Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo CNG Cosmo

Zatímco v českých luzích a hájích přetrvává značná obliba LPG, na západ od našich hranic se i díky podpoře EU dopředu stále více tlačí auta poháněná zemním plynem (CNG). Jak na něj jezdí oblíbené MPV?

Opel je jednou ze značek, které v masivnějším rozsahu nabízejí auta poháněná zemním plynem, ale i zkapalněným ropným plynem (LPG), jak jsme se přesvědčili ve velkém testu Opelu Astra ST.

Elegantní velkoprostorová zafira je v provedení CNG k mání výhradně s přeplňovanou benzinovou šestnáctstovkou o výkonu 150 koní. Tlakové nádoby jsou v zájmu snížení hmotnosti vyrobeny z kompozitových materiálů a chlubí se kapacitou až 25 kg CNG. Vyloženě nouzový charakter má naopak konvenční tank, který pojme mrzkých 15 litrů benzinu. V kombinaci obou druhů pohonů by zafira měla být schopná urazit 530 kilometrů na jedno natankování, my jsme se však při drtivé převaze hustého městského a dálničního provozu museli spokojit s necelými 450 při průměrné spotřebě 8,6 kg plynu na 100 kilometrů.

Typický interiér vozu Opel se zahuštěnou středovou konzolí, kvalitními sedadly a praktickými doplňky.


Benzinový motor má sice papírově sil dostatek, v praxi ale nabídne jen velmi průměrnou dynamiku a vyloženě mizernou pružnost – v dálničních stoupáních jsme na šestku horko těžko drželi zákonné maximum. Také zadrhávající převodovku s dlouhými drahami si opel za rámeček rozhodně nedá, podobně jako zpracování interiéru, který z prostoru středové konzole lehce povrzával už po 20 000 ujetých kilometrech.

Ale abychom jen nehanili. Zafira je především velmi praktické a dobře vybavené rodinné auto schopné odvézt až sedm cestujících s jejich bagáží. Podvozek je spíše tvrdší a řízení odtažité, jízdní jistota ale naštěstí příliš netrpí. Mnohem víc by mě v praxi trápila stále celkem řídká síť čerpacích stanic na CNG.

Variabilita zadní části potěší nejen rodiny s dětmi.

Vydáno: 01. 05. 2014

Autor: Michal Borský, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Opel Zafira bazar