Peugeot 2008: Lev bulvárů

Peugeot 2008 má ambice stát se králem říše malých městských SUV. Místo savany bude ale dobývat parkoviště nákupních center a ženská srdce.

Nissan Juke vytvořil segment, který v posledních letech stabilně roste, a tak není divu, že se do něj s narostlou mokkou pustil Opel a teď i Francouzi. Renault Captur bude o přízeň zákaznic bojovat s Peugeotem 2008. My jsme si ho mohli osahat předčasně v okolí Štrasburku, v Alsasku, kolébce Peugeotu, kde se 2008 bude v Mylhúzách vyrábět.

 Automobily Peugeot 2008 - jízdní dojmy
Vypadá důležitě. Po stránce designu Peugeotu 2008 vytknete jen máloco.

Začněme možná nudně obvyklou, ale nutnou matematicko-geometrickou vložkou. Podobně jako juke a spol. využívá francouzský crossover platformu malého hatchbacku, modelu 208. Má stejný rozvor (2538 mm), do délky ale narostl o 20 cm, z čehož těží hlavně "kufr". Do auta naložíte 0,350 m³ a navíc docela snadno, nákladová hrana je nízko a otvor široký. Na zadních sedadlech si vaše kolena nepolepší, nad hlavou budete mít díky vyšší karoserii vzduchu více, byť rozhodně ne příliš.

Zachtělo se vám s SUV do terénu? Peugeot 2008 sedí o nepatrných 25 mm výše než 208 a má "ochranné" plasty na náraznících, pohon 4x4 ale chybí (připlatit se dá jen za systém Grip Control, což jsou vlastně speciální režimy ESP). Ergo není to žádný off-road, jenže kolikrát za rok běžný crossover vůbec uvidí pouhou prašnou cestu? Na počítání vám postačí jedna ruka.

 Automobily Peugeot 2008 - jízdní dojmy
Modré olemování přístrojů a hnědé dekory odlišují v interiéru 2008 od 208.

Důležitější tak je, jak se bude auto chovat na silnici, a tam se cítí velice dobře, chová se totiž tak nějak "hatchbackovitě". Karoserie se nenaklání více než u výchozí 208, podvozek je čitelný a auto agilní. Pocit je umocněn miniaturním volantem, který díky vyšší pozici řidiče tolik nezakrývá přístrojový štít trůnící na vrcholu palubní desky. Řízení je na poměry městských aut poměrně tuhé, u těžších vznětových motorů přesnější. Ve všech případech ale trochu odtažité.

Normálně by "hatchbackovitost" znamenala tužší pružiny a tvrdý, nekomfortní podvozek, jenže ten se na prezentaci v Alsasku nějak zapomněl dostavit. Lehčí benzinové motory jsou na tom lépe a se zpomalovacími prahy (jiné nerovnosti ve Francii nenajdete) si poradí s větším přehledem. Když už jsme u hmotnosti, 2008 1.2 VTi váží pouze 1045 kg, Captur 0.9 TCe má asi o 130 kg více.

 Automobily Peugeot 2008 - jízdní dojmy
Jedním tlačítkem vytvoříte v zavazadelníku rovnou plochu. Sedáky samy "sjedou" dolů.

I proto si SUV vystačí s motory z 208 (s výjimkou slabé 1.0 VTi). Základem je zmíněný tříválec 1.2 VTi s charakteristickým drnčivým zvukem a výkonem 60 kW, který by u nás měl být nejžádanější. Ve městě se díky nízko položenému maximu točivého momentu neztratí, pětistupňová převodovka využívá potenciál motoru lehkými převody, trpí ale (jako u dalších agregátů, které jí disponují) typickou nepřesností.

Silnější atmosférická 1.6 VTi bude v dohledné době nahrazena přeplňovanými tříválci 1.2 THP ve dvou výkonových verzích. Její největší slabinou je opět nepřesný "manuál", podobně jako u slabšího ze vznětových 1.6 HDi. U něj má navíc relativně dlouhé převody (po městě se jezdí za tři), alespoň že je vyvažuje solidní zátah z nízkých otáček.

 Automobily Peugeot 2008 - jízdní dojmy
Elektronika pomůže vozu vyhrabat se i z blátivé jámy.

Vrcholem nabídky je silné, 84kW HDi, které jako jediné disponuje "šestikvaltem" (také s těžkými převody: ve 130 km/h točí asi 2250/min), jenž se konečně může pochlubit i přesným vedením páky v kulise a v budoucnu se objeví i u přeplňovaných "jednadvojek". Na horských silničkách nepřišel příliš ke slovu stop-start (u silnějších HDI v sérii) a spotřeba se v serpentinách vzdálila papírovým hodnotám (1.6 e-HDI/84 kW:
6,5 l/100 km a 1.6 VTi: 8 l/100 km). Hodnotit bude lepší po týdenním testu.

Že je 2008 spíše silničním vozem? Vlastně to vůbec nevadí, městskou džungli pokoří bez problémů a navíc bez ústupků z jízdních vlastností a komfortu. Důležitou roli v jejím úspěchu bude hrát cena, pokud bude nižší než u větší 308, mělo by být na dobré prodeje zaděláno.

 Automobily Peugeot 2008 - jízdní dojmy
Obrubníky, nájezdy do garáží, rozbité silnice. To je terén, se kterým si musí poradit malinké crossovery. 2008 ho zvládne s grácií.


Vydáno: 08. 08. 2013

Autor: Martin Přibyl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 2008 bazar