Opel: Století a půl

Opel nedávno oslavil 150. výročí od založení společnosti. A to je dobrý důvod k tomu si připomenout některé zlomové okamžiky a samozřejmě také skvělé automobily.

V roce 1862 začal Adam Opel v zámečnictví svého otce na předměstí Rüsselsheimu vyrábět šicí stroje. Pak obchod padl a Adam se soustředil na jízdní kola (první model předvedl v roce 1886). Kola se brzy stala populární, na přelomu století se pan Opel stal největším výrobcem těchto dopravních prostředků, rozvoj zaznamenávaly i motocykly. Dvoustopá historie se začala psát už v roce 1899, kdy vznikl první automobil...

 Automobily 150 let Opelu
První patentní vozidlo Opel - System Lutzmann, z roku 1899. V roce 1906 jich bylo na světě již přes 1000 kusů. O pohon se staral ottomotor o objemu 1,5 litru.

Na podzim roku 1902 Opel prezentoval "Lutzmann motorcar patent" 10/12 HP a v roce 1906 už jich bylo vyrobeno přes tisíc. V roce 1914 předběhl Opel své konkurenty a stal se největším výrobcem aut v Německu - z tehdejších modelů zmiňme například Doktorwagen (4/8 PS, 1909) nebo Puppchen (5/12 PS, 1914), které zajistily Opelu pověst vysoké kvality, spolehlivosti a dostupnosti pro široký okruh zákazníků.

Ve 20. letech vznikl znak Opelu, který vydržel do současnosti. Byla to éra modelu 4/12 PS (přezdívaného "stromová žába" kvůli zelené barvě) a raketových aut. Malý model 4/12 PS odstartoval v roce 1924 automatizovanou výrobní linku a raketové auto zajistilo Opelu v roce 1928 pozemní rekord - Fritz von Opel s ním na trati Avus dosáhl rychlosti 238 km/h, což byla na tu dobu síla. O rok později dokonce vzlétlo první letadlo Opel - ač pouze na krátký let z letiště ve Frankfurtu.

 Automobily 150 let Opelu
Nějaký čas poté, co raketové vozidlo RAK3 stanovilo pozemní rekord, probíhaly další testy - tentokrát je "peklostroj" připevněný na kolejích v blízkosti Brungwedelu.

Rozvoj zabrzdil rok 1929 a ekonomická krize. Opel se rychle vzpamatoval a spojil své síly se silným americkým partnerem - koncernem General Motors. I díky tomu se už v roce 1935 dařilo prodávat 100 000 osobních aut a také důležitý nákladní vůz: Opel Blitz, který se montoval v Brandenburgu. Technická inovace v podobě samonosné ocelové karoserie u modelu Olympia pomáhala prorážet neklidné vody trhu osobních aut, v roce 1936 se Opel stal největším výrobcem v Evropě s produkcí 120 000 aut ročně.

Po válce Opel výrazně napomáhal německému hospodářskému zázraku - nejen díky modelům Rekord, Olympia Rekord, Rekord P1 a Kapitän, ale také tím, že německým domácnostem dodával ledničky. V roce 1962 byla otevřena druhá továrna v Bochumi, kde se začal vyrábět nový kadett. V 60. letech vzniklo velké množství nových modelů, které podtrhovaly sportovní a emocionální reputaci Opelu - zejména ikonické modely Manta a GT.

 Automobily 150 let Opelu
Pouhé dva roky se vyrábělo elegantní kupé první generace kadettu - tedy modelu, který je pro Opel zásadní. Dnes je nástupcem Astra GTC.

V roce 1971 automobilka slavila 10 milionů vyrobených aut a Georg von Opel stanovil rekord v autě na baterie - 188 km/h. O rok později měl Opel 20,4 % německého trhu a byl jasnou jedničkou. Nové modely se zaměřovaly na bezpečnosti, nízkou spotřebu paliva a vstřícnost k životnímu prostředí. Pátá generace kadettu měla již přední pohon a všechny Opely již v roce 1989 vyjížděly z továrny s katalyzátorem. V roce 1991 se objevila zlomová astra a nám nastal správný čas k tomu, abychom exkurzi do historie v tomto bodě ukončili. Historii dlouhou, pestrou, která vyústila ve fakt, že Opel a Vauxhall (britská sestra) nyní prodávají ve více než 40 zemích, zaměstnávají 40 500 lidí a vyrábí ročně přes 1,1 milionu aut.

 Automobily 150 let Opelu
Začátek 80. let a skvělá manta druhé generace v provedení 400. Zadní kola poháněl šestiválec 2,4 litru o výkonu 142 koní.


Vydáno: 13. 01. 2013

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Adam bazar