Peugeot 2008 1.6 e-HDi vs. Renault Captur 1.5 dCi

Renault Captur a Peugeot 2008 jsou zástupci nové módní vlny malých crossoverů, které mají vizáž a vyšší posaz jako SUV, přitom ale nejsou moc velké, aby se s nimi dalo snadno jezdit po městě. Oba vozy proti sobě nastoupily s naftovými čtyřválci o výkonu kolem 90 k.

Obě auta vznikla podle podobného receptu. Jako základ posloužil hatchback ze segmentu B – v případě Renaultu to bylo nové clio, u Peugeotu vzali 208 –, jeho karoserii trochu nafoukli, lehce přizvedli a každý už jenom jinak přizdobil. Zatímco u 2008 si zákazník musí vystačit pouze s chromovými doplňky (které jsou navíc vyhrazeny pouze nejvyšší výbavě), zájemce o captur se může slušně vyřádit v kombinaci barev karoserie, kol a různých polepů. Od druhého stupně výbavy můžete mít dvoubarevnou karoserii (za 10 000 Kč, bezplatně u nejvyššího). Kombinací sice není tolik jako třeba u Mini, přesto Renault za tuto kreativitu opravdu chválíme. I díky ní se nám captur zdá být více trendy.

Vedle oranžové barvy si lze zvolit tyrkysovou nebo zelenou. Dekory jsou v paketech Captur, Map a Cross


Také uvnitř capturu si může zákazník docela vyhrát, nicméně křiklavé dekory a velké lesklé plochy nejsou v kombinaci s převažujícími šedými interiérovými plasty už tak cool jako zvenku. Peugeot sice nebyl uvnitř tak kreativní, co se týká barev, i když ani o přístrojové desce 2008 s netradiční architekturou nelze říct, že by nudila. Je ale znát, že se zde investovalo více peněz do materiálů, takže výsledný dojem je lepší než z capturu. V renaultu nás také trápily některé maličkosti v podobě tuhého chodu páček pod volantem, které znemožňovaly funkci trojbliku. Menší pihou na kráse interiéru 2008 zase bylo to, že za malým volantem se hledá optimální pozice hůř (pořád ale lépe než ve 208) a nakonec stejně není tak přirozená jako v renaultu. Z capturu se také na okolní svět kouká z o něco větší výšky, což i zpříjemňuje nastupování.

Oba vozy jsou zvenku rozměrově téměř identické, nepatrné rozdíly jsou v délce a v šířce. Uvnitř však nabízí o něco větší životní prostor captur, a to hlavně v příčném směru a nad hlavou. U peugeotu ubralo milimetry střešní okno. Asi největší rozdíl jsme zjistili vzadu, kde renault nabízí o 3,5 cm víc pro kolena a ještě k tomu přidává i pohodlnější nástup širšími dveřmi. Nicméně ani v peugeotu nebudete trpět klaustrofobií. Renault však dokázal vytěžit maximum z rozvoru delšího o sedm centimetrů. Navíc má zadní posuvnou lavici, kterou lze k základním 377 l v kufru přidat dalších 78 l. Pravda, pak už si ale na sedadla nikdo nesedne. Peugeot sice papírově na renault ztrácí (360 l), přesto bychom raději plnili kufr nákladem v 2008. Proč?

V nízkých otáčkách sice šestnáctistovka e-HDi duní, jde ale lépe odspodu a umí jezdit za pět litrů nafty.


V capturu nás totiž trápila vysoká nákladová hrana, velký schod (dokáže ho odstranit dvojitá podlaha, pak se ale zmenší kufr) i relativně malý vstupní otvor. Je prostě znát, že zatímco renault je zvýšený hatchback, 2008 plní i roli za neuskutečněného nástupce kombi 207 SW. Takže náklad se zvedá do výšky pouhých 60 cm, o 14,5 cm níže než u renaultu, podlaha je v úrovni nákladové hrany a o 5 cm širší vstupní otvor je prakticky v rovině s vnitřními boky.

Pod kapotami obou vozů klapaly naftové čtyřválce 1.6 HDi a 1.5 dCi. Ve prospěch objemnějšího motoru v peugeotu mluvily dva koně výkonu (90 a 92 k) a 10 Nm (230 a 220 Nm) točivého momentu navíc. Přestože jsou to na první pohled relativně zanedbatelné rozdíly, v kombinaci s odlišně poskládanými manuálními převodovkami přinesly ve výsledku větší rozdíly v dynamice, než bychom očekávali. Přestože je 2008 o pár kilo těžší, na stovku zrychlí o 1,6 s rychleji (11,5 vs. 13,1 s). Motor HDi je také pružnější a ochotněji se sbírá z nízkých otáček, patnáctistovka se rozjíždí dost neochotně. Navíc nerada jezdí po městě na pětku, na rozdíl od HDi se totiž kolem 1100 ot/min dusí. Škoda jen, že dobrý dojem z motoru ve 2008 kazí hodně nepřesné řazení, renault je na tom lépe.

Nízká nákladová hrana, podlaha v její úrovni a zcela rovné boky zajišťují mnohem lepší využitelnost kufru peugeotu.


Oba motory jsou také vybaveny systémem stop-start, který jim pomohl při homologačním měření spotřeby k zázračným hodnotám 4,0 u 2008, resp. 3,6 l u renaultu. Zatímco v capturu jsme ho ale občas vypínali, systém e-HDi v 2008 vůbec neobtěžuje. Snad i proto byl peugeot ve výsledku o 0,2 l úspornější. To je ale zcela zanedbatelný rozdíl, 5,0 i 5,2 l lze v obou případech považovat za skvělý výsledek. Ani jeden z vozů není zábavné auto, lépe se nám ale ve výsledku jezdilo s 2008. Je obratnější, má lepší a citlivější řízení i komfortněji naladěný podvozek. Faktem ale je, že captur obouval 17″ kola, zatímco 2008 měla šestnáctky.

Srovnáme-li základní ceny s testovanými motory, vychází o 22 000 Kč levněji captur. Přibližně stejný rozdíl je mezi nimi i po dorovnání na stejnou úroveň v námi doporučovaných prostředních výbavách Expression (renault) a Active (peugeot). Rozdíl v ceně je sice 2000 Kč, u 2008 se ale musí připlácet za litá 16″ kola (14 000 Kč) a elektrické ovládání zadních oken (7000 Kč), jež má captur v základu. Naopak bezpečnostní výbavu mají oba vozy stejně štědrou, i nejlevnější verze mají ESP, šest airbagů nebo tempomat s regulátorem rychlosti.

I z této fotografie je na první pohled patrné, že Peugeot 2008 má mnohem nižší nákladovou hranu.

Vydáno: 04. 11. 2013

Autor: Michal Štengl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 2008 bazar