkon 74 kW při 4000 min-1 a točivý moment 260 Nm v rozmezí 1700 až 2550 min-1. Zvenku je zvuková produkce dieselu očekávatelná, dovnitř z ní ovšem proniká více než by bylo v dnešní době moderních turbodieselů milé. I při plně zahřátém motoru do interiéru na volnoběh vstupuje výrazný hluk a v nízkých otáčkách i vibrace.

Kolem 1500 min-1 motor dost výrazně hučí a to i při poklidné ustálené jízdě. Zvukový projev agregátu nás tedy nenadchl, ale spíše zklamal.

S nemoderním zvukem kontrastuje příjemně plynulý nárůst síly bez citelného turbokopance.

obrázek [600 x 321]
 

Při dálničním limitu 130 km/h motor na šestý převodový stupeň točí jen 2200 min-1 a spotřebovává 7,2 l/100 km. Na dobrém povrchu je v autě relativní klid, aerodynamický šum i hluk motoru jsou v normě. Na hrubém povrchu vše přehluší hučení zimních pneumatik. A když už jsme nakousli pneumatiky, musíme jim věnovat samostatný odstavec.

Litá kola jako mínus

Testovaná Meriva byla obuta do pneu o rozměrech 225/40 R18, litá kola s pěti dvojitými paprsky za rozumný příplatek 14.900,- Kč vozu opravdu sluší. Ovšem pouze v létě, a tím seznam pozitiv končí. V zimním marastu jsou spíše na obtíž. Rády se na nich totiž tvoří zmrazky a námrazy, které ve výsledku rozhodí vyvážení kola tak, že při rychlejší jízdě rozkmitají celý vůz. Nezbývá tak než zajet do teplejší garáže a elegantní kola nechat rozmrznout. Nehledě na fakt, že při přejetí každé krátké příčné nerovnosti (a že jich na našich silnicích v zimě je opravdu hodně) se ozve rána jako z kanónu, která otřese celým autem. A vy musíte místo vozu říct pořádné ,,Au, to to bolí." Menší kola s vyšším profilovým číslem pneumatik by na našich silnicích odvedly zcela jistě lepší práci, ale rozumíme záměru tvůrce novinářské specifikace, totiž snaze, aby Meriva vypadala co nejvíce k světu.

obrázek [600 x 354]
 

Pokud zpomalíte na 100 km/h otáčky klesnou kamsi k 1700 min-1, motor si spokojeně přede a spotřeba se ustálí na hodnotě 5,6 l/100 km. Vyzkoušeli jsme i vyloženě ekonomickou jízdu a spotřebu jsme stáhli o desetinu pod 5 litrů. Běžně však bude palubní počítač ukazovat hodnoty spíše o dva litry větší. Na čtyřiapadesátilitrovou nádrž tak lze urazit sedm stovek kilometrů.

Pohodlíčko

Šestistupňová automatická převodovka řadí plynule, bez cukání a upřednostňuje komfort před rychlostí. Pokud po ní tedy budete vyžadovat komfortní a pohodovou jízdu, budete velmi spokojeni. Rovněž budete spojeni s faktem, že se za každou cenu nesnaží držet otáčky co nejníže. Naopak v určitých případech nechá motor točit - řekněme za hranicí 2000 min-1 - a nepřeřadí na vyšší rychlostní stupeň, na kterém by motor nekulturně "kuckal" a trápil se. A to platí i pro plynulou jízdu.

Občas jsme jí sice museli pomoci v ručním módu řazení, protože se rozmýšlela nad svou činností velmi dlouho. Při razantním sešlápnutím plynu umí převodovka podřadit dvakrát za sebou, čili postupně o dva stupně směrem dolů. Ale tím její "sportovní" vlastnosti končí, to ale nepovažujeme za negativum. U rodinně zaměřeného vozu je jasná preference komfortu na místě a za to dáváme Opelu palec nahoru.

obrázek [600 x 408]
 

Na pochvalu je rovněž funkce restartování tempomatu, kdy se vůz na vyšší (zapamatovanou) rychlost nedostává stylem plný plyn a úprk. Ale zrychlování je velmi plynulé a postupné, takže nedochází ke cloumání posádkou jako u některých konkurentů. Brzdy mají rychlý nástup, na který si musíte chvíli zvykat. Pak se ale dají dobře dávkovat.

