Opel Mokka 1.7 CDTI Cosmo: Ženy v pokušení

Stylová malá SUV získávají na čím dál větší oblibě. Do tohoto perspektivního segmentu nyní vstupuje Opel s modelem Mokka. Vyzkoušeli jsme ho s jediným naftovým motorem v nabídce v kombinaci s pohonem předních kol.

Sportovně-užitkové automobily, známé spíš pod zkratkou SUV, zažívají v poslední době nárůst obliby. Jako jeden z mála tento segment neustále roste. Tato vlna zájmu se z velkých vozů postupně přenesla přes kompaktní až po automobily s délkou do 4,3 m, s nimiž se dá celkem dobře pohybovat i ve městě. Výrobci je proto označují městská SUV či crossovery.

Jelikož mezi významnou klientelu těchto vozů patří ženská část populace, musejí mít přitažlivý design. A soudě podle naší nedávné ankety, kde jsme se městským crossoverům věnovali, se to asi povedlo. Zatímco námi oslovená stylistka dala mokku ze sedmi aut na první místo, muž designér ji odsunul až na předposlední místo před Nissan Juke. Na designu mokky je ale znát, že jde o globální model. I když má každý z trojice konstrukčně shodných modelů charakteristickou příď, celkové tvary nejsou tak úplně opelovské. Nicméně mokka se líbí a lidé se za ní na ulici otáčeli.

 Automobily Opel Mokka 1.7 CDTI Cosmo
Interiér mokky se nijak neliší od ostatních opelů. Hnědé kožené čalounění působí luxusně.

Na délku měří 4,28 m, přesně o centimetr méně než MPV Meriva. Škodu Yeti, k níž má opel charakterově asi nejblíž, přerostl jen o pár milimetrů. I když se zdá být mokka hodně vysoká, jde spíš o optický klam, protože s 1,66 m nad ostatními SUV rozhodně nevyčnívá. Totéž platí i o šířce 1,77 m, o sedm milimetrů užší už je pouze Mitsubishi ASX. Yeti je o 1,5 cm širší. Tento fakt se odrazil také v interiéru, kde je napříč o něco méně místa než v běžném kompaktním hatchbacku. Hlavně vzadu jsme měli pocit, jako bychom seděli v malém autě formátu Opelu Corsa. Tedy jen s rozdílem v prostoru nad hlavou, protože v tomto ohledu mokka neškudlí.

Vzhledem ke krátkému rozvoru 2,55 m (méně má už jenom Nissan Juke) mokka neoplývá ani prostorem pro kolena, který nelze zvětšovat, protože mokka nemá na rozdíl od škodovky posuvná sedadla. Nicméně nějaký dramatický útlak ze strany předních opěradel dospělým nehrozí. Stejně se počítá s tím, že vzadu budou většinou sedět děti nebo tam budou ležet tašky, které se nevešly do zavazadlového prostoru, který má i mezi městskými SUV hodně podprůměrných 356 l. Skromnější je už opět jenom rozměrově menší Nissan Juke. Ale ani po sklopení opěradel zadních sedadel mokku ve stěhovák neproměníte, 1372 l není příliš. Dost nás také rozčilovalo, jak pomalu se otvíraly páté dveře.

 Automobily Opel Mokka 1.7 CDTI Cosmo
Po odklopení sedáků a položení opěradel získáte 1372 l a podlahu v rovině nákladové hrany.

Pokud máte dost peněz, můžete si vnitřek mokky docela vyšperkovat. Hnědá kůže na sedadlech i na přístrojové desce vypadá luxusně, ale i obyčejné čalounění a plasty mají vysokou úroveň. Při objednávání vozu si určitě zaškrtněte ortopedická sedadla, těch 10 000 Kč není vzhledem ke kvalitě sezení přehnaná částka. V kombinaci s kůží si objednejte i tzv. zimní sadu obsahující vyhřívaná sedadla a volant (někteří prodejci ji nabízejí zdarma).

Přístrojová deska se na straně řidiče nijak neliší od ostatních opelů. Chválíme atraktivní tvary nebo české menu, výhrady ale opět máme
ke středovému panelu přeplněnému tlačítky. Ještě jedna věc nás zaskočila. Otáčkoměr má kvůli systému stop-start netradičně cejchovanou stupnici. Tam, kde bývá nula, je poloha Off (vypnuté zapalování). A jelikož nad ní je ještě pozice Auto Stop, nula je nezvykle až v poloze "deset hodin". Než jsme si tuto anomálii uvědomili a zvykli si na ni, několikrát jsme motor řádně přidusili, což se mu celkem pochopitelně nezamlouvalo. Periferně jsme se totiž podle polohy ručičky otáčkoměru domnívali, že agregát točí 2000 ot/min, jenže on byl ve skutečnosti o tisíc níž.

 Automobily Opel Mokka 1.7 CDTI Cosmo
1.7 CDTi má svůj základ v letitém motoru od Isuzu, moderní vstřikování a další úpravy z něj dostaly 130 k, 300 Nm a nízkou spotřebu kolem 5,5 l.

Podtáčet motory není obecně moc zdravé, obzvláště ty naftové, a 1.7 CDTI se proti tomu vysloveně vzpouzel. Stejně tak mu asi nebude moc dobře dělat neustálé vypínání a zapínání, do něhož ho nutí systém stop-start. Jelikož opakované starty nejsou dvakrát kultivované, raději jsme tuto funkci vypínali. Pod označením 1.7 CDTI se ukrývá motor původem od Isuzu, který poháněl třeba Astru F (1994). Nicméně neustálým konstrukčním vylepšováním se ho podařilo dostat do skvělé kondice, výkon 130 k a točivý moment 300 Nm jsou nadprůměrné hodnoty. Stáří motoru tak nejvíc prozrazuje jeho hmotnost, nízká kultura běhu a charakteristické klepání, které neutichne ani po zahřátí. Stejně tak má pod 2000 ot/min hluché místo a není tak měkký a plynulý jako 1.6 dCi od Renaultu, který považujeme za špičku této objemové kategorie.

Všechno mu to ale odpustíte při každé návštěvě čerpací stanice, kam totiž budete jezdit docela sporadicky. Když jsme auto přebírali, ukazoval palubní počítač spotřebu 5,4 l. Po vynulování to zpočátku na nějaký zázrak nevypadalo, po městě jsme se pohybovali kolem sedmi litrů. S přibývajícími kilometry ale hodnota klesala, až se zastavila na 5,2 l, resp. na 5,4 l po dotankování a přepočtu. Na tak vysoké auto se 17" zimními plášti skoro opravdu zázračná hodnota.

 Automobily Opel Mokka 1.7 CDTI Cosmo
Vzhledem k minimální světlé výšce pouhých 158 mm by se mokka ani s pohonem všech kol neměla vydávat mimo zpevněné povrchy.

Další milé překvapení nám nachystal podvozek mokky, který je modifikací z merivy. Jeho chování na nerovnostech totiž vykazovalo skoro až prémiové vlastnosti. Velká kola na hrbolech neodskakovala, tlumiče a pružiny zvládaly propadlé kanály s decentním žďuchnutím a na kvalitním suchém povrchu zajišťovaly i se zimními plášti slušnou přilnavost. Na mokru ale pneumatiky dost klouzaly. Ve městě, kde by se mokka měla cítit jako ryba ve vodě, bychom uvítali o něco menší rejd než 10,9 m. Široký C-sloupek také lehce znepříjemňuje výhled dozadu, parkovací senzory jsou tak téměř nezbytností, doplnit je může i parkovací kamera. Obecně se mokka příjemně řídí, na ženské autíčko ale vyžaduje spojka, řazení nebo ruční brzda až příliš mužské síly. Opelům obecně schází lehkost ovládání, jakou najdeme u volkswagenů nebo v poslední době i u korejců.

Šance na úspěch má mokka také díky ceně, která se zaváděcí slevou začíná na 379 000 Kč, přičemž i základní výbava Essentia je více než štědrá. Vzhledem ke složení nabídky motorů (benzinové 1.6 a 1.4 Turbo) se naftový motor jeví jako nejrozumnější. Za velmi příznivých 35 000 Kč si k němu lze objednat šestistupňový automat, na 50 000 Kč vyjde pohon všech kol zajišťovaný spojkou Haldex.

Cena
Mokka 1.7 CDTI Cosmo: 539 900 Kč
Testovaný vůz: 740 100 Kč

 Automobily Opel Mokka 1.7 CDTI Cosmo
Povedený design mokky byl měl bezesporu patřit k hlavním zbraním proti konkurenci.


Vydáno: 25. 02. 2013

Autor: Michal Štengl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Mokka bazar