Nové postřehy

obrázek [300 x 188]Rozhodně doporučujeme připlatit si za přední sportovní ortopedická sedadla (+ 6.300,- Kč) - skvěle se v nich sedí, stehna potěší prodlužovaní sedák a snadno se do nich vejdou i obéznější jedinci. Stejně tak má naše doporučení Sada Cosmo Plus 3 kvůli vyhřívaní sedadel, ale hlavně volantu - v zimních měsících velmi návyková záležitost. A do třetice pochvala - svisle ale i vodorovně nastavitelné hlavové opěrky demonstrují, že stoprocentní funkčnost nemusí být nijak složitá.

A teď z opačného soudku. Posuvná středová opěrka systému FlexRail je příjemná, systém však vadí prostřednímu cestujícímu vzadu. Nehledě na to, že držák na kelímky jsme objevili umístěný (před resp. pod ní) až na podlaze. Loketní opěrka ve dveřích je příliš úzká a loket vám z ní bude v jednom kuse sklouzávat.

Závěr

Naopak otevírané zadní dveře jsou netradičním řešením, ale velké výhody proti klasicky otevíraným dveřím nehledejte. Jako nejlepší nám v tomto ohledu vychází posuvné řešení. Merivu chválíme za velký úhel otevření jak předních tak i zadních dveří, činí téměř 90° a to dělá nastupování velmi pohodlným. Lomená linka na zadních dveřích v reálu vypadá velmi elegantně a osvěžuje boční pohled na vůz, což z fotografií nemusí být patrné.

Dieselová jedna-sedmička o výkonu 74 kW nevyniká kulturou chodu resp. její odhlučnění není na extra vysoké úrovni. Nepotěší ani nijak zářivou spotřebou, na čemž se z části jistě podepisuje i automatická převodovka. Ta řadí plynule a hebce, sportovní choutky můžete ukojit koupí manuálu a benzinovým motorem. Tady jde především o pohodlnou přepravu rodiny a její bagáže. Ale pozor, právě při tom si ověříte fakt, že Meriva stále patří mezi malé MPV. Žádný stěhovák to není. Ti co s sebou nemají touhu vozit polovinu domácnosti však budou výsostně spokojeni. Pokud si ovšem odepřou luxus 18palcových litých kol a osadí svou Merivu nějakým "rodinnějším" rozměrem pneumatik.

Jake.auto.cz: Opel Meriva (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 284]
 

První cena vozu329.900,-Kč (Selection 1,4 16V 74 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací429.900,-Kč (Selection 1,7 CDTI 74 kW)
Základní cena testovaného vozu469.900,-Kč (Cosmo 1,7 CDTI AT 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků595.400,-Kč (Cosmo 1,7 CDTI AT 74 kW)

Plusy:

  • Design exteriéru i interiéru
  • Plynulý nárůst síly motoru
  • Plynulé a komfortní řazení automatické převodovky
  • Rozsah nastavení, tvarování a provedení příplatkových sedadel
  • Hlavové opěrky
  • Čeština v palubních systémech
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti

Mínusy:

  • Kombinace automatu pouze s nejslabším 1,7 CDTI
  • Pronikající zvuk motoru do interiéru
  • 18palcová litá kola nevhodná pro zimní provoz
  • Přejezd krátkých příčných nerovností a výmolů
  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Prostor na prostředním zadním sedadle
  • Nepřehledný panel tlačítek na středové konzole

Vydáno: 20. 12. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Opel Meriva bazar